افزایش ۱۰ برابری ظرفیت بسته‌بندی میوه در آذربایجان غربی

ارومیه - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاروزی آذربایجان غربی گفت: ظرفیت بسته بندی میوه بویژه سیب درختی در این استان بیش از ۱۰ برابر سال قبل شده‌ و افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در بازارهای میوه و تره بار جوامع مدرن، به طور تقریبی تمامی میوه‌ها و سبزی‌ها به صورت سورت و برند تجاری شده عرضه می‌شوند و این امر سبب تشخیص آسان‌تر کیفیت محصول توسط مشتری شده و توزیع و عرضه منظم تری را به دنبال خواهد داشت.

امروزه در جوامع پیشرفته، علم و فناوری سورتینگ و تجهیزات مربوطه در اکثر واحدهای بزرگ کشاورزی و یا در مجاورت آنها یافت می‌شود که این امر سبب تسهیل در بسته بندی اولیه و حمل و نقل محصول نیز شده و ارزش افزوده بیشتری نصیب کشاورزان این می‌کند.

درجه بندی و بسته بندی محصولات کشاورزی، در نگهداری، محافظت و استانداردسازی محصول از نظر یکنواختی در کمیت و کیفیت راه یافتن در بازارهای جدید خارجی و افزایش صادرات و ورود ارز به کشور است.

سورتینگ اصطلاحی به معنای درجه بندی و دسته بندی محصولات است و براساس اندازه، رنگ، شکل ظاهری و سایر عوامل و جداسازی نخاله‌ها و ضایعات از محصولات هم اطلاق می‌شود و در واقع عملیات، سورتینگ، مقدمه‌ای برای بسته بندی محصول کشاورزی است.

افزایش ۱۰ برابری ظرفیت سورتینگ و بسته‌بندی میوه در آذربایجان غربی

آذربایجان غربی با توجه به اینکه یکی از قطب‌های مهم تولیدی در بخش کشاورزی با ۲۳۵ هزار بهره‌بردار است توجه به مساله سورت و بسته بندی و برندسازی تجاری به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی یک الزام است.

خسرو شهبازی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این استان در صنایع تبدیلی و تکمیلی از استان‌های پیشرو است، افزود: در بحث سورتینگ و بسته بندی محصول سیب با تلاش‌های استاندار آذربایجان غربی اقدامات مطلوبی انجام شده و ظرفیت از ۲۰ هزار تن به ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن در مدت زمان ۲ سال گذشته رسیده است.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود تا ۴۰ هزار تن هم بر این ظرفیت تا شهریورماه سال‌جاری افزوده شود که در این زمینه آماده جذب سرمایه‌گذار هستیم.

ایرنا: میزان اشتغال ایجاد شده در این بخش چند نفر است؟

شهبازی: اشتغال بیش از ۲ هزار نفر در بخش سورت و بسته بندی استان رقم مطلوبی است که با توجه به ظرفیت آذربایجان غربی در بخش سیب درختی و سایر تولیدات کشاورزی قابل افزایش است.

هم اکنون ۵۲ واحد سورتینگ در شهرستان‌های دارای باغ سیب فعال هستند که بیشترین میزان در شهرستان ارومیه واقع شده است.

علاوه بر سیب میوه‌های هسته دار و از جمله انگور نیز در این واحدها سورت می‌شود و با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از میوه سیب در استان به صورت ضایعات بود با این اقدام بطور چشمگیری کاهش یافته است.

افزایش ۱۰ برابری ظرفیت سورتینگ و بسته‌بندی میوه در آذربایجان غربی

ایرنا: در زمینه تنظیم بازار سیب برای سال جاری چه برنامه‌هایی دارید؟

شهبازی: تنظیم بازار سیب در سال گذشته یکی از اقداماتی بود که در استان به خوبی به اتمام رسید البته در تامین میوه شب عید و بحث صادرات مشکلی وجود نداشت و کشاورزان متضرر نشدند و محصولات ضایعاتی نداشتیم و بزودی موضوع تنظیم بازار سیب و اقدامات لازم در راستای صادرات آن آغاز می‌شود.

با توجه به اینکه بیش از ۳۰ درصد سیب تولیدی کشور به میزان یک میلیون ۱۰۰ هزار تن در این استان تولید می‌شود برنامه ریزی به موقع در کاهش مشکلات کشاورزان و فعالان این بخش مهم و موثر است.

افزایش ۱۰ برابری ظرفیت سورتینگ و بسته‌بندی میوه در آذربایجان غربی

ایرنا: چند واحد سردخانه‌ای برای نگهداری میوه ومحصولات باغی در این استان فعال است؟

شهبازی: ۴۶۵ واحد سردخانه نگهداری و ذخیره‌سازی میوه با ظرفیت یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن در استان فعال است که این صنایع تبدیلی نیاز به نوسازی و تجهیز به امکانات جدید دارد.

۲۵۳ واحد از مجموع ۴۶۵ واحد سردخانه نگهداری میوه در سطح استان، در شهرستان ارومیه مستقر شده‌ و مابقی در سطح سایر شهرهای استان فعال است.

توسعه واحدهای بالای صفر اتمسفریک به منظور نگهداری همزمان سیب و انگور و میوه‌های هسته‌دار از راهبردهای مد نظر است که در این زمینه برای ۱۱۰ واحد جواز تاسیس سردخانه اتمسفریک صادر شده و در حال طی مراحل قانونی و تعدادی نیز در دست احداث هستند.

توسعه واحدهای بالای صفر اتمسفریک به منظور نگهداری همزمان سیب و انگور و میوه‌های هسته‌دار از راهبردهای مد نظر است که در این زمینه برای ۱۱۰ واحد جواز تاسیس سردخانه اتمسفریک صادر شده و در حال طی مراحل قانونی و تعدادی نیز در دست احداث هستند. صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله سردخانه‌ها برای ذخیره میوه به خصوص سیب درختی و عرضه با کیفیت آن در بازار نقش اول را ایفا می‌کنند که نیاز به نوسازی تجهیزات این واحدها برای نگهداری کیفی تر محصول یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

افزایش ۱۰ برابری ظرفیت سورتینگ و بسته‌بندی میوه در آذربایجان غربی

ایرنا: وضعیت تولید گندم در آذربایجان غربی چگونه است؟

شهبازی: برداشت گندم از سطح ۳۹۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در هفته جاری آغاز شده و پیش بینی افزایش هفت تا ۱۷ درصدی نسبت به پارسال در بخش برداشت محصول وجود دارد.

میزان خرید گندم در آذربایجان غربی سال گذشته این محصول ۴۵۰ هزار تن بود و پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۸۰۰ هزار تن خریداری شود.

خرید این محصول به صورت تضمینی بوده و در استان توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی با مباشرت سازمان تعاون روستایی در ۶۵ مرکز خرید در سراسر استان انجام خواهد شد.

هفت‌ هزار دروگر در این ایام در مزارع استان فعال خواهند بود و ارقام آبی پیشگام، میهن، حیدری، حیران و زرینه و ارقام دیم باران، واران، صدرا، هما، هشترود و آذر ۲ ارقام غالب کشت شده گندم در استان هستند.

افزایش ۱۰ برابری ظرفیت سورتینگ و بسته‌بندی میوه در آذربایجان غربی

همچنین علاوه بر ظرفیت موجود در استان، سالانه ۲۷۰ کمباین مهاجر از سایر استان‌ها برای برداشت گندم در مزارع استفاده می‌شود.

ایرنا : مبارزات انجام شده بیولوژیکی در زمینه افزایش تولید غلات بویژه گندم چه نوع اقداماتی بوده است؟

شهبازی: با توجه به خشکسالی و از بین رفتن ۵۰ هزار هکتار از گندم زارهای دیم استان و خسارت بیش از ۲ هزار میلیارد ریالی در راستای حفاظت بیشتر از محصول تولید شده ۲۲۵ هزار هکتار مبارزه با انواع علف‌های هرز و ۱۴۶ هزار هکتار مبارزه با سن گندم انجام شده است.

در سطح ۲۹۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان هم در قالب جهش گندم در دیم زارها اقدامات کارشناسی انجام شده است.

همچنین در تغذیه گیاهی نسبت به پارسال که ۷۶ هزار تن کود توزیع شد افزایش را شاهدیم و ۹۱ هزار تن کود تا کنون جذب شده است.

مجموع این اقدامات موجب عملکرد خوبی در مزارع گندم و جو خواهد شد و احتمال افزایش ۱۰۰ هزار تنی محصول گندم به میزان ۱۷ درصد پیش بینی می‌شود.

افزایش ۱۰ برابری ظرفیت سورتینگ و بسته‌بندی میوه در آذربایجان غربی

ایرنا: سطح زیر کشت جو در استان چقدر است؟

شهبازی: همچنین در سال زراعی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ بیش از ۵۲ هزار و ۲۱۵ هکتار از اراضی زراعی استان به زیر کشت جو رفته است، این میزان نسبت به سال زراعی گذشته ۹ درصد افزایش دارد.

پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۰۰ هزار تن جو از مزارع استان برداشت شود خرید این محصول به صورت توافقی بوده و بیشترین میزان جو در شهرستان‌های بوکان، چالدران، شاهین دژ، مهاباد و میاندوآب کشت می‌شود.

ارقام آبی، بهمن، جلگه و ارقام دیم اعم از سهند، آرتان، قافلان، انصار، آرتان عمده ارقام کشت شده جو در سطح استان هستند.

ایرنا: موضوع مهار آب‌های مرزی و میزان تجهیز اراضی استان در قالب این طرح به شیوه نوین ابیاری در چه مرحله است؟

شهبازی: در زمینه مهار آب‌های مرزی بعنوان پروژه‌های اختصاصی شمال و شمال‌غربی کشور نیز ۶۰ هزار هکتار عملیات در دست اجراست و در بخش کشت بهاره بخشی محقق شد و زیر کشت رفت و پیش بینی می‌شود که ۱۴ هزار هکتار نیز برای کشت پاییزه زیر کشت قرار گیرد.

در صورت تحقق اعتبارات که یک هزار میلیارد تومان مورد نیاز است ۲۵ هزار هکتار از اراضی یاد شده تا پایان سال به اراضی آبی تبدیل خواهد شد.

افزایش ۱۰ برابری ظرفیت سورتینگ و بسته‌بندی میوه در آذربایجان غربی

ایرنا: با توجه به جایگاه مطلوب استان آذربایجان غربی در موضوع رفع تداخلات اراضی گزارشی از روند صدور پلاک در این زمینه بفرمایید؟

شهبازی: مستند کردن اراضی کشاورزی با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دستور کار است و با همکاری ثبت استاد استان اقدامات خوسطح زمینهای کشاورزی استان یک میلیون و ۱۹هکتار ارزیابی شده‌است و ۲۲ هزار و ۹۱۲ قطعه بزرگ مقیاس در سال ۱۴۰۱ سند دریافت کردند که مساحت انها ۴۳۹ هزار هکتار بوده‌است. بی انجام شده و ما در رتبه‌های دوم و یا سوم کشور هستیم.

برای ۲۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان در سال جاری به میزان ۲ هزار و ۳۸۱ قطعه سند صادر شد که روند خوبی است.

سطح زمین‌های کشاورزی استان یک میلیون و ۱۹هکتار ارزیابی شده‌ و ۲۲ هزار و ۹۱۲ قطعه بزرگ مقیاس در سال ۱۴۰۱ سند دریافت کردند که مساحت آنها ۴۳۹ هزار هکتار بوده است.

ایرنا: در زمینه جذب تسهیلات بانکی و مکانیزاسیون کشاورزی چه اقداماتی انجام شده است؟

شهبازی: در جذب تسهیلات بانکی شرایط در طول سال روند خوبی نداشت ولی با تلاش کارکنان بخش بانک کشاورزی و تلاش جهادکشاورزی روند رو به بهبود گذاشته است.

۲۷۵ میلیارد تومان امسال اعتبارات مکانیزاسیون استان است که برای ۶ ماهه اول ابلاغ شد، سهمیه ابلاغی سال گذشته ۱۰۸ میلیارد تومان بوده که ۱۲۰ درصد آن جذب شده است.

افزایش ۱۰ برابری ظرفیت سورتینگ و بسته‌بندی میوه در آذربایجان غربی

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی با بیش از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی یکی از استان‌های موفق در زمینه کشاورزی با تولید سالانه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی با ارزش بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان است، میزان ارزش افزوده بخش کشاورزی در کل کشور ۸.۶ درصد و در آذربایجان غربی ۱۷.۸ درصد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha