بیش از یک هزار نفر از جام زرین حسنلو بازدید کردند

ارومیه - ایرنا- رییس موزه های آذربایجان غربی گفت: جام زرین حسنلو که در موزه باستان شناسی ارومیه به نمایش گذاشته شده بود مورد بازدید بیش از هزار نفر قرار گرفت.

به‌گزارش ایرنا از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، جلیل رستم‌پور روز شنبه افزود: حسب موافقت وزارتخانه و اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳،جام زرین حسنلو به‌صورت امانی و مدت محدود از موزه ملی ایران به موزه باستان‌شناسی ارومیه انتقال داده شد.

وی اظهار کرد: در این راستا برای نمایش این جام فاخر در موزه باستان شناسی ارومیه، نمایشگاهی از تاریخ ۲۹ اردیبهشت(مصادف با روز جهانی موزه ها)، برپا شد که مراسم افتتاح آن هم‌زمان در ۱۱ استان از جمله آذربایجان غربی به‌صورت وبیناری با حضور دارابی، قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، جمعی از مسوولان دیگر برگزار شد.

رستم پور افزود: در جوار نمایش جام حسنلو، نمایشگاهی از عکس های تاریخی زمان مکشوفه جام، آثار مکتوب و کتب چاپ شده جام زرین حسنلو و تپه حسنلو برپا شد و همچنین با مشارکت کانون فکری کودکان و نوجوانان استان ایستگاه نقاشی کودکان از نقوش حکاکی شده جام برگزار شد که این نمایشگاهها بصورت عمومی تا مورخ ۱۲/۳/۱۴۰۳ ادامه داشته است که در این مدت استقبال خوبی توسط عموم و جمعی از مسوولین استانی و محلی شد.

وی افزود: در واپسین روزها، محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی هم با حضور در موزه باستان‌شناسی ارومیه،در ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ به مناسبت گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی، از جام زرین حسنلو نقده بازدید و اظهار کرد: با توجه به سابقه تاریخی چند هزار ساله این استان و برخورداری از اشیای تاریخی فاخر لازم است شرایطی فراهم شود تا آثار فاخر متعلق به آذربایجان غربی در موزه‌های این استان به نمایش گذاشته شود و برای نمونه جام حسنلو برای همیشه در موزه ارومیه ماندگار شود.

رستم پور با بیان اینکه جام زرین حسنلو در تاریخ ۲۲ خرداد۱۴۰۳ به موزه ملی ایران بازگشت گفت: موزه ارومیه از ابتدای سال جاری تا ۲۵ خرداد میزبان چهار هزار نفر بوده که بیش از ۱۰۰۰ نفر از این میهمان ویژه ( جام زرین حسنلو) بازدید کردند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که برگزاری چنین رویدادهایی موجب رونق موزه ها و حضور عموم مردم و پژوهشگران در موزه ها می شود ضرورت دارد برنامه ریزی لازم برای نمایش سایر آثار استانی موجود در مخزن ارومیه و همچنین شهرستان‌ها هم انجام شود.

به گزارش ایرنا، جام طلایی سه هزار ساله حسنلو، اثری شگفت‌انگیز و خیره کننده است که وجود صنعتی بسیار ظریف و درخشان دراین منطقه را نشان می‌دهد؛ اثری که وقتی تیم آمریکایی به رهبری رابرت دایسون آمریکایی اقدام به کاوش این منطقه کرد، باور نداشت چنین گنجی را یافته است چنان که با دیدن آن ذوق و شوق وافری او را فرا گرفت.

جام طلایی حسنلو در آوار یک ساختمان سوخته در تپه دژ حسنلو در سال ۱۹۵۷ میلادی (۱۳۳۶ هجری شمسی) کشف شد؛ جایی که انگار زمان در آن متوقف شده بود؛ ۹۰۰ سال قبل از میلاد در این مکان آتش‌سوزی بزرگی روی داده بود و اجساد و اشیای زیادی در زیر لایه‌های خاکستر و آوار مدفون شده بودند.

بر روی بدنه این جام پرآوازه، نقش‌های بسیاری نگاشته شده ‌است که گمان‌می‌رود داستانی حماسی را بازگو می‌کند. در پوشینه یا جلد نخست کتاب کهن‌دیار که بخشی از مجموعه آثار ایران باستان در موزه‌های بزرگ جهان را به تصویر کشیده‌ است، درباره‌ی این جام آمده است: در ردیف بالایی، ایزدی بالدار سوار بر گردونه‌ای که یک گاونر آن را می‌کشد، به سوی کاهنی در حرکت است که جامی در دست دارد و در این حال از دهان گاو، رودی جاری است که احتمالا نماد حیات و باروری محسوب می‌شود؛ در ردیف پایینی و زیر گردونه حیات، پهلوانی در حال نبرد با موجودی نیمه انسان و نیمه اژدها است.

از تصاویر قلم زنی شده آن سوی جام می‌توان به ایزدهای شاخدار سوار بر ارابه، کاهنانی که در حال حمل قوچ‌های قربانی هستند، پهلوانی که گرز و کمان در دست دارد، مردی که در حال رام کردن شیر است و پدر و مادری که در حال بازی با کودک خردسالشان هستند، اشاره کرد.

این جام که در زیر اسکلت مردی به دست آمده، ضربه خورده و کج شده است. کارشناسان بر این باورند که این مرد با در دست‌ داشتن جام در حال فرار از دست سپاه مهاجمان بوده، و چون در حال فرار جانش را از دست داده جام زیر فشار بدنش ضربه خورده و کج شده‌ است. این جام هم‌اکنون در موزه‌ ایران باستان نگهداری می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که این مرد با در دست‌ داشتن جام در حال فرار از دست سپاه مهاجمان بوده، و چون در حال فرار جانش را از دست داده جام زیر فشار بدنش ضربه خورده و کج شده‌ است. این جام هم‌اکنون در موزه‌ ایران باستان نگهداری می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha