ستادهای بازسازی شهری در تمامی شهرهای آذربایجان غربی فعال می‌شود

ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان غربی گفت: فعال سازی ستادهای بازآفرینی شهری در همه شهرهای استان ضروری است و این موضوع باید مورد توجه فرمانداران و مسوولان شهرستانی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، محمد صادق معتمدیان شامگاه شنبه در جلسه ستاد باز آفرینی شهری آذربایجان غربی افزود: فعال سازی این ستادها در محلات هدف که طرح مصوبی ندارند، باید در اولویت و دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر تشکیل کمسیون پیگیری در این زمینه ادامه داد: این موضوع یک عقب افتادگی در ابعاد مختلف است که نیازمند جبران به عنوان حقوق مردم بوده و نباید درباره آن کوتاهی شود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در مدت زمان یک ماه لازم است تعیین محدوده‌های بازآفرینی شهرها انجام شود، گفت: برخی خانه‌های ساخته شده در حاشیه شهرها مهندسی شده نیست و فاقد شرایط برای ارائه خدمات مناسب هستند.

معتمدیان با اشاره به اتفاقات ناشی از بارندگی‌های هفته گذشته در یکی مناطق ارومیه اظهار کرد: این اتفاق بیانگر این است که این منازل دارای هیچ گونه مبنای مهندسی در احداث نبوده و می‌توانند مشکل آفرین باشند.

وی اضافه کرد: در زمینه باز آفرینی شهری عمده ترین مشکلات ما در سکونتگاه‌های غیر رسمی و حاشیه شهرها است که بناهایی غیر مقاوم و بدون مبنای مهندسی در آنها ساخته شده است.

هویت بخشی به اراضی و بناها در منطقه کشتارگاه گام نخست استاندارد سازی مسکن است

معتمدیان با بیان اینکه هویت بخشی به اراضی و بناهای مناطق یاد شده باید در دستور کار قرار گیرد، بیان کرد: افزایش ارزش املاک در این مناطق باعث می‌شود تا سرمایه گذاران نیز به سوی این مکان‌ها سوق داده شده و امکانات لازم در این مناطق ایجاد شود؛ توجه به این مساله موضوعی است که تاثیرات اجتماعی بسیاری در پی دارد.

وی با ابراز تاسف از شرایط پیش آمده برای شهروندان منطقه کشتارگاه ارومیه در بارندگی‌های رگباری هفته گذشته ادامه داد: به دلیل نبود سرانه‌های زیرساختی در منطقه کشتارگاه ارومیه شاهد کمبودهای بسیاری در سرانه فضای آموزشی، ورزشی، سلامت و بهداشت و فضای سبز هستیم؛ احداث فضاهای آموزشی و مرکز جامع سلامت در این منطقه ضرروی است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تراکم جمعیتی در این منطقه بالای ۱۴۰ نفر است، افزود: از نظر تراکم جمعیتی این منطقه جزو مناطق پر تراکم شهر ارومیه بوده و حتی در ردیف محلات پر تراکم کشور قرار دارد.

معتمدیان بیان کرد: ایمن سازی، مقاوم سازی و ساماندهی این منطقه و معابر آن نیز از الزامات است تا در صورت وقوع حادثه‌، خدمات اولیه امداد رسانی با مشکل مواجه نشود؛ ساکنان این منطقه اغلب روستاییان مهاجر استان هستند و این موضوع باعث پر جمعیت شدن منطقه شده است.

استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر تشکیل کمسیون‌های ماده ۹ در استان، بیان کرد: رسیدگی به مسایل مرتبط با محله کشتارگاه و محلات مشابه آن باید در اولویت قرار گیرد و تمامی مصوبات اجرایی شود.

وی با بیان اینکه تامین زمین و اراضی مورد نیاز و زیرساخت‌ها در مناطق حاشیه نشین و بخصوص منطقه کشتارگاه ارومیه در اولویت است، اضافه کرد: بازنگری در میزان متراژ و مساحت اراضی و منازل این منطقه لازم است و این موضوع با تسهیل برخی موارد و با رعایت استانداردها لازم باید پیگیری شود.

معتمدیان به نقش مشارکت شهرداری با شهروندان در این رابطه اشاره کرد و گفت: در نظر گرفتن برخی مشوق‌ها در این راستا از ملزومات ایجاد رغبت در راستای تحقق تولید مسکن مقاوم و استاندارد است.

ستادهای بازسازی شهری در تمامی شهرهای آذربایجان غربی فعال می‌شود

ضرورت احداث مجموعه قضایی در منطقه کشتارگاه ارومیه

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی هم در این جلسه با بیان اینکه منطقه کشتارگاه ارومیه جمعیت قابل توجهی دارد، بیان کرد: با توجه به جمعیت شهر ارومیه و همچنین تراکم جمعیتی در منطقه کشتارگاه، ضرورت احداث مجموعه قضایی در منطقه احساس می‌شود.

ناصر عتباتی اظهار کرد: اگر احداث این طرح در دستور کار باشد دادگستری نیز آماده همکاری در راه اندازی آن است چرا که تاثیر بسیاری در ابعاد مختلف خواهد داشت.

استاندار آذربایجان غربی در این جلسه: برای احداث این مجتمع قضایی با همکاری و مشارکت دادگستری استان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایرنا در ادامه این نشست سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گزارشی از روند اجرای طرح باز آفرینی شهری در ارومیه و استان ارائه کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha