۶هزار دانش‌آموز همدانی در آزمون استعدادهای درخشان شرکت کردند

همدان- ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: در آزمون ورودی پایه هفتم و دهم مدارس استعدادهای درخشان استان همدان که همزمان با سراسر کشور برگزار شد، ۶ هزار دانش آموز شرکت کردند.

«محمد پورداود» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آزمون ورودی پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان استان همدان روز جمعه گذشته در ۴۱ حوزه امتحانی استان به صورت همزمان با سراسر کشور برگزار شد.

وی اظهار داشت: در این آزمون چهار هزار دانش آموز شامل ۲ هزار و ۷۶ دانش آموز پسر و هزار و ۹۲۴ دانش آموز دختر در آزمون پایه هفتم و بیش از ۲ هزار دانش‌آموز در آزمون پایه دهم شرکت کردند.   

پورداود عنوان کرد: این آزمون با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی به منظور پیشگیری از بیماری کرونا در همه حوزه های امتحانی برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش همدان با اشاره به اینکه این استان ۱۶ مدرسه تیزهوشان دارد، افزود: برای ورود به مدارس تیزهوشان در سال تحصیلی آینده، در دوره اول متوسطه، آزمون بر مبنای هوش و خلاقیت برگزار می‌شود و در این مقطع پیشرفت تحصیلی مهم نیست.

پورداود گفت: این آزمون برای ورود به دوره دوم متوسطه بر مبنای هوش و استعداد تحلیلی و همچنین پیشرفت تحصیلی در مواد علوم، ریاضی و ادبیات خواهد بود و دانش آموزانی که در مدارس تیزهوشان اشتغال به تحصیل دارند بدون آزمون به دوره دوم متوسطه راه پیدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی نیز ۱۸ تیرماه برگزار می شود.

براساس تبصره یک ماده ۱۱ از دستورالعمل اجرایی مدارس نمونه دولتی، گزینش دانش آموزان در آزمون ورودی دبیرستان های دوره دوم متوسطه در رشته های نظری و یا هنرستان های فنی و حرفه ای، بر اساس میانگین امتیاز کل آزمون ورودی و معدل کل پایه نهم (۵۰ درصد امتیاز کل آزمون ورودی و ۵۰ درصد معدل کل پایه نهم) خواهد بود.

شرط محاسبه ۵۰ درصد معدل کل پایه نهم برای پذیرش دانش آموزان در دبیرستان های نمونه دولتی دوره دوم متوسطه و همچنین کسب حداقل نمره ۱۲ در همه عناوین دروس پایه نهم در خردادماه سال تحصیلی ۹۹-۹۸ است.

محتوای آزمون مشتمل بر ۲دسته سوالات (استعداد تحلیلی) و (استعداد تحصیلی) است؛ به طوریکه ۲۰ درصد امتیاز آزمون مربوط به سئوالات (استعداد تحلیلی) و ۸۰ درصد آن مربوط به سوالات (استعداد تحصیلی) می‌شود.

۱۸ نوع مدرسه در نظام تعلیم و تربیت ایران وجود دارد که به لحاظ اداره آنها به انواع «مدارس دولتی»، «غیر دولتی»، «تیزهوشان»، «نمونه دولتی»، «هیات امنایی»، «تربیت بدنی»، «علوم و معارف اسلامی»، «قرآنی»، «ایثارگران»، «دانش‌آموزان استثنایی»، «بزرگسالان»، «مدارس وابسته به نهادهای مختلف»، «مدارس سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی»، «مدارس شبانه روزی»، «از راه دور»، «ماندگار»، «مدارس هوشمند» و «شبانه» تقسیم بندی می‌شوند.

در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بیش از ۲۹۶ هزار دانش‌آموز در ۱۹ شهرستان، ناحیه و منطقه استان همدان در ۲ هزار و ۵۹۴ مدرسه تحصیل کردند که از این تعداد ۳۱ درصد از دانش آموزان در مناطق روستایی و ۶۹ درصد در مناطق شهری تعلیم و تربیت را آموختند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha