۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۳۰
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84332849
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ضرورت رفع معضل دفن غیراصولی زباله در چهارمحال و بختیاری

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۳۰
کد خبر: 84332849
سیمه پناهنده
ضرورت رفع معضل دفن غیراصولی زباله در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد -ایرنا- کارشناسان عقیده دارند که مدیریت و دفن غیراصولی زباله‌ها به عنوان طلای سیاه می‌تواند در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یک تهدید برای سلامت محیط زیست، حیات وحش  و انسان‌ها تبدیل باشد و به عنوان یک معضل زیست‌محیطی باید این مساله رفع شود.

به گزارش ایرنا، با توجه به وضعیت جغرافیا و توپوگرافی و شیب زمین و آب‌های‌روان در استان، دفن سنتی زباله و اجرا نشدن طرح مدیریت پسماند و همچنین جانمایی‌ها نادرست مکان دفن زباله‌ها، معضل زیست‌محیطی برای این استان است که سلامت مردم و محیط زیست را به خطر انداخته است.

براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا، برخی از مناطق شهری و روستایی استان هم‌اکنون از مکان مناسب دفن زباله برخوردار نیست و مطابق با اصول بهداشتی، عملیات امحای زباله‌ها صورت نمی‌گیرد و این امر باعث پراکنده شدن زباله‌ها در اطراف محل‌های دفع زباله و همچنین در ورودی شهرها و روستا شده و یا مکان‌های دفع زباله را به محلی برای خودنمایی زباله‌ها به خصوص پلاستیک و یا نخاله‌های ساختمانی تبدیل کرده است.

همچنین شیرآبه این زباله‌ها علاوه بر آلودگی منابع آبی و خاکی استان، باعث آلودگی هوا و ایجاد بوی نامطبوع در محل‌های دفع زباله و حواشی آن مکان‌ها شده و برخی از مواقع نیز در اثر آتش‌زدن زباله‌ها، زمینه آلودگی هوا فراهم می‌شود که این امر به عنوان یک تهدید برای سلامت مردم، حیات وحش و همچنین آلودگی هوا تبدیل شده است.

با توجه به اهمیت بحث مدیریت پسماند، اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا و مدیریت پسماند از سال ۱۳۸۳ در کشور آغاز شده و پیش‌بینی شده بود طرح تفکیک زباله از مبدا تا سال ۱۳۹۲ در کشور و استان اجرایی شود اما این طرح هنوز در استان اجرایی نشده است.

براساس مستندات موجود اجرای طرح مدیریت و تفکیک زباله از مبدا در مرکز استان تاکنون ۲ بار به مرحله اجرا رسیده اما در هر ۲ مرحله به دلیل نبود حمایت و یا زیرساخت‌های لازم و نداشتن برنامه مدیریت مناسب با شکست مواجه شده است.

زباله‌های چهارمحال و بختیاری به صورت سنتی دفن می‌شوند

ضرورت رفع معضل دفن غیراصولی زباله در چهارمحال و بختیاری

یک فعال زیست‌‍محیطی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت مدیریت پسماند گفت: پسماندها در استان به صورت سنتی و غیر اصولی دفن می‌شوند و این امر با توجه به افزایش میزان زباله به عنوان یک تهدید برای محیط‌زیست و سلامت مردم استان محسوب می‌شوند.

سید جلیل رضوی افزود: تاکنون در سطح استان در حوزه پسماند خانگی، صنعتی، عفونی و کشاورزی فعالیتی گسترده‌ای انجام نشده است و مدیریت پسماند به خصوص پسماند خانگی در استان باید  به صورت کامل اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به‌ عنوان متولیان جمع‌آوری و مدیریت پسماند، زباله‌ها را جمع‌آوری و در یک محیط دفن می‌کنند، گفت: در برخی موارد دفن زباله در استان به صورت غیر اصولی انجام می‌شود و این امر باعث می‌شود شیرابه زباله به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ کند و باعث آلودگی آب و خاک و تهدید جان حیات وحش در استان شود و یک مکان آلوده را ایجاد کند.

وی بر ضرورت ساماندهی و مدیریت پسماند در استان تاکید کرد و گفت:هم‌اکنون با پیگیری‌های انجام شده توسط تشکل‌ها، انجمن‌های محیط‌زیستی و اتاق بازرگانی، شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و همچنین مسوولان استان، یک سرمایه‌گذار در استان برای تفکیک زباله و پسماند قرارداد منعقد کرده است.

رضوی اظهار داشت: با فعال شدن این شرکت زباله‌های جمع‌آوری شده در مرکز استان و شهرهای اطراف به این شرکت واگذار می‌شود تا تفکیک زباله انجام و مواد قابل بازیافت جداسازی شده و مواد غیر بازیافتی که هفت تا هشت درصد حجم زباله مرکز استان را تشکیل می‌دهند دفن اصولی شوند.

 وی اظهار داشت: تولید بیش از حد زباله و دفن و دفع غیر اصولی زباله باعث ایجاد آلودگی در زمین، خاک، آب و  هوا شده است.

وی به پُر شدن محل‌های دفع زباله در برخی مناطق استان اشاره کرد و گفت: این امر باعث رها و پراکنده شدن زباله‌ها به خصوص پلاستیک و مواد غیر قابل بازیافت در حاشیه شهرها، روستاها و دشت‌ها می‌شود که منظره نازیبای را ایجاد کرده و باعث آلوده شدن سطح زیادی از مناطق و اراضی خواهد شد.

رضوی با تاکید بر اینکه چندین سال برای بازگشت زباله‌ها به چرخه طبیعت زمان نیاز است، افزود: رها شدن زباله‌ها باعث آسیب رساندن به حیات وحش و پرندگان شده است.

مکانی برای رهاسازی زباله، دفن غیر اصولی تهدیدی برای محیط زیست

ضرورت رفع معضل دفن غیراصولی زباله در چهارمحال و بختیاری

یک کنشگر اجتماعی و فعال زیست‌محیطی با تاکید بر اینکه مکان‌ها و سایت‌های دفع زباله در مناطق مختلف شهری و روستایی در استان به محلی برای رهاسازی زباله تبدیل شده است،  گفت: باید دفن اصولی و بهداشتی زباله و مدیریت پسماند در سطح شهرها و روستاهای استان وجود داشته باشد.

هومان خاکپور افزود: دفن غیراصولی زباله با توجه به افزایش حجم زباله به خصوص زباله‌های پلاستیکی، ویژه و بیمارستانی سلامت مردم منطقه و تنوع زیستی را به خطر انداخته و این امر به اجرای طرح‌های مدیریت پسماند نیاز دارد.

وی با انتقاد از اینکه دفن زباله در استان به روش منسوخ و قدیمی انجام می‌شود، گفت: با توسعه دانش روز و استفاده از روش‌های مختلف برای مدیریت پسماند می‌طلبد با اجرای طرح‌های مختلف  از زباله بهترین استفاده را کرد و از آن برای تولید ثروت استفاده کرد نه اینکه‌ مانند سال‌های گذشته زباله‌ها را حتی دفن کرد.

خاکپور افزود: اجرای طرح مدیریت پسماند یک فرآیند و برنامه مشخص نیاز دارد که بتوان این امر را از خانه آغاز کرد که این امر مستلزم فرهنگ‌سازی در خصوص تفکیک زباله از مبدا(خانه) است تا کمترین میزان خسارت به محیط‌زیست وارد شود و با کمترین میزان هزینه و انرژی، زباله‌ها مدیریت شوند.

وی به جنبه اقتصادی زباله اشاره کرد و گفت: باید در بین افراد جامعه این فرهنگ نهادینه شود که از زباله تَر برای تهیه کمپوست استفاده شود و زباله‌های خشک را جداسازی کرد تا بتوان با اجرای برخی برنامه‌های مدیریت پسماند این مواد را به چرخه تولید بازگردانده شوند.

این کنشگر محیط‌زیست با اشاره به اینکه در دنیا از زباله تولید ثروت می‌شود، افزود: هنوز در کشور و  چهارمحال و بختیاری زباله‌ها به عنوان یک تهدید زیست‌محیطی هستند در حالی که با آنها را تبدیل به ثروت کرد.

جانمایی سایت‌های دفن زباله صحیح نبوده است

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون حاشیه شهرهای پر جمعیت، ورودی برخی شهرها و روستاها،حاشیه برخی اماکن گردشگری و تفریحی و حتی برخی عرصه‌های جنگلی و طبیعی پوشیده از زباله به خصوص زباله‌های پلاستیکی و یا ضایعات ساختمانی است، گفت: برخی جانمایی‌ها برای مکان‌های دفن زباله در استان از چند دهه گذشته نادرست بوده است و این امر مشکلات زیادی برای محیط زیست و سلامت مردم و حیات‌وحش و پرندگان به‌وجود آورده است.

خاکپور افزود: برخی جانمایی‌های سایت‌های دفن زباله در استان به گونه‌ای  بوده که این سایت‌ها در مسیر آبراهه‌ها و یا در بالادست دامنه‌های پرشیب قرار گرفته و شیرآبه زباله‌ها در آب‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند و یا وارد آب‌های جاری می‌شوند.

به گفته وی، جانمایی‌های بدون توجه به ملاحظات زیست‌محیطی از جمله شیب زمین، آبراهه‌ها، جهت دامنه‌ها و مسیر باد، خسارت ناشی از رهاسازی زباله در همه مناطق استان را به همراه خواهد داشت.

وی با هشدار در قرار گرفتن زباله‌های عفونی و بیمارستانی در بین زباله‌های خانگی به عنوان یک تهدید، گفت: این زباله‌ها باید با روش خاص خنثی‌سازی و امحا شوند در صورتی که ناباورانه در برخی مکان‌های دفن زباله‌های خانگی، زباله‌های بیمارستانی نیز مشاهده می‌شوند.

این کنشگر محیط‌زیستی بر نظارت بیشتر از سوی دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری‌ها، شبکه بهداشت، علوم پزشکی و محیط‌زیست بر مدیریت زباله به خصوص زباله‌های عفونی و بیمارستانی، صنعتی و ویژه در محل‌های دفن زباله‌های خانگی تاکید کرد و گفت: آمیخته شدن زباله‌های خطرناک بیمارستانی با زباله‌های خانگی، خطرات جدی در حوزه سلامتی مردم، حیات وحش و محیط زیست ایجاد می‌کند.

مدیریت پسماند زباله در چهارمحال و بختیاری اجرایی نشده است

ضرورت رفع معضل دفن غیراصولی زباله در چهارمحال و بختیاری

یک محقق و پژوهشگر حوزه محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری و استاد دانشگاه شهرکرد نیز با اشاره به اینکه مدیریت پسماند زباله در استان به صورت اصولی اجرایی نشده است، گفت: در برخی از مناطق استان دفع پسماندها به شیوه تلنبار کردن است و نیاز است دفن بهداشتی پسماندها در دستور کار قرار گیرد.

رسول زمانی افزود: دفن بهداشتی زباله عبارت است از تخلیه زباله‌­ها در داخل ترانشه، متراکم کردن آن و پوشاندن آن با خاک یا سایر مواد بهداشتی به نحوی ­که زباله در داخل کپسول محصور شود و امکان نفوذ شیرابه و گاز به اطراف سلول وجود نداشته باشد.

به گفته وی، دفن بهداشتی یک روش موثر و ثابت شده برای دفع مواد زائد است و این روش متداول­‌ترین روش دفع پسماند در جهان است و به عنوان یک روش جایگزین در مقابل تلنبار کردن پسماند مطرح است.

عضو هیات علمی گروه مهندسی محیط‌زیست دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه مدیریت پسماند به مجموعه مقررات سیستماتیک در خصوص تولید، ذخیره، جمع‌­آوری، حمل و نقل، پردازش و دفع مواد زائد جامد که منطبق بر اصول محیط زیستی و بهداشت عمومی است اطلاق می‌شود، افزود: مدیریت پسماند شامل روابط پیچیده بین رشته­‌های مختلف علوم سیاسی، برنامه‌­ریزی، اقتصاد، جغرافیا، جامعه ­شناسی، ارتباطات، آمار، بهداشت، محیط زیست، مهندسی عمران است.

به گفته وی، سیستم‌های مدیریت پسماند در دنیا دارای هشت عنصر موظف از قبیل کاهش تولید در مبدا، ذخیره و پردازش در مبدا، جمع‌آوری، حمل و نقل، بازیافت، دفع و مراقبت‌های بعد از دفع است و ایجاد خلل در هر یک از این عناصر در مدیریت مواد زائد جامد تاثیر­گذار است.

زمانی با تاکید بر اینکه مدیریت پسماند باید از نظر محیط‌زیستی موثر، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و از لحاظ اجتماعی مورد قبول باشد، گفت: در کشورهای در حال توسعه به منظور مدیریت بهتر مواد زائد جامد، ضمن توجه به عناصر هشت گانه در مدیریت مواد زائد، افزایش مناطق زیرپوشش خدمات شهری، استفاده بهتر از ظرفیت‌­های بخش خصوصی در بازیافت مواد، بهبود وضعیت دفع نهایی مواد زائد و بهبود مدیریت مواد زائد بیمارستانی باید مورد توجه قرار گیرند.

وی اظهار داشت:نبود تناسب ظرفیت سیستم جمع­‌آوری مواد زائد با جمعیت زیرپوشش، مشکلات خاص دفع نهایی مواد زائد شهری و دفن نکردن بهداشتی پسماندها، مشکلات مربوط به جمع‌آوری و دفع مواد زائد خطرناک شهری از جمله مشکلات مدیریت پسماند در کشورهای در حال توسعه است و چهارمحال و بختیاری نیز درگیر این مسائل است.

حدود ۲۰ درصد زباله‌های تولیدی در مرکز چهارمحال و بختیاری قابلیت بازیافت دارد

ضرورت رفع معضل دفن غیراصولی زباله در چهارمحال و بختیاری

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد با اشاره به اینکه سالانه ۵۲ هزار تن زباله در مرکز استان تولید می‌شود، گفت: حدود ۲۰ درصد زباله‌های تولیدی در مرکز استان قابلیت بازیافت دارند.

داوود مومنی افزود: سرانه زباله تولیدی هر فرد در استان روزانه ۷۲۵ گرم است و روزانه ۱۴۰ تن زباله در شهرکرد تولید می‌شود .

وی درآمد ناخالص سالانه زباله قابل بازیافت شهرکرد را ۳۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان سالانه پنج درصد مختص تفکیک از مبدا است. 

به گفته وی، سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد از چهار سال گذشته فعال شده و تاکنون به دلیل نبود اعتبارات به اهداف و برنامه‌های خود نرسیده و عملکرد چندانی نداشته است.

مومنی از اختصاص ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات شهرداری شهرکرد به این سازمان در سالجاری خبر داد و گفت: اجرای طرح‌های مدیریت پسماند در مرکز استان به دلیل کمبود اعتبارات و برخی مشکلات مالی سرمایه‌گذار بلاتکلیف مانده بود.

وی با تاکید بر اینکه جمع‌آوری و دفن زباله بر عهده شهرداری است، گفت: روزانه بیش از ۱۵۰ تن زباله خانگی و عفونی بی‌خطرسازی شده، در سایت زباله شهرکرد دفن می‌شوند که با اجرای طرح‌های مدیریت پسماند می‌توان از این ظرفیت برای تولید ثروت استفاده کرد.

مومنی به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا از هشت‌ماه گذشته در استان اشاره کرد و افزود: این طرح به دلیل مشکلات شرکت خصوصی بلاتکلیف ماند و هم‌اکنون قرارداد با آن شرکت فسخ شده و شهرداری در حال رایزنی برای انعقاد قرارداد با پیمانکار جدید است.

به گفته وی، با اجرایی شدن کامل این طرح، هزینه جمع‌آوری و دفن اصولی کاهش پیدا کرده و حفظ و حراست از محیط زیست نیز افزایش پیدا خواهد.

طرح مدیریت پسماند زباله پس از یک‌دهه اجرایی نشده است

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرکرد با تاکید بر اهمیت اجرای طرح مدیریت پسماند زباله به عنوان یکی از سیاست‌های دولت گفت: از یک دهه گذشته تاکنون اجرای طرح جامع مدیریت پسماند شهرکرد اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای کار تحقیقاتی طرح جامع مدیریت پسماند شهرکرد در دست اجراست ، افزود: در سه دهه گذشته در شهرکرد، زباله‌ها به صورت اصولی دفن نشده بود و تنها در یک محل تلنبار شدند و این امر می‌طلبد که طرح مهندسی زباله در مرکز استان و سایر شهرهای پرجمعیت اجرا شود.

به گفته وی، به منظور اجرای طرح مدیریت پسماند در ۹ سال گذشته توسط دستگاه‌های اجرایی یک شرکت خصوصی در مرکز استان برای ایجاد شهرک بازیافت انتخاب شد و یک قطعه زمین نیز برای احداث این شهرک به این شرکت واگذار شد که به دلیل مشکلات مالی تا ابتدای سالجاری این شرکت تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مومنی اظهار داشت: براساس مصوبه کمیته پسماند در ابتدای سالجاری مقرر شده بود که اجرای طرح شهرک پسماند از شرکت خصوصی گرفته شده و به شهرداری واگذار شود که با پیگیری‌های  انجام شده شرکت فعالیت خود را آغاز کرده و از ۲ ماه گذشته تاکنون بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این مسوول شهرداری شهرکرد به فعال شدن این شهرک تا ۲ ماه آینده در مرکز استان اشاره کرد و گفت: این شهرک در سه حوزه پردازش زباله، تولید کود کمپوست و تولید انرژی فعال خواهد شد و با اجرایی شدن ۲ فاز نخست این طرح ۶۰ تا ۷۰ درصد زباله شهرکرد و شهرهای اطراف بازیافت و تنها ۴۰ درصد دفن می‌شود.

مومنی با اشاره به امکان استفاده دوباره (کمپوست و بازیافت) زباله‌ها یادآور شد: ۷۵ درصد زباله تولیدی در مرکز استان زباله تَر و مابقی زباله خشک است که از این میزان ۷۵.۶ درصد مواد آلی، ۷.۹ درصد کاغذ، روزنامه و مقوا، ۴ درصد شیشه، ۲.۴ درصد فلزات و ۴.۹ درصد پلاستیک و پت «Pet» است.

اجرایی شدن طرح بازیافت زباله در شهرکرد پس از ۹ سال نیازمند دریافت تاییدیه زیست محیطی است

ضرورت رفع معضل دفن غیراصولی زباله در چهارمحال و بختیاری

شهردار شهرکرد گفت: طرح بازیافت زباله توسط یک شرکت پس از ۹ سال در شهرکرد اجرا می‌شود که اجرایی شدن این طرح نیازمند اخذ تاییدیه زیست‌محیطی است.

بهادر عبدالغنی افزود: فعالیت این شهرک پس از گذشت چند سال از ۲ ماه آینده آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه این شهرک بازیافت یک شهرک نوپا در استان است، گفت: در تحویل زباله به شرکت مشکل وجود ندارد .

عبدالغنی با اشاره به حضور زباله‌گردها در شهر خاطرنشان کرد: شرکت باید نسبت به ساماندهی زباله‌گردان نیز توجه ویژه داشته و این معضل در شهر رفع شود. 

شهردار شهرکرد تصریح کرد: مباحث زیست‌محیطی طرح باید بررسی و در جهت تعامل و همکاری دوجانبه آسفالت سایت اجرا شود. 

سرپرست معاونت خدمات شهری نیز گفت: طرح تحویل زباله به یک شرکت به دلیل اینکه در طرح محل دفن ریجکت‌ها پیش‌بینی نشده بود و خوراک کارخانه که عمده آن در شهرکرد است، پیش‌بینی نشد و بلاتکلیف مانده بود. 

محمدرضا محمدیان گفت: اینکه مقرر شده که  زباله تامین و به این شرکت تحویل داده شود و مشکلات این شرکت از جمله آسفالت راه ورودی اجرا شود.

سرانه تولید زباله در چهارمحال و بختیاری ۷۲۰ گرم در روز است 

ضرورت رفع معضل دفن غیراصولی زباله در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: متوسط سرانه تولید پسماند روزانه در استان ۷۲۰ گرم است و به طوری کلی در سال ۲۶۵ هزار تن پسماند خانگی،۱۵۰ تن پسماند ویژه کشاورزی و یک میلیون و ۱۰۰ هزار پسماند عادی کشاورزی، ۸۰۰ تن پسماند ویژه صنعتی و ۳۰ هزار تن پسماند عادی صنعتی، یک‌هزار تن پسماند عفونی و بیمارستانی تولید می‌شود.

شهرام احمدی افزود: تاکنون به دلیل نبود کارخانه‌ شهرک بازیافت و کمپوست و موفق نبودن طرح‌های تفکیک از مبدا، زباله‌های در استان به صورت سنتی دفن می‌شوند که با توجه به وضعیت توپوگرافی و موقعیت استان دفن سنتی زباله تهدیدی برای سلامت محیط‌زیست است.

به گفته وی، روزانه از سوی کارشناسان نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان و مرکز بهداشت سرکشی و پایش از محل‌های دفع زباله در استان انجام می‌شود و در صورت مشاهده تخلف در خصوص دفن غیراصولی زباله در استان به متولیان اخطار داده می‌شود و در صورت رفع نشدن مشکل بخشدار، دهیار و یا شهردار متخلف به دادگاه معرفی می‌شوند.

وی به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا به عنوان یک راهکار مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: اجرایی شدن این طرح نیازمند فرهنگ‌سازی و همکاری مردم دارد.

احمدی اظهار داشت: به منظور ساماندهی و مدیریت پسماند تا چند ماه آینده، نخستین مرکز مدیریت پسماند توسط بخش خصوصی در استان فعال خواهد شد.

وی با اشاره به آغاز طرح تفکیک زباله از مبدا در مرکز استان و برخی شهرهای استان از جمله فارسان و کیار گفت: در این شهرها نیز محلی برای احداث شهرک بازیافت پیش‌بینی شده است.

زباله‌های بیمارستانی بی‌خطرسازی می‌شوند

ضرورت رفع معضل دفن غیراصولی زباله در چهارمحال و بختیاری 

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اهمیت بحث بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی و بیمارستانی گفت:از پنج سال گذشته زباله‌های عفونی و بیمارستانی، همچنین زباله‌های مراکز بهداشتی درمانی و پزشکی دولتی، در بیمارستان‌های استان بی‌خطرسازی می‌شوند.

شهرام احمدی افزود:پسماندهای مراکز و بخش‌های خصوصی نیز توسط یک شرکت خصوصی  جمع‌آوری و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در مراکز درمانی بی‌خطرسازی می‌شوند و در صورت بروز تخلف با متخلفان برخورد قانونی انجام می‌شود.

به گفته وی، پسماندهای خطرناک صنعتی استان از جمله پسماندهای شیمیایی خطرناک نیز به مراکز مجاز منتقل می‌شوند و پسماندهای ویژه کشاورزی نیز پس از بی‌خطرسازی در محل‌های مجاز دفن می‌شوند.

احمدی با اشاره به اینکه هنوز در استان زباله‌ها به صورت سنتی دفن می‌شوند، گفت: مکان‌یابی محل دفن زباله توسط کمیته مکان‌یابی با همکاری فرمانداری‌ها، مراکز بهداشت، جهادکشاورزی، منابع طبیعی، آب منطقه‌ای، محیط‌زیست بر اساس اصول زیست محیطی و بهداشتی و سایر اصول انتخاب و تایید و دفن پسماند نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زیست محیطی از جمله احداث ترانشه، دفن پسماند، فنس‌کشی، آهک‌پاشی، روکش خاک برای نبود دسترسی حیوانات اجرا می‌شود.

وی با اشاره به شرایط توپوگرافی استان گفت: بیش از ۸۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های طبیعی پوشش می‌دهد و مکان‌یابی‌های انجام شده برای دفن زباله در برخی نقاط به منابع آب یا سکونتگاه‌های مردم حاشیه جنگل نزدیک است .

به گفته وی، در استان به دلیل وضعت توپوگرافی برخی فاکتورهای مکان دفن زباله از جمله فاصله با مراکز شهری و روستایی، فاصله با سکونتگاه‌ها، فاصله با منابع آب، فاصله با مناطق حساس و فاصله با جنگل و مناطق حفاظت شده، جنس خاک، آب‌های سطحی، آب‌های زیرزمینی و مسیر وزش باد مد نظر قرار گرفته نمی‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به وضعیت استان نیاز نیست که مراکز عمده دفن زباله وجود داشته باشد و با اجرای طرح تفکیک از مبدا و احداث چند شهرک بازیافت می‌توان مکان‌های دفن زباله را کاهش داد.

وی به حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق ملی محیط زیست برای حمایت از طرح‌های مدیریت پسماند در سطح استان‌ها به منظور مدیریت اصولی پسماند اشاره کرد و گفت: پارسال نخستین مجوز مدیریت پسماند صنعتی استان صادر شد و امسال نیز نخستین محل بازیافت پسماند شهری در استان افتتاح خواهد شد.

احمدی با تاکید بر اینکه یکی از سیاست‌های اصلی مسوولان استان و حفاظت محیط‌زیست مدیریت اصولی پسماند و تفکیک از مبدا است، گفت: اجرای این طرح‌ها در حفظ محیط‌زیست، حفاظت از آب و خاک و هوا، اشتغالزایی و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی موثر است.

وی با تاکید بر اینکه در یک دهه گذشته طرح‌های مختلف مدیریت پسماند از جمله تبدیل پسماند به انرژی و تفکیک زباله از مبدا در استان تصویب شد، گفت: برای اجرای طرح‌های تبدیل زباله، مجوزهای زیست‌محیطی صادر و زمین به سرمایه‌گذار واگذار شد که به دلیل اهلیت نداشتن سرمایه‌گذار این طرح‌ها اجرایی نشده‌اند.

پارسال یک‌هزار و ۵۰۰ مورد پایش از محل‌های دفن زباله انجام شد 

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: سال‌ گذشته یک‌هزار و ۵۰۰ مورد پایش از محل‌های فن زباله در استان انجام شد و پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سالجاری ۲۰ درصد رشد داشته باشد.

وی افزود: سال‌ گذشته ۲۱۰ مورد اخطار به شهرداری و دهیاری‌ها استان در خصوص دفن غیر اصولی زباله ارائه شد.

احمدی از تشکیل ۴۷ کارگروه استانی مدیریت پسماند در سطح استان خبر داد و گفت: پارسال ۲۷ مورد مکان‌یابی جدید در استان انجام شد. 

وی اظهار داشت: از سوی محیط‌زیست به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها که در خصوص دفن پسماند مشکل داشته باشند و اصول زیست‌محیطی را اجرا نکند علاوه بر اخطار، راهکار در زمینه مدیریت پسماند ارائه می‌شود و در صورتی که مشکل رفع نشود با آنها برخورد قانونی انجام می‌شود.

احمدی تاکید کرد: مدیریت پسماند در این استان به دلیل وجود سطح آبهای زیرزمینی و جاری فراوان نسبت به سایر استان‌ها نیاز به مراقبت و حفاظت بیشتر دارد.

منابع طبیعی متولی واگذاری زمین است 

سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه منابع طبیعی به عنوان متولی واگذاری زمین برای فعالیت‌های مختلف است، گفت: زمین مورد نیاز برای مکان دفن زباله و طرح‌های مدیریت پسماند پس از تصویب در کارگروه و کمیته پسماند از سوی اداره کل منابع طبیعی براساس ضوابط واگذار می‌شود.

محمدرضا محمدی افزود: این اداره کل هیچ گونه تعهد و نظارتی در خصوص دفن زباله ندارد و در صورتی که در اجرای طرح دفن پسماند جابه‌جایی انجام شود و یا تعرض به زمین‌های اطراف انجام شود از سوی منابع طبیعی تخلف به دبیرخانه اعلام می‌شود تا نظارت و صدور اخطاریه انجام شود و در صورت نیاز و رفع نشدن مشکل برخورد قانونی از سوی مقامات قضایی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه مجری طرح جمع‌آوری و دفن پسماند دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها هستند، افزود:اداره کل حفاظت محیط‌زیست به عنوان ناظر و دبیرخانه کمیته پسماند و مرکز بهداشت نیز ناظر بر دفن اصولی زباله است.

به گفته وی، هم‌اکنون بسیاری از مکان‌های دفن زباله در استان بدون مجوز هستند و این مکان‌ها در طول سال‌های گذشته محل دفن زباله بودند و هم‌اکنون به دلیل دفن غیراصولی از جمله دفن نشدن زباله در چاله‌های زباله، رهاسازی در اطراف مکان دفن زباله به عنوان یک تهدید زیست‌محیطی است.

دفع غیربهداشتی زباله تهدیدی برای سلامت جامعه است

ضرورت رفع معضل دفن غیراصولی زباله در چهارمحال و بختیاری

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: دفع غیربهداشتی و غیراصولی زباله تهدیدی برای سلامت جامعه است.

مجید کلاهی افزود: طبق قانون مدیریت پسماند مدیریت پسماند عادی، خانگی در شهرها به عهده شهرداری و روستاها برعهده دهیاری‌ها و بخشداری‌ها است و وظیفه نظارتی و ناظر عالی برای مدیریت اجرای انواع پسماندها برعهده سازمان حفاظت محیط‌زیست و مرکز بهداشت است که بازدیدهای مشترکی از این اماکن انجام می‌شود.

وی گفت:مدیریت پسماند عادی از ۲ جنبه جمع‌آوری و دفن بهداشتی و اصولی باید مورد توجه باشد که در حوزه جمع‌آوری در تمام شهرها و روستاها به نسبت این طرح در حال اجراست در حالی که استفاده ناوگان فرسوده قدیمی و غیراستاندارد و روباز باعث بوجود آمدن مشکلاتی برای شهروندان و ساکنان مناطق در حین انتقال بوجود می‌آورد.

کلاهی اظهار داشت: در حوزه دفن پسماند نیز شرایط و وضعیت مطلوب و بهداشتی در سایت‌های دفن زباله در شهرها و روستاها وجود ندارد و دفع و دفن غیربهداشتی با شرایط نامناسب اثرات بسیار نامطلوب را بر روی آب، خاک و هوا خواهد داشت.

به گفته وی، دفن غیر بهداشتی زباله باعث افزایش حشرات، جوندگان، حیوانات ولگرد و به وجود آمدن چشم‌اندازهای زننده در سطح شهرها و روستاها می‌شود.

کلاهی اظهار داشت: بروز و افزایش بیماری‌های مانند هاری، سیاه زخم، حصبه، بیماری انگل  روده‌ای، انواع اسهال‌ها، بیماری‌های پوستی، چشمی از جمله بیماری‌هایی است که از طریق آلودگی آب، خاک و هوا ناشی از دفع غیربهداشتی زباله ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت : یکی دیگر از مهمترین خطرات دفن غیربهداشتی زباله در سایت‌های غیراستاندارد نفوذ شیرآبه به درون خاک و سفره‌های آب زیرزمینی و آلودگی میکروبی و شیمیایی آب‌های زیرزمینی و آبهای جاری است.

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان چهارمحال و بختیاری گفت: حضور زباله گردها یکی دیگر از مشکلات است که باعث به خطر انداختن سلامتی خود افراد و سلامت سایر افراد خانواده و در نهایت جامعه می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود بیشتر  مناطق استان دفن اصولی زباله انجام نمی‌شود و فقط جمع‌آوری و دفع صورت می‌گیرد

به گفته وی،هم‌اکنون مشکلات مربوط به ناوگان حمل و نقل زباله، شرایط غیر بهداشتی و غیر اصولی سایت‌های دفن از جمله نداشتن ترانشه اصولی، ایزوله نبودن کف ترانشه‌ها به منظور جمع‌آوری شیرابه‌ها، نبود پوشش به موقع و اصولی زباله‌ها، دفع و دفن به روش‌های سنتی و قدیمی، نداشتن نگهبان، سوزاندن زباله در برخی سایت‌ها، مهار نشدن گازهای ناشی از فساد زباله و عدم فنس‌کشی مکان‌های دفن زباله از جمله مشکلات است که در سایتهای دفن زباله وجود دارد و  هریک تاثیر بسزایی در سلامتی شهروندان و حتی سلامتی نسل‌های آینده دارد.

کلاهی افزود: اجرای کامل و دقیق تفکیک زباله از مبدا و راه‌اندازی کارخانه بازیافت راهکار اساسی در کاهش حجم میزان پسماندهای دفن شده است.

روزانه ۳۰۰ کیلوگرم پسماند عفونی در بیمارستانها تولید می‌شود

وی اظهار داشت: روزانه در استان نزدیک به ۳۰۰ کیلوگرم پسماند عفونی در سطح بیمارستان‌ها تولید می‌شود و بیمارستان‌ها به عنوان بزرگترین تولید کننده پسماند عفونی هستند و به منظور ساماندهی پسماند عفونی تمام بیمارستان‌های استان به سیستم اتوکلاو و بی‌خطرسازی پسماند عفونی مجهز هستند.

به گفته وی، پسماندهای عفونی به دلیل دارا بودن بار میکروبی بالا و عفونی در صورت جداسازی نشدن و بی‌خطرسازی و مخلوط شدن آنها با سایر پسماندهای عادی برای سلامتی شهروندان و کارکنان خدمات شهری و محیط زیست خطر دارد.

کلاهی به نظارت‌های مستمر از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه به عنوان ناظر بر مدیریت پسماندهای پزشکی اشاره کرد و گفت: کمترین میزان پسماند عفونی قبل از بی‌خطرسازی از بیمارستان‌های استان خارج می‌شود.

به گفته وی، سایر مراکز درمانی دولتی نیز طبق هماهنگی انجام شده پسماندهای تولیدی را برای عادی سازی به بیمارستان تحویل می‌دهند و همچنین یک شرکت خصوصی نیز برای بی‌خطرسازی پسماند عفونی مراکز درمانی و مطب‌های شخصی در استان فعال شده است.  

به گزارش ایرنا،چهارمحال و بختیاری دارای  ۱۰شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۷۹ هزار نفر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha