۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۸:۰۴
کد خبر: 84329001
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سردرگمی سیاست کرونایی انگلیس/ویروس هندی ۴ کشته برجای گذاشت

لندن – ایرنا – گسترش پرشتاب گونه هندی ویروس کرونا در انگلیس که تاکنون ۴ کشته برجای گذاشته، باعث افزایش فشارها روی دولت بوریس جانسون برای تعویق گام سوم کاهش محدودیت‌های قرنطینه در این کشور شده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، کارشناسان اصرار دارند که گام بعدی دولت که بر اساس آن مقررات سفرهای تفریحی خارجی و دیدوبازدیدهای خانوادگی از دوشنبه آسان خواهد شد باید به زمان دیگری موکول شود. زیرا آمار ابتلا به کرونای هندی به سرعت رو به افزایش است. هنوز برای کارشناسان روشن نیست که این ویروس نسبت به سایر گونه‌ها مرگبارتر یا دربرابر واکسن کرونا مقاوم است. با این حال آمارها نشان می‌دهد که از ۹۷ نفری که بین ۵ تا ۱۲ «مه» بر اثر کرونا جان باخته‌ ۴ نفر به گونه هندی مبتلا یوده‌اند.

این درحالیست که نرخ شیوع کرونا در انگلیس نسبت به هفته گذشته کمی افزایش داشته است. گروه مشاوران علمی برای شرایط اضطراری انگلیس موسوم به «سیج» روز جمعه اعلام کرد که شاخص شیوع بیماری (نرخ شیوع یا بازتولید/ R) میان ۰.۸ تا ۱.۱ در نوسان بوده است. این در حالیست که هفته گذشته شاخص شیوع بین ۰.۸ تا ۱ گزارش شده بود. این شاخص بیانگر آن است که یک فرد مبتلا به کرونا، این بیماری را به چه تعداد فرد دیگر منتقل می‌کند.

وزارت بهداشت انگلیس آزمایش کرونا را در ۱۵ شهری که آمار ابتلا به ویروس هندی بیشتر شناسایی شده، افزایش داده است. دولت همچنین قصد دارد تا فاصله دریافت دوز دوم واکسن کرونا را از ۳ ماه کاهش دهد تا مانع گسترش ویروس هندی در کشور شود. انگلیس از معدود کشورهایی است که فاصله بین دریافت دوز اول و دوم واکسن کرونا را ۳ ماه تعیین کرده است. بیشتر کشورهای اروپایی این فاصله را ۲۱ روز یا سه هفته تعیین شده است.

بر اساس این گزارش قرار است اعضای گروه سیج امروز تشکیل جلسه داده و نظر قطعی خود را درباره سطح تهدید ناشی از ویروس هندی اعلام کنند.  بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم قرار است ساعت ۱۷ به وقت محلی (۲۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) برنامه دولت را با توجه به تحولات جدید تشریح کند. او دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، نسبت به شیوع ویروس هندی کرونا در انگلیس ابراز نگرانی کرد و احتمال تعویق برنامه خروج از محدودیت‌های کرونایی را رد نکرد.

در همین حال، کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر ویروس هندی ۴۰ درصد بیشتر از نوع انگلیسی مسری‌تر باشد، آمار مراجعه به بیمارستان‌ها در موج بعدی به میزان سرسام آور ۶ هزار نفر در روز می‌رسد. بر همین اساس گروه «سیج» توصیه کرده که گام بعدی کاهش محدودیت‌های کرونایی به ویژه در مناطقی که آمار ابتلا به ویروس هندی بالاست، به مصلحت نیست.

بر اساس نقشه راه خروج از محدودیت‌های کرونایی قرار است از دوشنبه آینده، سفرهای تفریحی به خارج که اکنون ممنوع است و پنج هزار پوند جریمه دارد از سر گرفته شود. همچنین فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و ضرورت استفاده از ماسک صورت نیز قرار است برداشته شود. دولت انگلیس قصد دارد تا با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون، عمده محدودیت‌های کرونایی را تا ۲۱ ژوئن آینده (۳۱ خرداد) لغو کند.

این درحالیست که "تدروس آدهانوم" مدیرکل سازمان جهانی بهداشت امروز هشدار داد که امسال بلحاظ همه گیری کرونا نسبت به سال قبل مرگبارتر خواهد بود. تاکنون ۱۶۱ میلیون و ۹۲۴ هزار و ۱۷۳ نفر در جهان به کرونا مبتلا شده که از این میزان ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار و ۹۲۵ نفر تا زمان انتشار این خبر جان باخته‌اند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha