۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۴:۴۷
کد خبر: 85480966
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

لندن بار دیگر صحنه خروش حامیان فلسطین شد

لندن – ایرنا – هزاران تن از اقشار مختلف مردم انگلیس امروز (شنبه) به‌مناسبت هفتاد و ششمین سالگرد اشغال فلسطین موسوم به روز «نکبت»، در خیابان‌های مرکز لندن تظاهرات کرده و خواستار توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی شدند.

به گزارش ایرنا، شرکت کنندگان برای سی و یکمین هفته متوالی از آغاز جنگ غزه به خیابان‌ها آمدند تا ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در این باریکه، با مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین اعلام همبستگی کنند. افراد حاضر از ملیت‌ها و مذاهب مختلف ابتدا مقابل ساختمان شبکه بی‌بی‌سی تجمع کرده و پس از سردادن شعارهای اعتراضی علیه اخبار و گزارش‌های جانبدارانه این شبکه به طرفداری از رژیم صهیونیستی، به سمت دفتر نخست وزیر انگلیس راهپیمایی کردند.

آن‌ها ضمن حمل پرچم فلسطین، شعارنوشته و پارچه‌نوشته‌هایی را در دست داشتند که روی آن‌ها عبارت‌هایی در مورد توقف جنگ در غزه و جلوگیری از بروز یک نکبت دیگر نوشته شده بود.

روز نکبت، سالگرد اشغال اراضی فلسطین و آواره شدن صدها هزار فلسطینی توسط گروه‌های صهیونیستی است. این روز یادآور مصیبتی است که در سال ۱۹۴۸ میلادی (۱۳۲۷ خورشیدی) بر فلسطین رفت و هنوز دامن گیر میلیون‌ها فلسطینی در سراسر دنیا است.

حسام زملط سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین طی سخنانی به مناسبت هفتاد و ششمین سالگرد نکبت گفت درحالی که رویداد سال ۱۹۴۸ در خفا رخ داد اما نکبت دیگری در برابر چشمان کور جامعه جهانی جریان دارد. وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی طی هفت ماه گذشته، محله به محله و شهر به شهر در غزه را بمباران کرده و نسل کشی به راه انداخته است افزود: این رژیم با برخورداری از حمایت غرب، مردم فلسطین را قتل‌عام، بخش‌های زیادی از غزه را صاف و در این باریکه قحطی تحمیل کرده است.

سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: جهانی که در مورد نکبت سکوت کرد، امروز هم در برابر نسل کشی مردم فلسطین سکوت اختیار کرده است. البته برخی از کشورها شوکه شده‌اند اما به دلیل اقدامات متحدان اسرائیل در سازمان ملل متحد قادر به انجام کاری نیستند.

راهپیمایی امروز در لندن همانند تظاهرات هفت ماه گذشته، با حمایت ائتلاف توقف جنگ، دوستان الاقصی، کارزار حمایت از فلسطین و شمار دیگری از نهادهای حقوق بشری و اسلامی برگزار شد. هر هفته هزاران نفر از حامیان فلسطین در شهرهای مختلف انگلیس تظاهرات کرده و فریادهای ضد اسرائیلی سر می‌دهند. هر دو هفته یکبار نیز معترضان در پایتخت گردهم آمده و در چارچوب «روز ملی اقدام» تظاهرات می‌کنند.

تظاهرات امروز چهاردهمین حرکت اعتراضی در قالب روز ملی اقدام بود. حامیان فلسطین تاکید دارند تا زمانی که کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین جریان دارد به تظاهرات خود ادامه می‌دهند.

بر اساس نظرسنجی‌ها بیشتر مردم این کشور خواهان برقراری آتش‌بس فوری در غزه هستند. طبق یافته‌های موسسه یوگاو ۶۹ درصد مردم انگلیس معتقدند که رژیم صهیونیستی باید عملیات نظامی در غزه را پایان داده و با برقراری آتش بس موافقت کند.

آن‌ها همچنین از دولت لندن می‌خواهند که فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را متوقف کند. بر اساس داده‌های‌ آماری، ۵۶ درصد انگلیسی‌ها از دولت لندن می‌خواهند که مجوز صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی را در طول جنگ در غزه به حالت تعلیق درآورد. از این میزان ۳۶ درصد بشدت حامی توقف فروش سلاح و ۲۰ درصد از این طرح حمایت می‌کنند.

گفتنی است که اعتراض‌ها در انگلیس برای توقف همکاری‌های تسلیحاتی این کشور با رژیم صهیونیستی در پی افزایش آمار شهدای غزه و برنامه این رژیم برای حمله به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی آواره پناه گرفته‌اند، رو به افزایش است.

چندی پیش نمایندگان گروه‌های حامی فلسطین طوماری را به دفتر نخست وزیر انگلیس تحویل دادند و در آن تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را خواستار شدند. ده‌ها تن از قانون‌گذاران انگلیسی هم ماه گذشته طی ۲ نامه جداگانه به دیوید کامرون وزیر خارجه این کشور، چنین درخواستی را مطرح کردند.

دولت لندن تاکنون در مقابل فشارهای داخلی مقاومت و ادعا کرده است که موضع این کشور با قوانین بین‌المللی مطابقت دارد. ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در سایه حمایت از حق ادعایی رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود، تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را «نابخردانه» می‌داند.

وی هفته پیش در مجلس ادعا کرد:‌ من از حق اسرائیل برای دفاع از خود و حذف تهدید حماس علیه مردم آن حمایت می‌کنم؛ اما نسبت به بحران فزاینده انسانی در غزه نگران هستم و بارها این مساله را در این مجلس و به نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده‌ام.

وی بدون محکوم کردن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، افزایش حجم کمک‌رسانی به این باریکه و بازگشایی کریدورهای بیشتر برای آسان‌سازی این فرایند را خواستار شد.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی طی هفت ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته و ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها و جلوگیری از ورود کمک‌های امدادی، این منطقه را به یک ویرانه تبدیل کرده است.

این رژیم همچنین به بهانه نابودی حماس قصد دارد تا به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کند. این مساله نگرانی بین‌المللی را برانگیخته و به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند که چنین اقدامی بحران انسانی در نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه برای انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه تصویب کرد؛ اما رژیم صهیونیستی با حمایت تمام‌قد واشنگتن این قطعنامه را نادیده گرفته است و به کشتار مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۴ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۷ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha