سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا: بورل و تیم او همچنان برای ازسرگیری اجرای برجام تلاش می‌کنند

لندن – ایرنا – سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا تصریح کرد که «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه و تیم او، همچنان برای ازسرگیری اجرای کامل توافق سال ۹۴ تلاش می‌کنند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، پیتر استانو این مطلب را طی مصاحبه با شبکه رادیویی «اروپای آزاد» مطرح کرد و مدعی شد: هدف ما همواره این بوده است که از طریق راه‌حل دیپلماتیک، از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم.

این مقام اروپایی در تداوم ادعاهای سیاسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان افزود: ما از ایران می‌خواهیم مسیر هسته‌ای خود را تغییر داده و گام‌های مشخصی را در این زمینه، مانند بهبود فوری سطح همکاری‌های خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بردارد.

استانو همچنین درباره سخنان «کمال خرازی» رئیس شورای راهبردی روابط خارجی پیرامون احتمال تغییر دکترین هسته‌ای کشورمان ادعا کرد که تنش‌ تشدید تنش‌ها به نفع هیچ‌کس نیست.

خرازی پیشتر در مصاحبه با شبکه الجزیره قطر تصریح کرد: در صورتی که رژیم صهیونیستی جسارت کند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد و اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم.

وی همچنین در سومین نشست گفت وگوهای ایرانی – عربی گفت: ما خواهان منطقه عاری از سلاح هسته‌ای هستیم و همچنان از این ایده حمایت می‌کنیم. اما اگر اسرائیل کشورهای‌ دیگر را به توان هسته‌ای خود تهدید کند طبیعی است که کشورها آرام نخواهند شد و اگر کشوری بخواهد ایران را تهدید هسته‌ای کند ما ممکن است در دکترین هسته‌ای خود تجدید نظر کنیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در همین نشست از آمادگی ایران برای مذاکره درباره از سرگیری اجرای کامل توافق سال ۹۴ سخن گفت.

گفتنی است که مذاکرات برای از سرگیری اجرای برجام در هشت دور با حضور نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران در وین برگزار شد. هیات آمریکایی نیز به صورت غیرمستقیم در گفت‌ وگوها حاضر بود اما نتیجه مذاکرات به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل ماند.

در واقع تجربه گفت‌وگوهای وین نشان داد که کاخ سفید باوجود ادعای دیپلماسی، اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

این درحالیست که ایران به عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری کشورمان در همین پیوند تصریح کرد که چنانچه رفتار غرب با ایران اصلاح شود، مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد و به نتایج نیز خواهد رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha