۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۵۲
کد خبر: 84274444
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نشست شورای اروپا در سایه ترمیم روابط فراآتلانتیک

۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۵۲
کد خبر: 84274444
نشست شورای اروپا در سایه ترمیم روابط فراآتلانتیک

لندن- ایرنا- نشست دوروزه شورای اروپا ساعاتی دیگر در حالی آغاز به کار خواهد کرد که قرار است جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با هدف بازسازی روابط فراآتلانتیک پس از یک دوره پرتنش در دوره زمام‌داری دونالد ترامپ، در این اجلاس شرکت کند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، بایدن قرار است به صورت مجازی با رهبران ۲۷ کشور اروپایی دیدار کند تا دیدگاه خود را درباره آینده روابط دو طرف تشریح کند. حضور او در این نشست به دعوت شارل میشل رئیس شورای اروپا صورت گرفته که پیش‌تر مواضع تندی نسبت به آمریکا اتخاذ کرده بود.

او در پی دعوت از جو بایدن برای شرکت در نشست شورا، در توئیتی نوشت: زمان آن رسیده تا اتحاد دو سوی اقیانوس را ترمیم کنیم.

این در حالی است که میشل در واکنش به پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا گفته بود: ما با آمریکا اختلاف نظرهایی پیدا کرده‌ایم که ناگهانی ناپدید نمی‌شوند. به نظر می‌رسد که آمریکا تغییر کرده، اما جایگاه این کشور نیز نزد اروپا و جهان عوض شده است.

این تغییر به گفته او بدین معناست که اروپایی ها باید سرنوشت خود را به دست گرفته و «از ارزش‌ها و منافع خود دفاع» کنند. وی تصریح کرد که اروپا مسیر خودش را طی خواهد کرد و منتظر اجازه آمریکا نخواهد ماند. حالا به نظر می‌رسد که چالش‌های اروپا در میانه بحران کرونا و مشکلات ناشی از کمبود واکسن، موضع این سیاستمدار اروپایی را تعدیل داده است.

کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن با رهبران اروپا در خصوص تمایل او برای احیای روابط آمریکا و اروپا، همکاری با یکدیگر برای مقابله با همه‌گیری کرونا، پرداختن به موضوع تغییرات آب و هوایی و تعمیق بزرگترین روابط تجاری و سرمایه‌گذاری جهان تعامل خواهد کرد. در این بیانیه آمده است که چین و روسیه نیز به عنوان بخشی از مذاکرات پیرامون منافع سیاست خارجی دو طرف مورد بحث قرار خواهد گرفت.

آمریکا روز دوشنبه تحریم های جدیدی علیه چین به دلایل حقوق بشری وضع کرد. در همین حال شورای اروپا نیز برای نخستین بار پس از حوادث سال ۱۹۸۹ میدان« تیان آن من» تحریم‌هایی علیه چین به اجرا گذاشت. این شورا همچنین شماری از مقام‌های دولت مسکو را به دلیل آنچه سرکوب معترضان دولت ولادیمر پوتین و رفتارهای بی ثبات کننده در همسایگانش از جمله گرجستان، اوکراین و مولداوی خوانده، تحریم کرد.

در همین پیوند به نظر می‌رسد که آمریکا و اروپا در مورد اولویت تهدیدهای چین و روسیه اختلاف دارند. از خلال گفت‌وگو ها می‌توان دریافت که آمریکا، چین و اروپا روسیه را تهدید اصلی می بینند.

با این حال، تحرکات اخیر از اراده دو طرف برای عبور از دوران پر تنش ترامپ و تلاش برای همسو کردن مواضع دو سوی آتلانتیک علیه چالش‌ها و تهدیدهای مشترک حکایت دارد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که برای شرکت در اجلاس وزرای امور خارجه پیمان آتلانتیک شمالی به بروکسل سفر کرده، دیروز در نشستی خبری از مقر ناتو مدعی شد که ایالات متحده از منطق «فقط آمریکا» زمان ترامپ فاصله گرفته و متحدان خود را مجبور به انتخاب بین «یا ما یا آنها» نمی کند.

او همچنین در دیدار با سران اتحادیه اروپا بر اهمیت احیای مشارکت دو طرف برای مدیریت چالش‌های مشترک سیاست خارجی و امنیتی تأکید کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا دیروز در دیدار با اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا بر تمایل دولت برای کار با این کمیسیون به منظور حل و فصل مسائل دشوار و پایه‌گذاری یک دستور کار مثبت و بلندپروازانه در مورد اولویت‌هایی نظیر کووید-۱۹، تغییرات اقلیمی، روسیه، چین، و مسائل دیگر تأکید و دو طرف توافق کردند که برای پرداختن به این مسائل مهم و فرا روی جامعه جهانی نقش اساسی ایفا کنند.

بر اساس برنامه اعلام شده، سران اتحادیه اروپا در نشست امروز و فردا روی مسائلی چون همه‌گیری کرونا، روابط بین‌الملل و دستورکار اقتصادی اروپا متمرکز خواهند بود. این نشست قرار بود به صورت حضوری تشکیل شود اما شارل میشل با توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در برخی کشورهای اروپایی تصمیم گرفت تا نشست را به صورت مجازی برگزار کند.

رئیس جمهوری آمریکا طبق جدول زمان‌بندی، ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه امشب به وقت محلی اروپا، به صورت مجازی در نشست شورا شرکت خواهد کرد. به این ترتیب سران اتحادیه اروپا پس از چهار سال روابط پر فراز و نشیب، فرصتی را برای بازسازی و تثبیت اتحاد با آمریکا پیش رو دارند.

ناگفته پیداست که این حضور برای انگلیس که بتازگی از اتحادیه اروپا خارج شده و برای جبران خسارت‌های ناشی از برگزیت و همه‌گیری کرونا چشم به توسعه روابط تجاری با آمریکا دوخته است، کمی گران تمام خواهد شد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha