۱۳هزارمیلیارد ریال برای توسعه راه‌ وشهرسازی در آذربایجان‌غربی هزینه شد

ارومیه- ایرنا- بیش از ١٣ هزار میلیارد ریال در ‌حوزه‌های مختلف مسیرهای ارتباطی، مسکن مهر و بازآفرینی شهری آذربایجان‌غربی هزینه شده است تا روند توسعه همچنان در نقاط مختلف کشور بی‌وقفه ادامه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، دولت یازدهم و دوازدهم  اهتمام جدی را برای توسعه رفاه اجتماعی در سطح جامعه دارد که در این مسیر، بهبود و توسعه جاده‌ها و محورهای مواصلاتی این روند را تسریع می‌دهد.

احداث و توسعه راه‌های روستایی، جاده‌های بین شهری، بزرگراه‌ها، آزاد راه‌ها و خدمت‌رسانی بیشتر به مردم، از جمله اقدامات ارزنده دولت تدبیر و امید در هفت سال گذشته در آذربایجان غربی بوده و هزاران کیلومتر از این محورها در این مدت، به بهره برداری رسیده یا در حال ساخت است.

آذربایجان غربی یکی از استان‌های محروم کشور طی سال‌های قبل از روزی کار آمدن دولت تدبیر و امید به ویژه در حوزه راه بود و با وجود قرار داشتن در مرز اروپا و کشوری نظیر ترکیه، وضعیت راه‌های استان به ویژه در خصوص کیفیت، چندان مطلوب به نظر نمی‌رسید.

دولت تدبیر و امید، توجه به توسعه راه را در آذربایجان غربی در دستور کار جدی قرار داد و علاوه بر برنامه‌ریزی در راستای ارتقای شاخص استفاده از مسیر ریلی و مسیر بزرگراهی، با افتتاح ایستگاه راه آهن ارومیه و نقده و همچنین توسعه بزرگراهی و حتی بهبود وضع جاده‌های اصلی، تحول عظیمی را در این نقطه از ایران اسلامی رقم زد.

توسعه مناطق شهری با ساخت طرح‌های مختلف مسکن، توسعه مناطق جدید شهری و توسعه مسیرهای مختلف ارتباطی از جمله عملکرد مهم دولت تدبیر و امید در آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

هزینه ۱۰ هزار و ٣٠٠ میلیارد ریالی دولت در آذربایجان غربی

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی، دولت تدبیر و امید ١٠ هزار و ٣٠٠ میلیارد ریال در بخش‌های مختلف راه سازی در این استان هزینه کرده است.

سیدمحسن حمزه‌لو ادامه داد که این هزینه برای ١٣۶ کیلومتر برای توسعه کریدور بزرگراهی کشور، ٣٨ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی و همچنین ۶۵ کیلومتر راه روستایی را احداث کرده است. 

بهره‌برداری ۳۱۳ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان غربی

در حوزه مسیرهای ارتباطی، حدود ٣۵ درصد از کریدور بزرگراهی غرب کشور در آذربایجان غربی قرار دارد که ٣١٣ کیلومتر آن به همت دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری رسیده است که مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در این باره نیز با اشاره به اینکه کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول یک هزار و ۵٣٠ کیلومتر، مرز بازرگان را به بندر امام خمینی (ره) متصل می‌کند، گفت: ۳۵ درصد این شبکه حمل و نقل جاده‌ای به طول ۵۴۷ کیلومتر در این استان احداث می‌شود.

 حمزه‌لو افزود: حدود ۳۱۳ کیلومتر از این میزان با پنج هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال با تدبیر این دولت به بهره‌بردای رسیده است.

وی بیان کرد: کریدور بزرگراهی غرب کشور از حوزه استحفاظی بوکان تا مرز بازرگان در آذربایجان‌غربی در دست احداث است که به زودی در حوزه شمال و جنوب استان به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در پایانه‌های مرزی یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالش‌های اقتصادی به شمار می‌رود.

آذربایجان غربی دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا

حمزه‌لو تاکید کرد: وجود یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک و همجواری آذربایجان‌غربی با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان، این استان را به دروازه اصلی ارتباط ایران با اروپا تبدیل کرده و عمده حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر کشور از طریق پایانه‌های مرزی استان یعنی یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور انجام می‌شود.

وی، بهره‌برداری از ۴۰ کیلومتر از آزادراه تبریز- ارومیه را از اقدامات دیگر دولت تدبیر و امید در حوزه راه و شهرسازی دانست و افزود: قطعات یک و ۲ طرح ساخت آزادراه ارومیه – تبریز به طول ٤٠ کیلومتر با اعتبار ٧٠٠ میلیارد ریال در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسیده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر عملیات تکمیل تونل‌های این محور در قطعه سوم با سرعت اجرا می‌شود.

باز آفرینی شهری آذربجان غربی با سرمایه گذاری ۱٧٠ میلیارد ریالی

در کنار توسعه راه‌ها و مسیرهای ارتباطی و  جاده‌ای، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان یکی از مهمترین اهداف دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود که با اجرای طرح بازآفرینی شهری، گام‌های مؤثر و ماندگاری برای تحقق این هدف از جمله در آذربایجان‌غربی برداشته شده است.

بازآفرینی شهری، سیاستی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهرهاست؛ به نحوی که منجر به ارتقای شاخص‌های زیست‌پذیری و کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در این باره نیز گفت: طرح‌های بازآفرینی در قالب احداث خانه محله، خانه سلامت، مدرسه، سالن ورزشی، ساماندهی معابر و ساماندهی فضای سبز (پارک) با سرمایه گذاری ١٧٠ میلیارد ریال در این استان احداث شده است.

حمزه‌لو اظهار داشت: این طرح‌ها شامل مدرسه ١٢ کلاسه وکیل آباد، روشنایی محله کشتارگاه، معابر طرزیلو و راه‌اندازی خانه محله، مرکز جامع سلامت و ساماندهی معابر در قالب ۲۶ طرح در سطح استان آذربایجان‌غربی است.

وی ادامه داد: بازآفرینی شهری با هدف افزایش تاب‌آوری محلات هدف و حفظ ایمنی این مناطق، توانمندسازی آنان، تجهیز و مقاوم سازی محلات برای مقابله با حوادث و احیای ارتقای انسجام اجتماعی محله‌های مورد نظر و بهبود بافت فرسوده اجرایی می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: رویکرد دولت و مسؤولان در چارچوب اجرای "طرح بازآفرینی شهری" حمایت از بازسازی و نوسازی محلات فرسوده و ناکارآمد است.

حمزه‌لو اظهار داشت: همچنین تاکنون در راستای ساماندهی محلات و سکونت‌گاه‌های بافت فرسوده و غیررسمی ۶ هزار تن قیر به شهرداری‌های آذربایجان غربی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: ارزش قیر اختصاص یافته برای بهبود بافت‌های فرسوده و غیررسمی هشت میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال بوده است.

وی تاکید کرد: در مجموع ۲۵۰ طرح بازآفرینی شهری در شهرستان‌های ارومیه، خوی، میاندوآب، مهاباد، بوکان، سردشت و پیرانشهر تعریف شده که به ترتیب اولویت به اجرا درمی‌آید.

وی اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها بیش از هفت هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

طرح اقدام مسکن مهر در آذربایجان غربی

طرح اقدام ملی مسکن هم یکی دیگر از طرح‌های مهم دولت تدبیر و امید در راستای توجه به شهرسازی و عدالت اجتماعی و توسعه رفاه در جامعه بوده که در راستای خانه‌دار کردن آحاد مختلف مردم، تقاضای حدود ۳۲ هزار نفر را در آذربایجان‌غربی تأیید شده است تا مراحل اجرایی این طرح مهم در این استان آغاز شود.

معاون مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: از پنج هزار و ٨٢٨ نفر از متقاضی تأیید شده طرح مسکن ملی، چهار هزار و ١٨٧ نفر نسبت به واریز وجه اقدام کرده و ثبت‌نام آنها قطعی شده است.

جلال تقی دخت اظهار داشت: تمام متقاضیان در مرحله نخست ثبت‌نام باید ۴۰۰ میلیون ریال واریز کنند تا مراحل ساخت و ساز مسکن ملی در استان آغاز شود.

وی اضافه کرد: از ۳۱ هزار و ۹۲۸ متقاضی تأیید شده ثبت‌نام این طرح، تاکنون حدود ۶ هزار و ٣۶٨ متقاضی نسبت به بارگذاری مدارک و احراز شرایط ثبت‌نام اقدام کرده و این فرآیند را تکمیل کرده‌اند.

معاون مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: ۴۱ هزار و ۱۷۴ متقاضی مسکن ملی در این استان وجود داشت که افراد تأیید شده بعد از دریافت پیامک از سامانه اقدام ملی مسکن با مراجعه به بخش "پیگیری" در سایت https://tem.mrud.ir نسبت به ارائه و تکمیل مدارک مورد نیاز اقدام کردند.

تقی دخت اظهار داشت: هم‌اینک عملیات اجرایی ۶ هزار و ٣۶٨ واحد مسکن ملی نیز آغاز شده و در حال انجام است.

در طرح اقدام ملی مسکن، زمین مورد نیاز ساخت مساکن از طرف دولت تأمین و در آن مشکلات طرح مسکن مهر در حال رفع شدن است.

معاون مسکن اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: در زمان حاضر اراضی مورد نیاز برای احداث مسکن ملی در آذربایجان‌غربی برای ۱۳ هزار و ۴۲۳ واحد مسکن تأمین شده است.

تقی دخت اظهار داشت: این اراضی در شهرستان‌های ارومیه، خوی، سیه چشمه، ماکو، شوط، پلدشت، بازرگان، محمدیار، نقده، اشنویه، شاهین دژ، مهاباد، تکاب و سردشت تأمین شده است.

وی ادامه داد: در خصوص شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت نیز طی تفاهم صورت گرفته با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، هشت قطعه در ۶ شهر سیه چشمه، اشنویه، محمدیار، نقده، شاهین دژ، تکاب انتخاب شده است.

وی تاکید کرد: ظرفیت اراضی انتخاب شده نیز یک‌هزار و ۱۳۶ واحد مسکونی است که جهت بررسی و عقد قرارداد معرفی و تمام اراضی تحویل بنیاد مسکن شده است.

به گفته وی، اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی تاکنون برای پنج هزار و ۴۲۰ واحد مسکونی در سطح استان به صورت گروهی انعقاد قرارداد کرده است.

توجه دولت تدبیر و امید به شهرنشینی مدرن

رشد جمعیت شهرنشینی و افزایش مهاجرت به شهرها، منجر به توسعه غیر قابل کنترل نواحی شهری، کاهش سطح رفاه انسانی، نیل به سمت حومه نشینی و بروز مشکلات فراوان برای مدیران به ویژه در کشورهای در حال توسعه شده است.

اجرای رویکردهای نوین در توسعه متوازن مناطق شهری، گامی بزرگ در تمرکززدایی و اسکان پایدار شهرها محسوب می‌شود و بر این اساس ایجاد شهرهای جدید، فرصتی برای سرمایه‌گذاری و تجربه‌ای جدید از زندگی شهری در نزدیکی کلان‌شهرها را فراهم می‌کند.

منطقه گلمان به مساحت ۲۱ هزار و ۱۰۰ هکتار در ۱۵ کیلومتری شهر ارومیه، مدتی است با احداث پنج هزار و ۶۱۰ واحد مسکن مهر و گسترش زیرساخت‌های شهری پذیرای جمعیتی بالغ بر ۲ هزار و ۱۵۳ خانوار بوده و این منطقه با حمایت دولت تدبیر و امید و نگاه توسعه محور مسؤولان به شهر تبدیل شد تا از امکانات رفاهی و شهری برخوردار شده و نمادی برای شهرنشینی مدرن در آذربایجان غربی باشد.

با حمایت و توجه توسعه محور دولت تدبیر و امید، گلمان به شهر جدید تبدیل شد تا روند توسعه در دولت بدون محدودیت ادامه یابد و مردمان ساکن این منطقه نیز بتوانند از خدمات شهرنشینی بهره‌مند شوند.

مجری تأسیس شرکت عمران شهر جدید گلمان در ارومیه با اشاره به پیش‌بینی ۱۸۰ هزار نفری برای جمعیت این شهر در افق ۱۴۲۰ گفت: ساخت و ساز در این شهر همچنان ادامه دارد و بیش از ۹۱ درصد واحدهای مسکونی در دست احداث این منطقه، بهره‌برداری شده است.

ناصر ناصری قامت افزود: یک هزار و ۱۳۸ واحد مسکن در این شهر با پیشرفت ۹۴ درصدی در حال احداث است که یک هزار و ۳۸ واحد بهره‌برداری شده و ۱۰۰ واحد به زودی بهره‌برداری خواهد شد.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون شهر جدید گلمان با مساحت ۲ هزار و ۱۱۲ هکتار تشکیل شده و با توجه به مساحت ۳۹۰ هکتاری خارج از محدوده مصوب، در تلاش هستیم این بخش نیز به محدوده اضافه شود تا کل مساحت شهر به ۲ هزار و ۵۰۲ هکتار برسد.

وی با اشاره به اینکه شهرهای جدید طبق قانون توسط شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید اداره و شرکت عمران شهر جدید گلمان، شرکتی دولتی، دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و در آستانه تأسیس است، اضافه کرد: تأسیس، تهیه و اجرای طرح‌های شهرسازی، معماری، نقشه‌های تفکیکی، آماده‌سازی اراضی، ایجاد بناها، تأسیسات شهری، مسکونی، تولیدی و اقتصادی و سایر اقدامات اجرایی در اراضی تأمین شده شرکت و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی خواهد بود.

نماینده تام‌الاختیار مدیرکل و مجری ویژه تأسیس شرکت عمران شهر جدید گلمان بیان کرد: آب شرب شهر جدید گلمان در حال حاضر با سه چاه عمیق با ظرفیت ۱۲۰ لیتر در ثانیه تأمین و تصفیه‌خانه در حال حاضر با ظرفیت ۶ هزار و ۸۴۰ مترمکعب در شبانه‌روز برای ۴۵ هزار نفر خدمات‌رسانی می‌کند.

ناصری قامت اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی انجام گرفته برای افق ۱۴۲۰ و رسیدن جمعیت به ۱۸۰ هزار نفر با احداث فاز توسعه شبکه آب و فاضلاب، ظرفیت تصفیه‌خانه به ۲۷ هزار و ۳۶۰ مترمکعب در شبانه‌روز افزایش و امکان خدمات‌رسانی به جمعیت پیش‌بینی شده در افق ۱۴۲۰ محقق می‌شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت ساخت و ساز در این شهر نیز گفت: از ۲ هزار و ۶۸۸ واحد آپارتمانی که هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی دارند، یک هزار و ۷۶۴ واحد به بهره‌برداری رسیده و ۹۲۴ واحد باقیمانده مشکلاتی حقوقی و اعضا با تعاونی‌های خود را دارند که با حل مسائل و مشکلات آنان، تحویل متقاضیان خواهد شد.

وی در خصوص ایجاد خدمات روبنایی شهر جدید گلمان، اظهار کرد: هم‌اکنون ۲ مدرسه ۱۰ و ۱۲ کلاسه، درمانگاه، یک باب مسجد، مجموعه ورزشی، مرکز تجاری و چهار پارک در این شهر ایجاد شده و مشغول ارائه خدمات است.

وی تاکید کرد: طی قرارداد با شرکت مشاورین معماری و شهرسازی بازنگری طرح و توسعه و عمران جامع شهر جدید گلمان شروع شده و در خصوص دانشگاه آزاد شهر جدید گلمان در سال ۱۴۰۰ شاهد پذیرش، دانشجو در این دانشگاه که ساختمان آن حدود پنج هزار متر مربع می‌باشد خواهیم بود.

با همه اقدامات انجام شده، جای کار بسیاری در راستای توسعه راه و شهرسازی در آذربایجان‌غربی وجود دارد که البته امیدها برای برداشتن گام‌های بلند در این خصوص در دولت تدبیر و امید بسیار زیاد بوده و آینده‌ای روشن برای این حوزه در استان در سایه این فعالیت‌ها ترسیم شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha