امکان صرفه‌جویی ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در کشور فراهم شد

مهاباد- ایرنا- معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: با اجرای طرح های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی در سال جاری، امکان صرفه جویی حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی در کشور فراهم شد.

علی مراد اکبری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در سطح کشور زیر پوشش سامانه های آبیاری نوین رفته است که برای هر هکتار پتانسیل صرفه جویی سه تا چهار هزار متر مکعب آب وجود دارد.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به بخش آب و خاک از جمله سامانه های نوین آبیاری، شبکه‌های زهکشی، شبکه‌های آبیاری مدرن فرعی و اصلی، تجهیز و نوسازی شالیزارها شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی اظهار داشت: برای سال آینده نیز با اختصاص منابع مالی، طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور اجرا خواهد شد که زمینه صرفه جویی بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی بوجود خواهد آمد.

اکبری با بیان اینکه آذربایجان غربی رتبه نخست در بخش توسعه شبکه های فرعی آبیاری زهکشی را با ۶۲ هزار هکتار در سطح کشور در اختیار دارد، گفت: حدود ۱۰ هزار هکتار آن طی سال جاری در این استان به اتمام رسیده و طبق برنامه ریزی برای کشت بهاره سال آینده حدود ۲۳ هزار هکتار آن به بهره برداری خواهد رسید.

وی تاکید کرد: روش های آبیاری نوین با راندمان و کارایی بالاتر در مقایسه با روش های آبیاری سطحی یکی از مهمترین راهکارهای افزایش کارایی مصرف آب است و همچنین آبیاری قطره ای بالاترین راندمان را در بین روش های آبیاری تحت فشار دارد.

به گزارش ایرنا، در کشور ایران سهم مصرف آب در بخش کشاورزی در حدود ۹۰ درصد، شرب هشت درصد و صنعت و معدن ۲ درصد است، در صورتی‌که در کشورهای توسعه یافته سهم بخش کشاورزی ۳۰ درصد، شرب و بهداشت ۱۱ درصد و سهم بخش صنعت و معدن ۵۹ درصد است.

 تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تمام سطح زیر پوشش سیستم های نوین آبیاری حدود ۳۸ هزار هکتار بود که اکنون این عدد به ۲.۴ میلیون هکتار رسیده است.

 با حمایت های مقام معظم رهبری و رییس جمهوری و استفاده از صندوق توسعه ذخیره ملی  از سال ۱۳۹۲ تاکنون بیش از یک میلیون و یکصد هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور زیر پوشش سامانه های آبیاری نوین قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha