کیفیت هوای بجنورد باز هم ناسالم شد

بجنورد- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ریزگردها در آسمان بجنورد، کیفیت هوای مرکز استان را برای سه روز پیاپی در وضعیت ناسالم قرار داده است.

مهدی اله پور روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دیروز شاخص کیفیت هوا در بجنورد ۱۵۸ بود و امروز این شاخص به ۱۷۷ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه روز شنبه کیفیت هوا برای گروه‌های حساس ناسالم بود گفت: این وضعیت در روزهای یکشنبه و دوشنبه برای تمامی گروه ها است.

اله پور با بیان اینکه وارونگی دما سبب افزایش غلظت آلاینده ها در این شهر شده است افزود: به بیماران قلبی و ریوی، زنان باردار، کودکان و سالمندان توصیه می شود در خانه بمانند و در فضای باز قرار نگیرند. 

وی خاطرنشان کرد: در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.   

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در دی ماه جاری هوای بجنورد چهار روز برای گروه های حساس ناسالم و ۲ روز ناسالم برای تمام گروه ها بوده است.

ریزگردها علت آلودگی هوای بجنورد 

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این باره گفت: آلودگی هوای مرکز استان ناشی از گرد و غبار است و در روزهای اخیر به علت وارونگی هوا، بیشتر شده است. 

حسین هراتی با بیان اینکه سنگ شکن های اطراف بجنورد، یکی از علت های کاهش کیفیت هوای شهر است اظهار داشت: گرد و غبار ناشی از شن و نمک پاشیده شده در خیابان ها در روزهای برفی مزید بر افزایش آلودگی گرد و غبار در این شهر شده است.

وی تصریح کرد: شهرداری برای آب کردن برف و یخ، نسبت به شن و نمک پاشی در معابر اقدام کرد، اکنون با تردد خودروها در سطح شهر، گرد و غبار سبب افزایش یافته و کیفیت هوا را کاهش داده است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: شب گذشته ایستگاه سیار سنجش کیفیت هوا در نقاط مختلف شهر بجنورد مستقر شد، در ساعات اولیه شب، میزان آلایندگی بالا و کیفیت هوا ناسالم بود. 

به عقیده کارشناسان، گرد و غبار، علت مهم آلودگی هوای بجنورد است، هم اکنون در اطراف شهر بجنورد شماری از واحدهای آلاینده نظیر سنگ شکن ها و کارخانه آسفالت فعال هستند.

با توجه به کاسه ای بودن شهر بجنورد، در صورت بروز مشکل در آلودگی هوا، رفع آن مشکل است، از این رو باید اقدامات پیشگیرانه، مورد توجه باشد.  

آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست استان مستقر است.

هواشناسی خراسان شمالی جوی پایدار را تا پایان این هفته برای استان پیش بینی کرده است.  

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق  کشور واقع است.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha