ادامه ساخت خط لوله «نورداستریم۲» با وجود تهدیدهای آمریکا

تهران- ایرنا- آلمان و روسیه با وجود تهدیدهای آمریکا بخش دیگری از پروژه انتقال گاز از روسیه به اروپا را تکمیل ‌کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، علیرغم تهدیدهای دولت ترامپ برای توقف خط لوله بحث برانگیز دریای بالتیک موسوم به نورد استریم، این پروژه همچنان در حال پیشرفت است. نشریه هاندلزبلات آلمان به نقل از شرکت مجری این طرح اعلام کرد که بخش پروژه در آبهای آلمان تکمیل شده است.

بر این اساس کشتی روسی «فورتونا» که در حال لوله گذاری است، محل ساخت و ساز در دریای بالتیک به طول ۲.۶ کیلومتر را ترک کرده و اکنون راهی بندر ویسمار است. این کشتی قرار است در اواسط ژانویه(بهمن) کار لوله گذاری را در آبهای دانمارک ادامه دهد. فورتونا پیش از این کار بر روی خط لوله را که قرار است گاز روسیه را به اروپای غربی منتقل کند از سر گرفته بود.

یک سال پیش این پروژه تحت فشارهای و تهدیدهای ایالات متحده آمریکا تا حد زیادی به بن بست رسیده بود. در حال حاضر این خط لوله حدود ۹۰ درصد پیشرفت کرده و تنها حدود ۱۰۰ کیلومتر از مسیر آن باقی مانده است.

واشنگتن اعلام کرده که در حال آماده سازی تحریم های بیشتر است و از متحدان اروپایی و شرکت های خصوصی خواسته است کار ساخت خط لوله را متوقف کنند. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی و همچنین نمایندگان کنگره از هر دو حزب مدعی اند این خط لوله وابستگی اروپایی ها به گاز طبیعی روسیه را افزایش می دهد.

«جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا نیز در گذشته از این پروژه انتقاد کرده است. مخالفان می گویند که ایالات متحده می خواهد گاز طبیعی خود را به اروپا بفروشد. روز گذشته نیز «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد برلین بدون توجه به اینکه چه دولتی در آمریکا بر سرکار باشد، ساخت این پروژه را تا انتها ادامه خواهد داد.

نورد استریم ۲ دومین خط لوله دریای بالتیک بین روسیه و آلمان است و هدف آن انتقال گاز طبیعی روسیه به اروپای غربی است. شرکت دولتی روسی گازپروم حامی پروژه است و تامین نیمی از کل هزینه های برنامه ریزی شده را به عهده گرفته است. نیمی دیگر توسط شرکتهای انرژی اروپایی رویال، داچ شل، یونیپر، او. ام. وی. ، وینترشال دئا و انجین تأمین می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha