۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82933587
T T
۰ نفر

صابون تحریم آمریكا به تن اروپا هم می خورد

۱۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82933587
صابون تحریم آمریكا به تن اروپا هم می خورد

تهران-ایرنا- اتحادیه اروپا كه تاكنون بر سر پاره ای از مسائل از جمله تعرفه های فلزات، برجام، توافق آب و هوایی با آمریكا دچار اختلاف شده است اكنون با خطر تحریم آمریكا بر سر یك پروژه خط لوله گاز كه گاز طبیعی روسیه را به قلب اروپا می رساند، مواجه است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، پروژه موسوم به نورد استریم 2 كه قرار است سالانه 55 میلیارد متر مكعب گاز روسیه را از كشورهای دریای بالتیك به اتحادیه اروپا انتقال دهد، تاكنون به تصویب آلمان و فنلاند رسیده است. آمریكا در مقابل مدعی است كه این خط لوله وابستگی اروپا به سوخت روسیه را افزایش می دهد.
نشریه آمریكایی فارن پالیسی گزارش داده آمریكا خود را آماده می كند تا تحریم هایی را علیه شركت های اروپایی دخیل در پروژه خط لوله نورد استریم2 اعمال كند.
این نشریه آمریكایی به نقل از سه نفر از منابع آگاه، افزود: این تحریم ها شامل شركت های انرژی آلمان و دیگر كشورهای اروپایی شركت كننده در ساخت پروژه خط لوله مذكور می شود.
به نوشته این روزنامه، مقامات آمریكایی هنوز در حال بررسی راه های توقف این پروژه هستند اما مقام های كلیدی این دولت، تحریم را به عنوان یكی از محتمل ترین گزینه ها مد نظر دارند.
فارن پالیسی نوشت: این اقدام، تنش بیشتری را در روابط آمریكا و آلمان ایجاد خواهد كرد به ویژه كه مقامات آلمانی تاكنون از تصمیم دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا بر سر مسائل تجاری، خروج آمریكا از توافق هسته ای و دیگر مسائل عصبانی هستند.
دولت هایی كه در آمریكا روی كار آمده اند از آغاز بكار این پروژه در سال 2015 با احداث این خط لوله مخالفت كرده اند. آنها نگران هستند كه این پروژه جایگاه اوكراین را در انتقال جریان انرژی از روسیه به اروپا تضعیف كند.
بسیاری از مقام های اروپای مركزی و شرقی نیز مخالف این پروژه هستند زیرا به گفته آنها این پروژه با افزایش دوبرابری گاز طبیعی كه به طور مستقیم از روسیه به آلمان منتقل می شود،سلطه مسكو بر انرژی اروپا را تقویت می كند.
فارن پالیسی نوشت: وزارت امور خارجه آمریكا از پاسخگویی مستقیم خودداری كرده اما شركت هایی كه در این پروژه همكاری دارند با خطر مواجه هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا در این زمینه گفت: ما به روشنی اعلام كرده ایم كه همكاری با بخش خط لوله صادرات انرژی روسیه با خطر تحریم مواجه است.
ترامپ با بیان این كه برلین میلیاردها دلار صرف این پروژه كرده در حالی از اختصاص بودجه دفاعی بیشتر خودداری می كند با این پروژه مخالفت كرده است. وی اقدامات تجاری آلمان را نیز موردانتقاد قرار داده است.
فارن پالیسی نوشت: انتقاد ترامپ در حالی مطرح می شود كه هزینه این پروژه را شركت های خصوصی تامین می كنند و بخش دولتی در آن نقش ندارد.
اختلافات واشنگتن و برلین در دیدار هفته گذشته «هایكو مس» وزیر امور خارجه آلمان از واشنگتن بروز كرد. مقامات دو طرف در این دیدار درباره توافق هسته ای ایران، مسائل تجاری و پروژه نورد استریم گفت وگوكردند.
«جان بولتون» مشاور امنیت ملی و دیگر مقام های آمریكایی این پروژه را تهدیدی علیه آمریكا و امنیت اروپا قلمداد می كنند و مصمم به توقف آن هستند.
ماه گذشته تارنمای اشپیگل آلمان نیز به نقل از «سندرا كوئد كرك» Sandra Oudkirk دستیار وزیر امور خارجه آمریكا در امور انرژی نیز گفت كه كاخ سفید به دنبال اعمال تحریم های اقتصادی علیه پروژه نورد استریم2 است.
وی گفت: خط لوله مذكور فرصتی را در اختیار روسیه قرار می دهد تا تجهیزات جاسوسی خود را زیر دریای بالتیك نصب كند. این پروژه بعلاوه وابستگی اروپا به خطوط گاز طبیعی روسیه را تقویت می كند.
نورد استریم 2 پروژه مشتركی بین گازپروم روسیه، شركت برق چندملیتی اینژی Engie فرانسه، OMV AG, اتریش، شركت انگلیسی هلندی رویال داچ شِل و شركت انرژی یونیپر Uniper و ووینترشال Wintershall, آلمان است.
این پروژه شامل ساخت خط لوله از ساحل روسیه وعبور آن از سراسر دریای بالتیك به آلمان است. این خط لوله قرار است در سال 2019 به فاز عملیاتی برسد.
«فرانك والتر اشتاین مایر» روز چهارشنبه در كنفرانس مطبوعاتی مشترك با پترو پروشنكو همتای اوكراینی خود در كی یف گفت: اوكراین باید به انتقاد از آلمان بخاطر مشاركت در طرح خط لوله گاز جریان شمالی 2 پایان دهد.
ازسال 2014 با روی كار آمدن دولت پترو پوروشنكو در اوكراین، این كشور و روسیه روابط پرتنش و درگیر با تحریم های متقابلی را تجربه می كنند و كارشناسان معتقدند، مسكو می خواهد مسیرهای مطمئن تری را برای انتقال گاز خود به اروپا داشته باشد تا مانع استفاده ابزاری كی یف از خط لوله كنونی به عنوان اهرم فشار شود.
اروپام**9158 ** 1908
۰ نفر

سرخط اخبار جهان