ترامپ: خط لوله نورد استریم ۲ ، روسیه را بر آلمان مسلط می کند

تهران – ایرنا – دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا، بحران میان اوکراین و روسیه را مسئله ای مربوط به اروپا دانسته و گفته که روسیه با خط لوله نورد استریم ۲، بر آلمان تسلط می یابد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای بیزینیس اینسایدر؛ ترامپ که این خط لوله انتقال گاز طبیعی روسیه به آلمان را فاجعه دانسته و در دوره ریاست جمهوری چهار ساله خود، بر عملیات ساخت آن تحریم هایی اعمال کرد، افزود: برلین به علت وابستگی به گاز روسیه، تحت تسلط مسکو قرار می گیرد.

ترامپ افزود: من تنها فردی بودم که هنگامی که کسی از آن آگاهی نداشت، این موضوع را مطرح کرد. در حالی که همیشه در این باره سخن می گفتم، (مخالفان و منتقدانم) مرا به ضعف در برابر روسیه متهم می کردند. این من بودم که عملیات ساخت آن را متوقف کردم.

رئیس جمهوری سابق ایالات متحده، این طرح را یکی از احمقانه ترین اقداماتی توصیف کرد که تاکنون دیده و و ادعا کرد که در صورت آغاز به کار آن، آلمان برای ۷۰ درصد انرژی خود به روسیه وابسته خواهد شد. علت اینکه آلمان نمی خواهد با روسیه درگیری شود، همین مساله انرژی است.  

ترامپ در دوره ریاست جمهوری تحریم هایی علیه شرکت های همکار در ساخت نورد استریم ۲ تصویب کرد که جو بایدن جانشین او در ماه مه گذشته آنها را تعلیق کرد.

با اینکه عملیات ساخت این خط لوله با هزینه ۱۱ میلیارد دلار در سپتامبر به پایان رسیده، اما هنوز وارد مرحله فعالیت نشده و در انتظار تائید سازمان های نظارتی آلمان است. هدف از طراحی و ساخت این خط لوله بحث برانگیز، به ۲ برابر رساندن جریان صادرات گاز روسیه به آلمان با پرهیز از مسیر معمول خاک اوکراین است.

 اروپا و ایالات متحده از این طرح به علت قراردادن اهرم فشار در اختیار مسکو علیه اروپا انتقاد کرده اند. کی یف نیز با این پروژه که اوکراین را از درامدهای میلیارد دلاری حق انتقال و ترانزیت گاز از خاک خود، محروم کرده، مخالف است.  

ترامپ در گفت گو با گلن بک مجری محافظه کار رادیو گفت اروپا باید کاملا در این بحران، مشارکت و دخالت داشته باشد.  

ایالات متحده و آلمان اخیرا در پی اوجگیری تنش ها میان اوکراین و روسیه، تهدید به جلوگیری از افتتاح این خط لوله کرده اند اما منتقدان، برلین را به در اولویت قراردادن این خط لوله و عدم حمایت کافی از اوکراین در ببابر روسیه متهم کرده اند.  

کی یف چند روز پیش پیشنهاد آلمان را برای صدور پنج هزار کلاه خود در واکنش به درخواست تجیهزات نظامی اوکراین برای دفاع از خود در برابر حمله ادعایی روسیه، محکوم کرد.  

ترامپ که در سال ۲۰۱۹ بر سر جنجال جلوگیری از ارسال کمک نظامی آمریکا به اوکراین به منظور اعمال فشار بر آن برای تحقیق در باره رقیبان سیاسی خود مانند جو بایدن و خانواده اش، در کنگره استیضاح شد، با انتقاد از روش های مذاکراتی بایدن گفت: اکنون ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای تهاجم به اوکراین، تشجیع و تشویق شده است.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha