۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۷:۲۸
کد خبر: 84102952
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اتیوپی؛ سقوط با حرکت آهسته

۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۷:۲۸
کد خبر: 84102952
محمدرضا عرفانیان
اتیوپی؛ سقوط با حرکت آهسته

تهران- ایرنا- "ابی احمد" نخست وزیر اتیوپی با صدور دستور حمله به "تیگرای" ، ایالت شمالی این کشور عملا گام در مسیر یک جنگ داخلی قرار داده که در صورت ادامه به منزله سقوط و فروپاشی اتیوپی با حرکت آهسته است.

نخست وزیر اتیوپی در صدر دولت ائتلافی این کشور جمعه شب با صدور دستور حمله به شبه نظامیان "جبهه آزادیبخش تیگرای" مستقر در ایالت شمالی تیگرای، عملا وارد جنگی شده است که ممکن است به تجزیه این کشور منجر شود.

شعله های بحرانی که امروز در اتیوپی زبانه می کشد ، صرف نظر از اینکه تحت تاثیر عوامل و متغیرهای داخلی و یا خارجی باشد،  در صورت گسترش می تواند بخش بزرگی از قاره سیاه را تحت تاثیر قرار دهد و ثبات یکی از نقاط استراتژیک جهان را برهم زند.

اتیوپی به خاطر موقعیت جغرافیایی خود در شاخ آفریقا همواره یکی از نقاط تعادل و ثبات در قاره سیاه محسوب شده است و فروپاشی این کشور بر اثر یک جنگ داخلی به منزله سقوط هواپیما با حرکت آهسته است که پس از وقوع می تواند آثار تخریبی بسیاری برای یکی از مناطق استراتژیک مهم جهان به همراه داشته باشد.

 سازمان ملل اندکی پس از آغاز درگیری و بحران در تیگرای هشدار داد که ادامه نبرد موجب خواهد شد ۹ میلیون تن ساکن ایالت تیگرای با خطر آوارگی مواجه شوند.

سازمان ملل همچنین هشدار داده است که بیش از ششصد هزار تن در تیگرای به دریافت کمکهای غدایی نیازمندند و یک میلیون تن دیگر نیز به کمک های دیگر نظیر دارو و تجهیزات ضروری زندگی نیاز دارند.

این در حالی است که "ابی احمد" نخست وزیر اتیوپی به درخواست سازمان ها و نهادهای بین المللی برای گفتگو با "جبهه آزادیبخش تیگرای" اعتنایی ندارد و همچنان به اقدام نظامی علیه این گروه اصرار می ورزد.

گفتگوی تلفنی آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با "ابی احمد" که شنبه صورت پذیرفت نیز نتیجه ای نداشت و موجب نشد که نخست وزیر اتیوپی دستور حمله نظامی به تیگرای را لغو کند.

گزارش های دریافتی حاکیست که طی چند روز گذشته بیش از یکصد نظامی از دو طرف در درگیریها مجروح شده و تعدادی نیز  کشته شده اند.

نبرد بین نیروهای نظامی دولت فدرال و شبه نظامیان جبهه آزادیبخش تیگرای در هشت نقطه از این ایالت ادامه دارد .

"ابی احمد" که پس از انتصاب به نخست وزیری اتیوپی در سال ۲۰۱۸ به خاطر صلح با ارتیره موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شد، اینک با یکی از ایالت های کشور خود وارد جنگ شده است.

در جنگ بین ارتیره و اتیوپی از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ بیش از یکصد هزار نفر کشته شدند و عده زیادی نیزناگزیر محل زندگی خود را ترک کردند.

"ابی احمد" پس از تصدی نخست وزیر اتیوپی، ائتلاف حاکم در این کشور را در یک حزب ادغام کرد و جبهه آزادیبخش تیگرای که سالها عضو این ائتلاف بود از عضویت در حزب جدید امتناع ورزید.

ایالت تیگرای به عنوان یکی از مناطق نیمه خودمختار اتیوپی ۹ میلیون نفر جمعیت دارد و جبهه آزادیبخش تیگرای به مدت سه دهه در دولت ائتلافی این کشور صاحب نفوذ و قدرت بوده است.

جبهه آزادیبخش تیگرای از  سال ۱۹۷۵ با دولت موقت نظامی مستقر در آدیس آبابا درگیر بود و طی سالیان متمادی با انجام عملیات نظامی سرانجام در اواخر دهه ۸۰ میلادی موجب سقوط دولت مرکزی اتیوپی شد. از آن زمان جبهه آزادیبخش تیگرای از جمله چهار جناح قومی تشکیل دهنده ائتلاف حاکم در اتیوپی بود که در سال ۲۰۱۸ به دستور ابی احمد نخست وزیر اتیوپی این ائتلاف ملغی شد.

پارلمان اتیوپی نیز روز شنبه پس از آغاز درگیری های اخیر درنشستی با اکثریت آرا به تغییر  قدرت اجرایی در ایالت تیگرای رای مثبت داد که این اقدام از سوی جبهه آزادیبخش تیگرای گام دیگری برای کنار گذاردن این گروه از ساختار سیاسی کشور تلقی شد.

شعله های بحرانی که امروز در اتیوپی زبانه می کشد ، صرف نظر از اینکه تحت تاثیر عوامل و متغیرهای داخلی و یا خارجی باشد،  در صورت گسترش می تواند بخش بزرگی از قاره سیاه را تحت تاثیر قرار دهد و ثبات یکی از نقاط استراتژیک جهان را برهم زند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha