۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۵
کد خبر: 84118054
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارتش اتیوپی شهر ادیگرات را تصرف کرد

۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۵۵
کد خبر: 84118054
ارتش اتیوپی شهر ادیگرات را تصرف کرد

تهران- ایرنا- نیروهای نظامی دولت فدرال اتیوپی شهر "ادیگرات" در ایالت تیگرای در شمال این کشور را به تصرف خود درآوردند.

به گزارش روز شنبه رویترز، دولت اتیوپی اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور کنترل شهر "ادیگرات" (۱) در ۱۱۶ کیلومتری "مکله" (۲) مرکز تیگرای را در اختیار گرفته اند.

"مکله" مرکز ایالت تیگرای در ۹۰۰ کیلومتری آدیس آبابا پایتخت اتیوپی قرار دارد.

رویترز همچنین اعلام کرد تصرف این شهر را بطور مستقل نمی تواند تایید کند، زیرا تمامی خطوط تلفنی و اینترنتی این ایالت از زمان آغاز درگیری قطع است.

این در حالی است که ارتش اتیوپی چند روز پیش نیز از تصرف یک شهر دیگر در ایالت تیگرای خبر داده بود.

"ابی احمد" نخست وزیر اتیوپی در صدر دولت ائتلافی این کشور ۱۴ آبان (۴ نوامبر)  با صدور دستور حمله به شبه نظامیان "جبهه آزادیبخش تیگرای" مستقر در ایالت شمالی تیگرای عملا وارد جنگی داخلی شده است.

از سوی دیگر نیروهای جبهه آزادیبخش تیگرای هفته گذشته با شلیک موشک، ارتیره کشور همسایه اتیوپی را هدف قرار دادند و به این ترتیب درگیری دو هفته گذشته در منظقه شاخ آفریقا تشدید شد.

براساس گزارش های دریافتی تا کنون براثر این جنگ صدها تن از دو طرف کشته شده اند.

"دبرتسیون جبرمیشل" رهبر جبهه آزادیخبش تیگرای ، اریتره را به ارسال تانک ، تجهیزات و نیروهای نظامی برای پشتیبانی از دولت اتیوپی در حمله به تیگرای متهم کرده است.

عثمان صالح وزیر امور خارجه اریتره نیز ضمن رد این اتهامات تاکید دارد که کشورش درگیر جنگ داخلی در اتیوپی نمی شود.

ابی احمد نخست وزیر اتیوپی پس از متهم کردن شبه نظامیان جبهه آزادیبخش تیگرای به حمله به نیروهای فدرال ، جنگ با این ایالت را دو هفته پیش آغاز کرد.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که در دو هفته گذشته بیش از ۲۰ هزار تن از اتیوپی برای فرار از پیامدهای این جنگ به سودان گریخته اند.

سازمان ملل اندکی پس از آغاز درگیری و بحران در تیگرای هشدار داد که ادامه نبرد موجب خواهد شد ۹ میلیون تن از ساکن ایالت تیگرای با خطر آوارگی مواجه شوند.

ایالت تیگرای به عنوان یکی از مناطق نیمه خودمختار اتیوپی ۹ میلیون نفر جمعیت دارد و جبهه آزادیبخش تیگرای به مدت سه دهه در دولت ائتلافی این کشور صاحب نفوذ و قدرت بوده است.

جبهه آزادیبخش تیگرای از  سال ۱۹۷۵ با دولت موقت نظامی مستقر در آدیس آبابا درگیر بود و طی سالیان متمادی با انجام عملیات نظامی سرانجام در اواخر دهه ۸۰ میلادی موجب سقوط دولت مرکزی اتیوپی شد. از آن زمان جبهه آزادیبخش تیگرای از جمله چهار جناح قومی تشکیل دهنده ائتلاف حاکم در اتیوپی بود که در سال ۲۰۱۸ به دستور ابی احمد نخست وزیر اتیوپی این ائتلاف ملغی شد.

۱- Adigrat

۲- Mekele

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha