عمران خان: غرب پس  از انقلاب ایران نفاق را در منطقه رواج داد

اسلام‌آباد - ایرنا - نخست وزیر پاکستان گفت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران‌ کشورهای غربی نقشه هرج‌ و مرج، نفاق و اختلاف افکنی در کشورهای اسلامی را به اجرا گذاشتند.

به‌ گزارش ایرنا، رسانه‌های پاکستان روز شنبه محورهای مهم مصاحبه اختصاصی "عمران‌خان" نخست وزیر این کشور با "اشپیگل" نشریه معروف آلمانی را منعکس کردند.

خان ۶۸ ساله در این گفت‌وگو از تلاش کشورش برای میانجی‌گری بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، انتظارات پاکستان از رئیس‌جمهور آتی آمریکا، موقعیت دونالد ترامپ و جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، موضوع افغانستان، مذاکرات صلح میان دولت کابل و طالبان، رویکرد ضدچینی آمریکا و تلاش کاخ سفید برای ایجاد جبهه‌ای جدید در شبه‌قاره علیه پکن و وضعیت ویروس کرونا در پاکستان سخن گفت.

نخست وزیر پاکستان از ابتکار میانجی‌گری کشورش در منطقه برای رفع اختلافات سخن گفت و با اشاره به تحولات خاورمیانه و تنش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی‌، گفت: دولت حزب وی (جنبش عدالت) پس از رسیدن به قدرت تلاش کرد تا در بحث جنگ یمن میانجی‌گری کند و با همین نیت برای کمک به تنش‌زدایی میان تهران و ریاض گام برداشت.

عمران خان اظهار داشت: ما با طرف ایرانی در تماس بودیم و همزمان گفت‌وگوهایی با ولیعهد سعودی انجام دادیم در عین حال ما نمی‌توانیم هر یک از طرف‌ها را برای مذاکره مجبور کنیم.

وی هشدار داد: هرگونه رویارویی نظامی در منطقه به ضرر جامعه جهانی تمام می‌شود، این وضعیت برای کشورهای در حال توسعه ویرانگر بوده و قیمت جهانی نفت نیز افزایش پیدا می‌کند.

نخست وزیر پاکستان با تاکید بر اینکه رئیس جمهوری آمریکا از ترویج تنفر و تبعیض بپرهیزد از رئیس جمهور آتی آمریکا خواست تا به جای دامن زدن به رویکرد رویارویی در منطقه به ویژه ترویچ چین‌هراسی، یک سیاست سیاست غیرجانبدارانه در منطقه در پیش مسیر پیروی از سیاست‌های یکنواخت و عاری از تبعیض گام بردارد.

عمران خان که دل خوشی از مشارکت این کشور با آمریکا در جنگ علیه تروریسم پس از رویداد ۱۱ سپتامبر و یورش به افغانستان ندارد فشار واشنگتن را دلیل گرفتاری اسلام‌آباد در جنگی بیهوده می‌داند در عین حال بار دیگر به سیاست اشتباه دولت وقت پاکستان برای پیوستن به جنگ به اصطلاح علیه تروریسم آمریکا و همراهی این کشور در افغانستان اشاره کرد و گفت: دولت ژنرال مشرف تحت فشار واشنگتن قرار گرفت و به ناچار وارد جنگ افغانستان به سرپرستی آمریکا شد.

وی تاکید کرد: پاکستان هیچ ارتباطی با حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر نداشت اما به دلیل فشارهای آمریکا و عدم توفیق ژنرال مشرف حاکم نظامی سابق پاکستان برای عبور از این فشارها باعث شد تا این کشور به جنگ افغانستان کشیده شود.

پاکستان، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نخواهد شناخت

عمران‌خان در خصوص عادی سازی روابط با اسرائیل و اقدام اخیر امارات و بحرین برای آغاز روابط رسمی با صهیونیست‌ها گفت: هر کشوری سیاست خارجی مستقل دارد و به فکر مردم‌های خود است اما دولت اسلام‌آباد خیالی برای برقراری روابط با تل‌آویو ندارد.

وی گفت: موضع پاکستان روشن است، ما رژیم صهیونیستی را برسمیت نمی‌شناسیم و متعهد به حمایت از آزادی فلسطین و دستیابی ملت مظلوم آن به حق مشروع می‌باشد.

سیاست چین‌هراسی، خیال خام آمریکا در شبه‌قاره

نخست وزیر پاکستان که از رویکرد دوگانه کاخ سفید در منطقه جنوب آسیا انتقاد کرد و  گفت: آمریکایی‌ها خیال می‌کنند با تحریک هند می‌توانند در برابر چین مقاومت کنند درحالی که این نتیجه خیال خام کاخ سفید است و آنان باید دست از این رویا بردارند که می‌توانند هند را علیه چین ترغیب کنند.

وی اظهار داشت: ما خواستار برخورد یکنواخت آمریکا در بحث تعامل با هند و همزمان مناسبات با پاکستان هستیم و معتقدیم که کاخ سفید نباید چنین تصوری داشته باشد که می‌تواند روی دهلی‌نو برای مهار پکن حساب باز کند.

وی دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند را به تشدید اختلافات با کشورهای همسایه از جمله پاکستان و سرکوب جامعه مسلمانان در هند و همچنین در کشمیر متهم کرد و افزود: تنش‌ها در شبه‌قاره همچنان برقرار است و هر زمان ممکن است تنش تبدیل به رویارویی جدی شود.

پاکستان صادقانه به‌دنبال صلح در افغانستان است

عمران‌خان وضعیت افغانستان و فرجام مذاکرات صلح این کشور را به شتری تشبیه کرد که زمان نشستن آن مشخص نیست.

وی اظهار داشت: ما با تمامی سهام‌داران افغانستان در تماس هستیم. هفته‌های‌ گذشته عبدالله عبدالله رئیس شواری عالی مصالحه افغانستان به اسلام‌آباد سفر کرد و سپس ما میزبان گلبدین حکمتیار بودیم.

نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که‌ این کشور صادقانه خواستار صلح در افغانستان و همزمان از دولت کابل انتظار داریم تا جلوی فعالیت‌های ضدپاکستانی را بگیرد.

بایدن فردی محبوب اما ترامپ غیرقابل‌ پیش‌بینی

نخست وزیر پاکستان در پاسخ به خبرنگار آلمانی نشریه اشپیگل درخصوص انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا نیز گفت: جو بایدن در نظرسنجی‌ها شخص محبوبی به نظر می‌رسد در عین حالی دونالد ترامپ سیاستمدار سنتی هم نیست و هیچ کس‌ نمی‌تواند که حدس بزند زیرا ترامپ شخصیتی غیرقابل‌ پیش‌بینی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha