۸ شهریور ۱۳۹۹، ۶:۵۳
کد خبرنگار: 2986
کد خبر: 84019981
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

 پنجاه وهفتمین سالگرد «من رویایی دارم» و خیزش ضدتبعیض‌نژادی در آمریکا

نیویورک- ایرنا- دهها هزار نفر همزمان با هفتمین سالگرد سخنرانی معروف «مارتین لوترتینگ»، در تجمع و راهپیمایی ضد تبعیض‌نژادی در نیویورک و واشنگتن با عنوان « راهپیمایی تعهد؛ پایتان را از روی گردن ما بردارید» با هم فریاد جمعی برآورند که «زندگی سیاهان مهم است».

به گزارش ایرنا، هنوز خیزش اعتراضی ناشی از قتل جورج فلوید سیاهپوست به دست پلیس سفید پوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا نگذشته بود که رفتارهای دیگر پلیس آمریکا در برخورد با رنگین‌پوستان آتش این اعتراض را شعله‌ور ساخت.

آخرین مورد آن شلیک هفت گلوله به پشت سیاهپوست دیگر به نام جیکوب بلیک در شهر کنوشای ایالت ویسکانسین بود که منجر به فلج دائمی این شخص شد.

از این رو، جمعیت زیادی از شهرهای مختلف نیویورک به صورت پیاده با در دست داشتن تابلوهایی که علیه تبعیض‌نژادی سیستمی در آمریکا بود، خود را به میدانی در منهتن رساندند.

همچنین ده ها هزار نفر از مردم آمریکا روز جمعه در شهر واشنگتن علیه نابرابری نژادی و خشونت پلیس این کشور تظاهرات کردند.

این تجمع اعتراضی در نزدیکی «بنای یادبود لینکلن» و در پنجاه و هفتمین سالگرد سخنرانی معروف «مارتین لوتر کینگ» به نام «من رویایی دارم» برگزار شد.
عنوان این تجمع «راهپیمایی تعهد؛ پایتان را از روی گردن ما بردارید» بود و به دعوت «ال شراپتون» از چهره‌های شناخته شده حقوق مدنی در آمریکا برگزار شد.

خواهر جورج فلوید که یکی از سخنرانان تجمع روز جمعه بود از معترضان در سراسر آمریکا خواست که "میراث او باشند".

بریجیت فلوید گفت: برادر من نمی‌تواند امروز و اینجا سخن بگوید اما ما باید صدای او شویم و موجب تغییر شویم.

خواهر جورج فلوید یکی از اعضای چندین خانواده‌ای بود که فرزندان خود را با تیراندازی پلیس از دست داده‌اند و به پایتخت آمریکا آمده بودند تا یکی از سخنرانان سالروز تجمع بزرگ سال ۱۹۶۳ در محوطه "نشنال مال - پارک ملی" واشنگتن دی‌سی باشند.

در جریان سخنرانی پنجاه و هفت سال قبل و در حضور صدها هزار نفر برگزار شد، مارتین لوترکینگ، از رهبران جنبش مدنی سیاهان آمریکا نطق تاریخی ایراد کرد که در آن با استفاده از ترجیع‌بند «من رویایی دارم» از مطالبات جامعه سیاهپوستان آمریکا ‌گفت که «فردایی بدون نژادپرستی و تبعیض» را مطالبه می‌کردند.

۵۷ سال بعد از آن روز، سخنرانان تجمع امروز همچنان خواستار عدالت و برابری نژادی شدند و از حاضران خواستند که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کنند.

تجمع روزجمعه در مقابل بنای یادبود ابراهام لینکلن تنها ساعاتی پس از آن برگزار شد که دونالد ترامپ، شب پیش از آن طی مراسمی پر زرق و برق در کاخ‌سفید رسما نامزدی حزب جمهوری‌خواه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را پذیرفت.

یکی دیگر از سخنرانان تجمع معترضان در واشنگتن، پدر جیکوب بلیک بود، مردی که یکشنبه هفته گذشته در شهر کنوشا ایالت ویسکانسن در حالی که قصد سوار شدن به خودروی خودش را داشت از سوی یک افسر پلیس سفیدپوست هفت بار به او شلیک شد و اکنون در حالی که پزشکان می‌گویند احتمالا برای باقی عمر فلج خواهد شد، در بیمارستان به سر می‌برد.

پدر جیکوب فلیک در سخنان خود خطاب به حاضران گفت که این تجمع در حقیقت دادگاهی برای محاکمه «نژادپرستی» است و رای نهایی آن هم این است، «گناهکار، گناهکار، گناهکار».

اعتراض به نابرابری سیستمی تبعیض نژادی، شامگاه پنج‌شنبه هنگامی که دونالد ترامپ در حال نطق انتخاباتی خود در کاخ سفید بود هم در اطراف این محل، شکل گرفت، در حالی که ترامپ و معاون اول وی یعنی مایک پنس معتقدند که این افراد اراذل و اوباش، غارتگر، شورشی و چپ افراطی هستند که باید با استفاده از گارد ملی و ارتش، سرکوب شوند.

ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ با شعار «آمریکا را بار دیگر عظمت می‌بخشیم» وارد کارزار شد اما اکنون پس از چهار سال، رودی جولیانی وکیل شخصی وی در صفحه توئیتر نوشت«آمریکا را بار دیگر ایمن می‌سازیم».
جو بایدن معاون اول باراک اوباما و نامزد انتخاباتی حزب دموکرات هم روز جمعه در یادداشت توئیتری خود خواستار پایان دادن به این تبعیض نژادی نهادینه شده در ایالات متحده آمریکا شد که با برده‌داری شکل گرفته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha