افزایش تحرکات تروریستی در پاکستان زنگ خطر بازگشت افراط گرایی

اسلام‌آباد - ایرنا - انفجار روز گذشته در منطقه «چمن» ایالت بلوچستان سیزدهمین اقدام تروریستی از این نوع از آغاز سال ۲۰۲۰ در پاکستان به شمار می‌رود و این درحالی است که مسئولیت این انفجارها را آن دسته از گروه‌های غیرقانونی و افراطی برعهده می‌گیرند که دولت و ارتش پاکستان از ۶ سال گذشته عملیات ضربتی را برای نابودی این عناصر آغاز کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، تکرار حوادث تروریستی از جمله انفجار روز دوشنبه در شهر 'چمن' به عنوان منطقه مرزی پاکستان با افغانستان که دست کم ۵ کشته و ۲۰ زخمی برجای گذاشت، زنگ خطر تحرکات سازماندهی شده افراطیون و گروه‌های ضددولتی را به صدا درآورده است.

'جماعت الاحرار' از گروه‌های افراطی زیرشاخه گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان که وفاداری خود به داعش را نیز اعلام کرده است، مسئولیت اقدام تروریستی روز گذشته در منطقه مرزی چمن را برعهده گرفت، حادثه‌ای که به گفته منابع خبری پاکستان اضطراب و وحشت را میان ساکنان ایالت بلوچستان درخصوص بازگشت موج افراط گرایی و عملیات‌های تروریستی در این استان تشدید کرده است.

مرگبارترین عملیات تروریستی در سال جاری میلادی مربوط به حمله انتحاری در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان است که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت. در این عملیات دست کم ۱۵ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

هرچند مقام های امنیتی پاکستان وجود داعش و حتی ردپای همدستان آنان در این کشور را رد می‌کنند اما اقدامات خرابکارانه این عناصر درکنار شورشیان و جدایی طلبان  در مدت هشت ماه اخیر خطر بالقوه سازماندهی مجدد تروریست‌ها و ریشه دوانی افراط گرایان در پاکستان به ویژه در ایالت بلوچستان را برجسته کرده است.

انفجارهای اخیر در مناطق مختلف پاکستان باعث تشدید تدابیر امنیتی به ویژه در کل ایالت بلوچستان شده و گزارش‌ها حاکی از اعلام وضعیت امنیتی و آماده باش در سایر مناطق این کشور است.

هشدار سازمان ملل نسبت به تحرکات عناصر تروریستی در پاکستان

سازمان ملل به تازگی در گزارشی درباره تحرکات عناصر تروریستی در جنوب آسیا نسبت به سازماندهی قابل توجه تروریست‌های داعش در هند، حضور عناصر القاعده در استان‌های افغانستان و تحرکات تروریست‌های وابسته به گروه پاکستانی تحریک طالبان هشدار داد.

رسانه‌های پاکستانی اوایل مردادماه امسال با انتشار بیست و ششمین گزارش تحلیلی سازمان ملل درباره تروریسم نوشتند: حدود ۶ هزار تروریست وابسته به گروه غیرقانونی تحریک طالبان پاکستان موسوم به (تی تی پی) در افغانستان حضور دارند و بیشتر آنان نیز به داعش ملحق شده‌اند.

گزارش سازمان ملل درحالی گویای تشدید تحرکات عناصر تروریستی در شبه قاره و کشورهای پیرامون آن است که به تازگی سرکرده گروه تروریستی تحریک طالبان در فهرست تحریم‌های کمیته تحریم شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت.

ریشه دوانی مجدد تروریست‌ها خطری بزرگ برای امنیت پاکستان و منطقه

گروه‌های تروریستی از جمله داعش، تحریک طالبان و جماعت الاحرار که طی ماه‌های اخیر تحرکات آنان افزایش پیدا کرده است از سوی محافل سیاسی و رسانه‌ای پاکستان عنصری خطرناک برای امنیت این کشور، منطقه به ویژه ایالت بلوچستان بشمار می‌رود.

گروه تروریستی تحریک طالبان موسوم به (تی تی پی) و گروهک‌های زیر مجموعه آن طی سال‌های اخیر به نگرانی جدید رهبران سیاسی و نظامی پاکستان تبدیل شده، عملیات این تروریست‌ها در کنار حملات گروه‌های غیرقانونی جماعت الاحرار، لشکر الاسلام و شورشیان گروه‌های بلوچ طی چند ماه گذشته موجب کشته شدن ده‌ها نفر از نیروهای امنیتی و غیرنظامیان در پاکستان شده است.

ارتش پاکستان اواسط سال ۲۰۱۴ عملیات نظامی بی‌سابقه موسوم به «ضرب عضب» با شعار نابودی تروریست‌ها و تسهیل کنندگان آنان را به راه انداخت و با کسب نتایج مثبت که باعث بهبود وضعیت امنیتی این کشور شد در سال ۲۰۱۷ مرحله دوم این عملیات با نام «ردُ الفساد» را آغاز کرد.

در عین حال تحرکات تروریستی اخیر در مرزهای غربی و جنوب غرب پاکستان به ویژه در ایالت بلوچستان به عنوان استان همجوار مرزی با جمهوری اسلامی ایران، بر این امر تاکید می‌کند که اقدامات دولت و ارتش پاکستان در رویارویی با نیروهای تروریستی باید قدرت بیشتری به خود بگیرد تا ضمن امکان ایجاد امنیت در جغرافیای این کشور، پیام مثبتی برای همسایگان و منطقه آسیای جنوبی مخابره شود. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha