۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۰:۳۶
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85477364
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پنتاگون: برنامه جهانی غذا، کمک های غزه را از اسکله موقت آمریکا توزیع خواهد کرد

نیویورک – ایرنا- وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد  که برنامه جهانی غذا از اسکله شناور موقت ساخت آمریکا کمک های غزه را دریافت و آنها را در میان مردم غزه توزیع خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ژنرال «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت: «دولت آمریکا و سایر حامیان بین‌المللی کالاهای کمکی را با استفاده از کشتی‌های نظامی و غیرنظامی آمریکا و کشورهای شریک، از قبرس به ساحل غزه و یک اسکله شناور موقت انتقال می کنند. برنامه جهانی غذا این کمک ها را دریافت خواهد کرد و حرکت و توزیع آن را به مردم نیازمند انجام خواهد داد.»

سخنگوی پنتاگون به زمان آمادگی این اسکله جهت دریافت کمک اشاره ای نکرد و گفت: «من تاریخ‌ خاصی اعلام نخواهم کرد اما در روزهای آینده انتظار انجام این تلاش وجود دارد.»

او همچنین از «همه طرف‌ها» خواست در توزیع کمک‌ها در غزه اختلال ایجاد نکنند.

اسکله شناوری که آمریکا روند ساخت آن را از ماه گذشته (آوریل) با هزینه دست‌کم ۳۲۰ میلیون دلار آغاز کرده ، مدعی است با هدف ارسال کمک‌های بشردوستانه بیشتر به نوار غزه که بر اثر هفت ماه جنگ اسرائیل ویران شده، احداث شده است. پنتاگون اعلام کرده اسکله و گذرگاه نظامی آمریکا برای غزه به طور کامل ساخته شده است.

سابرینا سینگ، دستیار و معاون سخنگوی پنتاگون ۲۰ اردیبهشت ماه در بیانیه‌ای به خبرنگاران گفت: «ساخت اسکله شناور امروز در هر دو بخش به پایان رسید و در انتظار انتقال آن‌ها به مکان مشخص شده خود در نزدیکی غزه است.»

سینگ افزود: «امروز پیش‌بینی‌ها همچنان وزش باد شدید و موج‌های بلند دریا را پیش‌بینی می‌کند که شرایط ناامنی را برای انتقال اجزای اسکله شناور ایجاد می‌کند، لذا بخش‌هایی از اسکله و کشتی‌های نظامی شرکت‌کننده در ساخت آن همچنان در بندر اشدود در جنوب اسرائیل هستند.»

معاون سخنگوی پنتاگون تاکید کرد که ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده «سنتکام» «آماده است تا اسکله را در آینده نزدیک به محل خود منتقل کند.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد ماه پیش قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه برای انتقال فوری کمک‌های بشردوستانه تصویب کرد؛ اما اسرائیل با حمایت همه جانبه  واشنگتن این قطعنامه را نادیده گرفته است  و به کشتار مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ می ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بسته است.

اسرائیل همچنین به بهانه نابودی حماس قصد دارد به شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کند که این موضوع باعث نگرانی های بین المللی شده چرا که وضعیت  نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

به گفته مقامات بهداشتی فلسطین، تاکنون بیش از ۳۵ هزار فلسطینی در غزه تاکنون جان خود را از دست داده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha