۲۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۸:۰۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85440354
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

وزیر دفاع آمریکا: کرویدور دریایی در غزه تا قبل از پایان ماه جاری قابلیت عملیات اولیه دارد

نیویورک – ایرنا- «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا شش ماه پس از جنگ اسرائیل در نوار غزه اعلام کرد: «کریدور دریایی در غزه یک مأموریت مشروع است و انتظار  می رود تا آخر هفته سوم این ماه(۲۱ آوریل) قابلیت انجام عملیات اولیه به دست آید.»

به گزارش ایرنا، «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا (رئیس پنتاگون) روز سه شنبه به وقت محلی در کمیته نیروهای مسلح سنا افزود که روز دوشنبه در تماس با یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم اسرائیل دوباره او را تشویق کرده است که میزان کمک‌های بشردوستانه به غزه را افزایش دهد.

آستین ادعا کرد: "ما دیده ایم که اسراییل این کار را انجام می دهد، آنها باید آن را حفظ کنند."

وزیر دفاع آمریکا ادامه داد: «اگر اسرائیل می‌خواهد اثرات ماندگاری ایجاد کند، باید به نیازهای بشردوستانه مردم فلسطین به صورت کامل رسیدگی کند و نه به شکلی حاشیه‌ای.»

رئیس پنتاگون ادعا کرد که با رهبران اطلاعاتی این کشور صحبت کرده است و «آنها به من اطمینان داده‌اند که به بررسی و تحقیق در مورد هر گونه شواهد جدیدی ادامه خواهند داد.ما به طور مداوم مشاهده کرده ایم که حماس از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند این نیز جنایت جنگی است.

وزیر دفاع آمریکا برغم کشتار اسرائیل در غزه مدعی شد: ما هیچ مدرک روشنی مبنی بر نسل‌کشی اسرائیل در غزه نداریم.

مقامات آمریکایی اسفند ماه ۱۴۰۲ اعلام کردند که ساخت کریدور دریایی (اسکله موقت) که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دستور ساخت آن را به ارتش در ساحل غزه داده است، احتمالا ۶۰ روز طول می کشد.

به گزارش ایرنا، دو مقام آمریکایی آن زمان درباره طرح بایدن مبنی بر ساخت اسکله موقت در سواحل نوار غزه برای تسهیل کمکهای بشردوستانه گفتند: این طرح ممکن است ۶۰ روز طول بکشد تا به طور کامل عملیاتی شود.

مقامات آمریکایی افزودند: امیدوار هستند این پروژه ظرف ۳۰ روز عملیاتی شود اما تکمیل آن بین ۴۵ تا ۶۰ واقع بینانه تر است.

به گفته آنها، این کریدور دریایی شامل یک بندر و اسکله موقت و شناور خواهد بود که می‌توان کمک های بشردوستانه را به آنجا ارسال و سپس از آنجا با کشتی با غزه منتقل کرد.

به گزارش شبکه ان بی سی نیوز، این پروژه توسط ارتش ایالات متحده آمریکا اجرا خواهد شد که معمولا از آن به عنوان عملیات لجستیک در ساحل (JLOTS) یاد می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا در سخنان سالانه خود در کنگره آمریکا در حالیکه از سوی افکار عمومی داخل و خارج آمریکا برای توقف جنگ اسرائیل در غزه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر ۲۰۲۴ تحت فشار است، همزمان با مانع تراشی های اسرائیل در ارسال کمک های بشردوستانه به غزه، اعلام کرد: به ارتش دستور داده‌ام مسئولیت رهبری یک مأموریت اضطراری برای احداث یک اسکله (بندر) موقت در دریای مدیترانه و در ساحل غزه را بر عهده بگیرد که این اسکله می‌تواند محموله‌های بزرگی از غذا، آب، دارو و پناهگاههای موقت را تحویل بگیرد اما هیچ نیروی نظامی آمریکایی وارد غزه نخواهد شد.

در پی فشارهای جهانی به دولت بایدن برای حمایت از رژیم اسرائیل و استفاده تل آویو از گرسنگی مردم غزه بعنوان اهرم فشار، آمریکا برغم حمایت هایش از این رژیم، پیش از این در نمایشی تبلیغاتی در آستانه انتخابات آمریکا، هواپیماهای باری ارتش خود را برای انتقال هوایی مواد غذایی و سایر تجهیزات به داخل غزه به عنوان راه حلی برای مخالفت های اسرائیل با ورود کمک‌ها به نوار غزه و رسیدن این کمک ها به نیازمندان ارسال کرده است.

اعضای سازمان‌های امدادی بین‌المللی این اقدام آمریکا را ناکارآمد و صرفاً یک اقدام تبلیغاتی می دانند.آمریکا همچنان فشار قابل توجهی به اسرائیل وارد نمی کند و دولت بایدن تاکنون گزینه هایی مانند تحریم اسرائیل یا شرطی کردن میلیاردها دلار کمک نظامی به اسرائیل را بررسی نکرده و قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش بس فوری در غزه در طول ماه رمضان به رغم پایان این ماه اجرا نشده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام  ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

 عملیات طوفان الاقصی که پس از سالها جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین صورت گرفت، منجر به کشته شدن ۱۱۳۹ اسرائیلی شد. این جنگ تاکنون منجر به شهادت بیش از ۳۳۰۰۰ فلسطینی شده و تقریباً تمام جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه را آواره کرده است؛ رویدادهایی که منجر به طرح موضوع نسل کشی فلسطینی ها شده است اما اسرائیل آن را رد می کند.

 پس از نزدیک به ۶ ماه از جنگ اسرائیل در غزه، اعضای شورای امنیت سازمان ملل ۶ فروردین ماه ۱۴۰۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۲۴ با ۱۴ رای مثبت این شورا و نیز رای ممتنع آمریکا و عدم وتوی این کشور، با قطعنامه‌ ۲۷۲۸ را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه موافقت کردند تا در ۱۵ روز باقیمانده در ماه مبارک رمضان ( از زمان تصویب قطعنامه)  آتش بس میان اسرائیل و حماس برقرار شود.

قطعنامه 2728 شورای امنیت سازمان ملل متحد به دلیل تصمیم دولت بایدن مبنی بر عدم استفاده از حق وتوی خود به تصویب رسید.

آمریکا پیش‌تر سه قطعنامه آتش‌بس را وتو کرده بود، اما این بار به این قطعنامه رای ممتنع داد و به این ترتیب، بدلیل عدم مخالفت اعضای دائم شورای امنیت و بدون هیچ مخالفتی این قطعنامه به تصویب رسید. این قطعنامه را ۱۰ عضو غیردائمی شورای امنیت تنطیم کرده بودند.
این قطعنامه خواستار اجرای آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شده و گفته است: آتش بس فوری در ماه رمضان توسط همه طرف ها رعایت شود که منجر به آتش بس پایدار می شود.

این قطعنامه همچنین خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها و تضمین دسترسی بشردوستانه برای رفع نیازهای پزشکی و سایر نیازهای بشردوستانه آنها شده است و از طرفین می خواهد به تعهدات خود تحت قوانین بین المللی در رابطه با تمام افراد بازداشتی، عمل کنند.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha