قایقران پیشکسوت مهابادی مسافت ۱۷ کیلومتری سد را پارو زد

مهاباد- ایرنا- «سیدمحمدامین شیخ‌مندی» یکی از قایقرانان پیشکسوت مهابادی به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست، مسافت ۱۷ کیلومتری سد این شهر را با شعار «سد مهاباد سطل زباله نیست» پارو زد.

این قایقران مهابادی امسال به مناسبت هفته محیط زیست، قایق خود را به در نزدیکی روستای «دهبکر» در بالادست سد مهاباد به آب انداخت و مسافت ۱۷ کیلومتری این روستا تا دیواره تاج سد را در مدت یک ساعت و ۳۷ دقیقه پارو زد و در طول این مسیر با جمع‌آوری زباله‌های معلق روی آب این پیام را به شهروندانش داد که نسبت به حفظ محیط زیست بیشتر کوشا باشند.

این قایقران پیشکسوت مهابادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر چند امسال به خاطر بیماری کرونا مردم کمتر به دامن طبیعت می‌روند اما به خاطر سهل‌انگاری برخی افراد در بالادست سد، آشغال و سایر پسماندها به داخل آن وارد می‌شود.

سیدمحمدامین شیخ‌مندی این پسماندها را شامل پلاستیک، بطری شیشه‌ای و پلاستیکی، نایلون و وسایل چوبی عنوان کرد و افزود: در این ایام کرونایی متاسفانه دستکش و ماسک هم به این پسماندها اضافه شده است.

وی با بیان اینکه سد مهاباد به عنوان تنها منبع تامین کننده آب شرب این شهر نیاز به مراقبت و نگهداری بیشتری دارد تا از ورود پسماندها به آن جلوگیری شود بیان کرد: اهالی ۲۶ روستای بالادست سد و گردشگران نیز در این راستا باید از ریختن زباله و پسماند در حاشیه سد خودداری کنند.

وی اظهار داشت: زباله‌هایی که در بالادست سد در طبیعت رها می‌شوند بر اثر وزش باد و یا در اولین بارش به همراه آب باران وارد دریاچه سد مهاباد شده و جمع‌آوری آن در داخل آب بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است.

این عضو تیم منتخب پیشکسوتان قایقرانی دراگون ایران، علاوه بر سد مهاباد هر سال در پاکسازی غار آبی سهولان، تالاب‌های بین‌المللی «کانی‌برازان» و «یوسف‌کند» مهاباد نیز مشارکت دارد و با استفاده از قایق خود پسماندها را از این محیط‌ها جمع‌آوری می‌کند.

این قایقران پیشکسوت مهابادی که از علاقه‌مندان رشته کوهنوردی نیز هست و در سال ۱۳۹۵ برای نخستین بار قایق پنج متری خود را به قله چهار هزار و ۸۱۱ هزار متری سبلان برد و با قایقرانی در این دریاچه زیبا، آن را از وجود زباله و پسماندها پاکسازی کرد.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه‌ بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به‌شمار می‌آید.

پنجم ژوئن روز جهانی محیط زیست با شعار زمان برای طبیعت در سال ۲۰۲۰، روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم نسبت به محیط زیست انتخاب شده ‌است.

در تقویم ملی ایران نیز از ۱۶ تا ۲۲ خرداد، به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده که شعار ملی این هفته نیز امسال «جهش تولید، حفظ محیط زیست برای توسعه پایدار ایران» نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha