حاشیه‌هایی از آیین بهره‌برداری سد چپرآباد اشنویه

مهاباد- ایرنا- آیین بهره‌برداری از سد چپرآباد اشنویه که به دستور رییس جمهوری بصورت ویدیوکنفرانس با حضور معاون آب و آبفای وزیر نیرو، استاندار آذربایجان‌غربی و جمعی از مسوولان استانی و شهرستان برگزار شد با حاشیه‌های جالبی همراه بود.

سد چپرآباد اشنویه روز پنجشنبه با دستور دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، به صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید که این آیین با حاشیه‌های از جمله اعتراض برخی از کشاورزان در خصوص پرداخت نشدن مطالبات، اهدای نقاشی پرتره مسوولان، مشکل اینترنت خبرنگاران و جایگاه اختصاصی برای آنان و نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه بود.

سد چپرآباد هنوز خالی از آب بود

هر چند پروژه سد چپرآباد اشنویه تازه به پایان رسیده و آبگیری آن به تازگی شروع شده بود اما بسیاری از مهمانان این آیین در نخستین نگاه سد خالی را مشاهده می‌کردند و انتظار داشتند در استان پرآب آذربایجان‌غربی و اشنویه که به خاطر داشتن رودخانه دایمی «گدار» این سد اگر سرریز نکرده باشد حداقل نصف حجم آن از آب پر باشد.

برخی از مهمانان که می‌خواستند در حاشیه این سد عکس سلفی بگیرند در پشت سر خود پهنه آبی که در کنار سدها تصور می‌شد را مشاهده نمی‌کردند و برخی زود از این اقدام انصراف می‌دادند و بعضی دیگر در کنار تاسیسات سد عکس یادگاری می‌گرفتند.

تعدادی از کشاورزان و باغداران بالادست این سد نیز که مدعی بودند هنوز وزارت نیرو مطالبات آنان را پرداخت نکرده است، از مسوولان از جمله استاندار ‌خواستند که در پرداخت این مطالبات تسریع شود.

این کشاورزان که سندهای مشاع و استشهادیه‌های محلی هم در دست داشتند و از تاج سد محل زمین زراعی خود را نشان می‌دادند، مدعی بودند که بهای اختصاص داده شده به زمین‌های کشاورزی آنان کمتر از عرف بازار این منطقه است.

نکته جالب این بود که استاندار آذربایجان‌غربی برای گوش دادن به درد دل این کشاورزان مصاحبه خود را با رسانه‌ها کنسل کرد و ضمن دادن قول مساعد برای پیگیری این موضع، مصاحبه با رسانه‌ها را به زمان دیگری موکول کرد.

اهدای تابلوی نقاشی پرتره به مسوولان

یکی از حاشیه‌های جالب این آیین، اهدای تابلوی نقاشی پرتره (چهره) مسوولان بود که توسط نقاش چیره‌دست اشنویه‌ای «شورش نصیری» که به سریع‌ترین نقاش آسیا نیز معروف است، به "قاسم تقی‌زاده خامسی" معاون آب و آبفای وزیر نیرو و "محمدمهدی شهریاری" استاندار آذربایجان‌غربی اهدا شد.

این نقاش چیره‌دست هدف از اهدای نقاشی به مسوولان را قدردانی از کمک به عمران و آبادانی این منطقه عنوان کرد.

یکی از ۲ تابلوهای نقاشی این آیین نیز توسط "عثمان رحمان" پدر شادروان "سیامند رحمان" قهرمان پارالمپیک ایران اهدا شد که همین امر باعث ایجاد شادی و ابراز خشنودی پدر سیامند شد. 

جایگاه اختصاصی و مشکل اینترنت خبرنگاران 

برای برپایی آیین افتتاحیه سد چپرآباد چادر بزرگی در قسمتی از تاج سد برپا شده بود که در ۲ قسمت میانی آن چند دستگاه تهویه و ضدعفونی هوا قرار داشت و در قسمتی از این چادر نیز مکانی را برای خبرنگاران اختصاص داده بودند که در مجموع ۹ صندلی داشت.

 این جایگاه به سبب اینکه در قسمت انتهای چادر قرار داشت، بسیار گرم بود و تهویه هوا در آن انجام نمی‌شد به همین خاطر خبرنگاران درخواستند کردند که قسمتی از چادر جایگاه باز شود تا از گرمی هوا بکاهد که البته این درخواست با موافقت مسوولان روبرو بود.

خبرنگارانی که برای اجرای این برنامه دعوت شده بودند علاوه بر صداوسیمای مرکز ارومیه از چند خبرگزاری داخلی و پایگاه و سایت‌های خبری برای پوشش این برنامه حضور داشتند اما با توجه به اینکه اینترنت در اختیار نداشتند، امکان سریع اخبار و تصاویر برای آنان مقدر نبود.

مسوولان برگزاری مراسم به خاطر برقراری ارتباط زنده و برنامه ویدئوکنفرانس از عکاسان می‌خواستند که هنگام عکاسی از فلاش دوربین استفاده نکنند اما با توجه به تاریکی فضا، استفاده از فلاش اجتناب‌ناپذیر بود.

رعایت فاصله‌ گذاری اجتماعی، توزیع ماسک، قراردادن آب‌سردکن و آب داغ به همراه قند بسته‌بندی شده و توزیع بسته‌های صبحانه بین مهمانان از دیگر حاشیه‌های زیبای آیین بهره‌برداری از سد چپرآباد اشنویه بود.

به گزارش ایرنا، سد چپرآباد اشنویه که در قالب پویش الف، ب، ایران افتتاح شده، با ظرفیت ۴۶ میلیون مترمکعب از نوع خاکی با هسته رسی است که با ۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی و اشتغالزایی برای ۸۰۰ نفر به طور مستقیم و ۲ هزار نفر دیگر به طور غیرمستقیم احداث شده است.

سد اشنویه برای مصارف شرب، کشاورزی و زیست محیطی با هدف تامین آب کشاورزان پایاب رودخانه «کانی‌رش» به میزان ۱۰۵۳ هکتار اجرا شده است.

این سد امکان تامین آب شرب شهرهای اشنویه، نالوس، نقده و محمدیار به میزان ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب را خواهد داشت و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی منطقه به میزان یک‌هزار و ۱۰۰ هکتار را نیز تامین می‌کند.

با بهره‌برداری از سد اشنویه میزان برداشت از رودخانه "گدار" کاهش یافته و امکان تامین ۲۳۷ میلیون متر مکعب آب از طریق این رودخانه به دریاچه ارومیه نیز فراهم می‌شود.

 سد اشنویه در ۱۰ کیلومتری شهرستان اشنویه احداث شده که طول و عرض تاج آن به ترتیب ۴۸۸ و ۱۰ متر است.

 در عملیات ساخت این سد بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار مترمکعب خاکبرداری و سنگ‌برداری و همچنین بیش از یک هزار تن آرماتوربندی، ۲۳ هزار متر مکعب بتن ریزی و ۱۱۵ کیلومتر حفاری و تزریق انجام شده است.

اشنویه در جنوب آذربایجان غربی قرار داشته و با ارومیه، مرکز استان حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha