۱۲ فروردین ۱۳۹۵، ۱۴:۴۰
کد خبر: 82017622
T T
۰ نفر
دوستداران محيط زيست درياچه سد مهاباد را پاكسازي كردند

مهاباد- ايرنا- جمعي از دوستداران محيط زيست شهرستان مهاباد در اقدامي نمادين با حضور در تاج سد مهاباد اقدام به پاكسازي درياچه اين سد از وجود مواد زايد و زباله كردند.

به گزارش ايرنا، در اين اقدام زيست محيطي و خودجوش كه با مشاركت بيش از 100 نفر از دوستداران محيط زيست اين شهرستان انجام شد، قسمت هايي از ساحل درياچه سد مهاباد از وجود زباله و مواد زايد پاكسازي شد.
اين عمليات پاكسازي با همكاري باشگاه كوهنوردان اوراز، هيات كوهنوردي و انجمن ژيانوه ي ژينگه مهاباد و تعدادي از دستگاه هاي اجرايي اين شهرستان انجام شد.
در اين اقدام نمادين كه بانوان نيز در آن حضوري فعالانه داشتند، دوستداران محيط زيست مهاباد توانستند در طول كمتر از يك روز بيش از پنج تن زباله كه در كنار تاج سد مهاباد جمع شده بود، از اين محل خارج ساخته و پاكسازي كنند.
امسال آب درياچه سد مهاباد به علت بارش هاي خوب سال بارشي جاري افزايش پيدا كرده و پس از هشت سال به مرحله سرريز رسيده است.
همين امر موجب شده تا به علت بالا آمدن سطح آب دوستداران محيط زيست موفق شوند سطح آب را از وجود زباله ها و مواد زايدي كه آب رودخانه با خود آورده، پاكسازي كنند.
زباله هاي جمع آوري شده از اين سد با استفاده از چند دستگاه خودرو سبك و سنگين شهرداري مهاباد به سايت دفع زباله شهري منتقل شد.
مدير امور آب مهاباد ضمن تقدير از اين اقدام دوستداران محيط زيست، از شهروندان نيز خواست هنگام حضور در طبيعت و به ويژه مناطق گردشگري و تفريحي حاشيه سد مهاباد از دور ريختن زباله و مواد تجزيه ناپذير خودداري كنند.
محمد عبداللهي گفت: با توجه به اينكه سد مهاباد تنها منبع تامين كننده آب شرب اين شهر است، دور ريختن و رهاكردن زباله ها و پسماندها در حاشيه آن مي تواند براي سلامتي شهروندان خطرناك باشد.
در حاشيه سد مهاباد كه در داخل محوطه اين سد قرار گرفته، بالغ بر 90 هكتار جنگل مصنوعي وجود دارد كه داراي سه قسمت شاخه حمزه آباد، شاخه كوتر و محوطه سد است.
در طول ايام سال و به ويژه در روزهاي تعطيل شمار زيادي از شهروندان مهابادي و گردشگران براي استراحت و تفريح به جنگل هاي حاشيه سد مهاباد مي روند.
سد مهاباد داراي 197 ميليون متر مكعب ظرفيت اسمي و 172 ميليون متر مكعب ظرفيت مفيد است كه علاوه بر تامين آب آشاميدني شهر مهاباد بيش از 12 هزار هكتار از اراضي كشاورزي اين شهرستان را نيز مشروب مي كند.
سالانه بيش از 100 ميليون مترمكعب از آب ذخيره شده در پشت سد مهاباد به مصارف بخش كشاورزي و 19 ميليون مترمكعب نيز به مصرف آشاميدني مردم مي رسد.
اين سد نزديكترين سد به شهر در جهان به شمار مي رود كه تنها يك كيلومتر با شهر فاصله داشته و مردم قادرند با پاي پياده براي ديدن آن به اين مكان بروند.
شهرستان مهاباد با 215 هزار نفر جمعيت در جنوب آذربايجان غربي و 116 كيلومتري مركز استان واقع شده است.
6185/1905