آذربایجان‌غربی ۱۰ درصد از جمعیت دام سبک کشور را داراست

ارومیه- ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: بیش از چهارمیلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک که شامل ۱۰ درصد دام کشور است، در استان وجود دارد و از این حیث رتبه دوم کشور را در اختیار داریم.

پرویز بستانچی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آذربایجان غربی در جمعیت گاومیش نیز رتبه ۲ کشوری را دارد و برای حمایت از دام هزاره سوم معاونت بهبود تولیدات دامی برنامه های حمایتی خاصی را در سطح استان اجرایی کرده است.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ بخش دامپروری استان با تولید ۵۶ هزار تن گوشت قرمز رتبه چهارم کشوری و با تولید ۳۹۷هزار تن شیر، رتبه ۹ کشوری را به خود اختصاص داد.

وی ادامه داد: آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های مهم دامپروری کشور است که در ردیف استان های ارسال کننده دام به سایر نقاط کشور قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در طول سال گذشته بیش از یک میلیون و ۱۲۵ هزار راس دام از استان به تهران و سایر استان‌های عمقی کشور ارسال شده است.

بستانچی گفت: در زمینه تامین گوشت قرمز به طور میانگین روزانه ۵۷ تن لاشه گرم دام سنگین و سبک تولید و روانه بازار مصرف استانی می شود.

وی افزود: برای جهش و افزایش تولید با مشارکت مردم در سال جاری برنامه هایی متعدد در دست اجراست که همزمان سازی و افزایش دوقلو زائی، توزیع مواد ژنی رایگان و یارانه ای، خوراک‌های کامل و سیلاژ متوازن به صورت یارانه ای جهت کاهش وابستگی به نهاده های وارداتی، استفاده از پسماندهای محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی غذایی و همچنین علوفه های کم آب بر از برنامه حمایتی معاونت بهبود تولیدات دامی است.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی استانی با ۲۳۵ هزار بهره بردار کشاورزی است که در کنار این اقدام، به نگهداری دام و طیور نیز اهتمام دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha