آزمایش ابتلا به ویروس کرونا در شاهرود برای  ۳۰۶ تن مثبت بود

شاهرود - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: تاکنون پاسخ آزمایش ۳۰۶ تن از مبتلایان که بیش از ۵۰ درصد از نمونه های آزمایشگاهی بود مثبت گزارش شده و این امر نشانگر نمونه گیری مناسب و بر اساس استانداردهاست.

رضا چمن روز دوشنبه در نشست ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا در شاهرود تعداد یک هزار و ۲۰۵ تن با علائم عفونت های حاد تنفسی و مشکوک کرونا به بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود مراجعه کردند که از این تعداد تاکنون ۷۰۵ تن بستری شدند.

 وی میانگین سن موارد مبتلایان را  ۵۹ سال اعلام کرد و تصریح کرد: از لحاظ تفکیک جنسی مبتلایان ، ۵۵/۲ درصد مرد و ۴۴/۸درصد زن گزارش شده است.

چمن با بیان اینکه افزون بر ۷۵درصد از مبتلایان بهبود یافته‌اند، ادامه داد: تاکنون ۴۳ تن در شرق سمنان به خاطر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به اینکه میانگین سن فوت شدگان ۷۴ سال است، ابراز داشت: تفکیک جنسی فوت شدگان ۶۳ درصد مرد و ۳۷ درصد زن است.

به گفته وی  ۸۵ درصد فوت شدگان بیماری های مزمن زمینه ای داشتند که از شایع‌ترین این بیماری‌ها می توان به بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه هنوز در میانه دوره همه‌گیری هستیم و باید تحلیل کامل را در پایان دوره ارائه کرد، افزود: یک گروه قوی از پژوهشگران با مدیریت معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه همزمان با پایش مداخلات و پیگیری و مراقبت، داده‌ها را با رویکرد پژوهشی گردآوری می کنند و بزودی نتایج تحقیقات را هم با جزئیات منتشر خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۰ تن از همکاران که عمدتاً پزشک و پرستار هستند به بیماری کرونا مبتلا شده و خوشبختانه بهبود یافتند. 

چمن گفت: جمعیت زیر پوشش ما از کانون های شایع اولیه همه گیری بوده و در مسیر ارتباطی سایر مناطق آلوده قرار داریم و به علاوه مراودات فراوان اجتماعی با تهران، قم، مازندران و گلستان، واقع شدن در مسیر ترانزیتی مشهد مقدس و همچنین برگزاری اجتماعات گسترده در پایان بهمن ماه تا اوایل اسفند ۹۸، شرایط همه گیری را برای ما بسیار دشوار نمود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود افزود: در مجموع تلاش شبانه روزی و طاقت‌فرسای همه همکاران، مشارکت مردم و همه نهادها و سازمان‌ها ، انسجام سیاسی و وحدت رویه‌ای که در سطوح مختلف وجود دارد منجر به کاهش نسبی موارد مراجعه، بستری و ابتلا شده در حالیکه در برخی مناطق روند افزایشی مشاهده می شود، که انتظار می رود در منطقه ما با تداوم خود مراقبتی و رعایت توصیه های بهداشتی این روند رو به بهبود و امید بخش استمرار یابد و با قطع زنجیره انتقال شاهد بهبود اوضاع باشیم.

وی توصیه کرد: شهروندان ماندن در خانه و عدم خروج از منزل جز برای نیازمندی های حیاتی، پرهیز از مسافرت و لغو هرگونه دید و بازدید، عدم برگزاری هر گونه محفل و مجلس، محافظت از ترشحات مجاری تنفسی خصوصاً در هنگام سرفه و عطسه، رعایت فاصله یک متر از دیگران بویژه کسانی که علائم بالینی دارند، شستشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون و رعایت نظافت و پاکیزگی اشیاء، البسه، اجسام و محیط پیرامون در دستور کار خود قرار دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از شهروندان خواست مراقبت از گروه های آسیب پذیر به ویژه سالمندان و کسانی که بیماری های مزمن زمینه ای دارند را در دستور کار قرار دهند.

چمن همچنین از مردم خواست با تکمیل اطلاعات خود در سامانه salamat.gov.ir به حفظ سلامت خود، خانواده و اطرافیان کمک کنند.

وی با بیان اینکه در صورت تماس از شماره تلفن ۴۰۳۰، شهروندان همکاری کنند، تصریح کرد: این تماس از طرف مراکز بهداشت محل سکونت شما  بوده و برای کنترل علایم و وضعیت سلامتی خانواده‌ها در مقابله با بیماری کرونا حاصل می شود.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود روز گذشته از ترخیص ۲۲۰ تن از مبتلایان به ویروس کرونا در این شهر خبر داده بود.

 تعطیلی آرایشگاه‌ها، واحدهای صنفی غیر ضروری و محدودیت های ترافیکی در این شهر از هفته گذشته اجرا می شود.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا تا ظهر امروز ۲۳ هزار و ۴۹ تن در کشور مبتلا به این ویروس شده که از این تعداد یکهزار و ۸۱۲ تن فوت و هشت هزار و ۳۷۶ تن بهبود یافتند.

میانگین سنی مبتلایان به این ویروس در کشور حدود ۵۹ سال و میانگین سنی در گذشتگان حدود ۶۴ سال است.

بر اساس این آمار، استان سمنان به نسبت جمعیت در صدر جدول مبتلایان کشور قرار گرفته و تاکنون ۶۶۱ تن به این ویروس گرفتار هستند.

تاکنون ۳۳۹ هزار و ۷۲۰ تن در دنیا به این ویروس مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۹۹ هزار و ۱۶ تن بهبود یافتند، این ویروس در ۱۹۲ کشور جهان منتشر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha