آیین یکصد سالگی اراک به علت شیوع کرونا به تعویق افتاد

اراک - ایرنا - شهردار کلانشهر اراک گفت: آیین یکصد سالگی شهر اراک که بر اساس برنامه‌ریزی‌های ازپیش تعیین شده قرار بود، با حضور شهرداران کلانشهرهای کشور برگزار شود، به دلیل شیوع ویروس کرونا به اریبهشت سال آینده موکول شد

محمدکریم شفیعی روز سه شنبه در آیین افتتاح موزه اسناد تاریخی اراک افزود: این موزه به مناسبت ۱۳ اسفند سالروز یکصد سالگلی این شهر با حضور کارکنان شهرداری و اعضای شورای اسلامی بهره‌برداری شد.
وی اظهار داشت: منزل تاریخی محسنی اراکی در گذشته کنسولگری انگلستان و از طرفی مرکز صادرات فرش اراک به اروپا بوده است وشهرداری آن را به مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال از ورثه خریداری کرده است و امروز به موزه اسناد تاریخی شهرداری اراک تبدیل شد.
وی با اشاره به اینکه ند تاریخی شهرداری اراک حاکی از آن است که این شهرداری در ۱۳ اسفندماه ۱۲۹۸ اراک به ریاست میرزا فضل‌الله خان اصفهانی و معاونت آمیرزا علی خان تهرانی قاجار افتتاح شده است، بیان کرد: در این سند مواردی چون تعیین نرخ نان، گوشت، سوخت توسط انجمن شهر مورد اشاره قرار گرفته است و در واقع این سند نشان از یکصد سال مدنیت در  این شهر است.
شهردار اراک بیان کرد: شهر اراک ۲۱۰ سال پیش در قالب یک نقشه مشخص با محوریت بازار احداث شد و پس از آن بازرگانانی از شهرهای یزد، اصفهان و کاشان به این شهر منتقل شدند و اراک در کنار شهرهایی چون تهران، همدان و رشت جزو اولین شهرهایی است که شهرداری داشته است.
مدیر موزه اسناد تاریخی شهرداری اراک نیز گفت: جمع آوری و دسته بندی اسناد تاریخی شهرداری از سال ۱۳۸۲ با مصوبه شورای دوم شهر آغاز شد و در این بین سندی مبنی بر شکل گیری شهرداری اراک در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۲۹۸ یافت شد.
ابوالفضل فرجی افزود: حدود ۱۵ سال اسناد تاریخی شهرداری اراک بدون اینکه موزه وجود داشته باشد جمع آوری شد و امسال با تملک خانه تاریخی محسنی،  این منزل به موزه اسناد تاریخی شهرداری اختصاص یافت.
بر اساس اسناد و مدارک موجود شهر اراک ۲۱۰ سال قبل و در زمان پادشاهی فتحعلی‌شاه‌ قاجار و توسط یوسف‌خان گرجی ساخته شده و شهرداری این شهر نیز در ۱۳ اسفندماه ۱۲۹۸ آغاز به کار کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha