۲۱ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۵۵
کد خبرنگار: 1913
کد خبر: 83629606
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

حسان دیاب: نخست وزیر دست بسته لبنان نخواهم بود

بیروت - ایرنا - «حسان دیاب» نخست وزیر منتخب لبنان امروز (شنبه) گفت: رایزنی هایم با شخصیت ها و مقام های حزبی و سیاسی برای تشکیل کابینه فن سالار و مستقل ادامه دارد، اما نخست وزیر بدون اختیارات و دست بسته نخواهم بود.

وی با صدور بیانیه در بیروت اعلام کرد که خود را همچنان ملزم و متعهد به شروط و معیارهای زیر برای تشکیل کابینه جدید لبنان می داند:

- دولت کوچک با ۱۸ وزیر (۹ مسلمان و ۹ مسیحی)

- دولت فن سالار (تکنوکرات)، متخصص و غیر حزبی و غیرسیاسی

- مشارکت بالای زنان در این دولت

- نبود وزیران دولت پیشین که با آغاز جنبش اصلاحی مردم لبنان ساقط شد

- استفاده نکردن از نمایندگان مجلس به عنوان وزیر کابینه جدید

- حذف وزیران مشاور  یا وزیران به اصطلاح دولت در کابینه جدید

- ادغام برخی وزارت خانه ها

حسان دیاب تاکید کرد: همه مقام های بلندپایه و فراکسیون های مجلس و نمایندگان مستقل که مرا مامور تشکیل کابینه کردند، از ابتدا در جریان شروط و معیارهای یاد شده قرار گرفته و آن ها را قبول کردند و می دانستند من یک فرد مستقل فن سالار هستم.

وی خاطرنشان کرد: دولت کوچک مستقل فن سالار قادر است لبنان را از فروپاشی اقتصادی و بحران فراگیر مالی و معیشتی نجات دهد و پاسخگوی مطالبات ملتی باشد که زیر فشارهای بی سابقه قرار دارد.

نخست وزیر منتخب لبنان اعلام کرد که مطابق مفاد و اصول قانون اساسی کشور به رایزنی ها برای نهایی کردن ماموریت خود تا تشکیل و معرفی هیات وزیران با شاخص های بالا به مجلس ملی ، ادامه خواهد داد.

ظرف دو روز گذشته برخی مقام ها و شخصیت های سیاسی لبنان مانند «نبیه بری» رییس مجلس و رهبر جنبش امل ، از حسان دیاب خواستند با توجه به شرایط پرتنش و بحرانی منطقه خاورمیانه ، به جای دولت فن سالار (تکنوکرات)، دولت سیاسی یا تکنو – سیاسی تشکیل دهد.

دیاب از شخصیت های اهل سنت، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت و وزیر پیشین تربیت و آموزش عالی لبنان پایان ماه گذشته با کسب ۶۹ رای، بیشترین آرای نمایندگان مجلس ملی این کشور را به دست آورد و به عنوان «نامزد پست نخست وزیری» مامور تشکیل کابینه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha