۶ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۲۴
کد خبرنگار: 1913
کد خبر: 83609918
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

لبنان؛ در مسیر «حسّان دیاب» مین کاشته اند

۶ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۲۴
کد خبر: 83609918
لبنان؛ در مسیر «حسّان دیاب» مین کاشته اند

بیروت – ایرنا – پس از معرفی و مامور شدن «حسان دیاب» به تشکیل دولت جدید در لبنان، عملیات رسانه ای برخی مخالفان به ویژه از ناحیه ی هم طایفه ای هایش یعنی اهل سنت و جماعت علیه او آغاز شد و آنان نه تنها حمایتش نمی کنند که در مسیرش مین کاشته اند.

با آن که دیاب بارها از جمله امروز (جمعه) در صفحه ی توییتری خود اعلان کرده که مستقل است و دولت مستقل تشکیل می دهد اما جریان سُنی «المستقبل»  به رهبری «سعد حریری» نخست وزیر مستعفی و برخی نهادهای دینی و سیاسی سنی و منابع نزدیک به دارالفتوای اهل سنت ادعا کرده اند از آن جا که نیروهای ۸ مارس (طرفداران ایران و سوریه) دیاب را نامزد پست نخست وزیری کرده اند در دولت او شرکت نمی کنند.

در این ارتباط رونامه ی «الشرق» چاپ بیروت امروز (جمعه)  به نقل از حریری نوشت: به نامزدی دیاب رای نداده ام ، از او پشتیبانی نمی کنم و فراکسیون المستقبل که ۱۸ نماینده در مجلس ملی دارد به وی رای اعتماد نخواهد داد.

وی پیش از این گفته بود: در هر دولتی که «جبران باسیل» وزیر امور خارجه و رییس حزب «جریان آزاد ملی» لبنان که هم پیمان حزب الله است باشد شرکت نمی کنم؛ کسی که مدام به من حمله می کند. دولت آینده نه دولت مستقل که دولت جبران باسیل خواهد بود.

به نظر می رسد دیاب روزهای آینده زیر فشار بیشتر جریان المستقبل و دارالفتوای اهل سنت و دیگر نهادهای سیاسی و دینی این طایفه قرار  گیرد به این بهانه که نامزدی او بدون رضایت رییس این جریان و نیز «عبداللطیف دِریان» مفتی سنی های لبنان بوده است.

سعد حریری در چند جبهه و با چند ورق بازی می کند تا دوباره به پست نخست وزیری بر گردد یا این که دولت دیاب، موقت و برای ۶ تا هشت ماه باشد و پس از او برای بار سوم ، دولت تشکیل دهد.

دولت نخست حریری از ۲۰۱۶ تا ابتدای  ۲۰۱۹ و دولت دوم او از ابتدای ۲۰۱۹ تا دو ماه پیش هر کدام با  ۳۰ وزیر تشکیل شده بود.

 وی ترس دارد که دیاب دست به تحولات گسترده ی اداری بزند و خیلی از هواداران نخست وزیر مستعفی را در وزارت خانه ها، نهادها و ادارات دولتی تسویه کند.

او هم چنین می ترسد که شماری از دوستان و طرفدارانش از بازرگانان تا فعالان مدنی و سیاسی به دولت جدید به ریاست حسان دیاب گرایش پیدا کنند و به همکاری با او روی آورند و حزب الله و جنبش امل در این مرحله نفوذ خود را گسترش دهند.

حریری در مواجهه با دیاب با چهار ورق بازی می کند: نخست ، ورق نخست وزیران سابق مانند فواد سنیوره، نجیب میقاتی و تمام سلام که طرفدارش هستند و به نفع او موضع گیری کرده اند و به دیاب رای نداده اند.

دوم ورق «عبداللطیف دریان» مفتی اهل سنت که پیش از این از نامزدی حریری دفاع کرده و تاکنون به دیاب اجازه ی دیدار و گفت وگو نداده است.

سوم  ورق گروه های اهل سنت ِ تشکیل دهنده ی جنبش اعتراضی مردم لبنان است که ممکن است روزهای آینده به ویژه پس از تعطیلات سال نو میلادی دوباره به خیابان بیایند و اجتماع و تحصن خود را از سر بگیرند. به این دلیل که دیاب نماد و تجسم اهل سنت لبنان نیست و او دولتی تشکیل می دهد که طرفدار مسیحی ها و شیعیان است.

چهارم ورق «حزب دُروزی سوسیالیست ترقی خواه» به رهبری ولید جنبلاط و نیز حزب «نیروهای لبنانی» به رهبری سمیر جعجع است که فراکسیون های آن ها در مجلس به دیاب رای نداده اند و در دولتش مشارکت نخواهند کرد. با این همه، آن ها اعلام کرده اند باید به دیاب فرصت داد.

نخست وزیر منتخب اما تاکید کرده با نمایندگان همه ی جریان ها و احزاب می تواند کار کند و از آنان برای حضور در هیات دولت دعوت  خواهد کرد. هم چنین با کشورهای غربی و عربی و نهادهای بین المللی تعامل می کند و حمایت آن ها را به دست می آورد زیرا آن ها نیز دولت مستقل فن سالار می خواهند.

روزنامه ی «اللواء» چاپ بیروت امروز به نقل از «میشل عون» رییس جمهوری لبنان نوشت: کشورهای عربی و غربی و برخی نهادها و موسسه های مالی بین المللی وعده داده اند که پس از تشکیل دولت جدید، چهار میلیارد دلار به لبنان برای حل بحران کمک کنند.

این روزنامه به نام کشورها و نهادهای کمک کننده اشاره نکرد.

عون و هم چنین «نبیه بری» رییس مجلس لبنان اصرار دارند که دولت نجات ملی دیاب پیش از ژانویه سال ۲۰۲۰ یعنی تا آخرین ساعت های سه شنبه آینده دهم دی ماه ۹۸ تشکیل شود.  

آن ها تاکید کرده اند که در شکل ، ماهیت و ترکیب دولت دخالت نکرده و به نفع یا علیه کسی به عنوان وزیر آینده موضع گیری نخواهند کرد و این را هفته ی گذشته به اطلاع نخست وزیر منتخب رسانده اند.

عون و بری و هم چنین فراکسیون حزب الله در مجلس که پیش از این طرفدار دولت تکنو – سیاسی (مرکب از فن سالاران و شخصیت های سیاسی) بودند اکنون پذیرفته اند که نخست وزیر منتخب، دولت تکنوکرات (فن سالار) تشکیل دهد.

دیاب نیز گفته نه در پی ریاست طلبی که در صدد نجات لبنان از بحران اجتماعی و اقتصادی است و برغم همه ی مشکلاتی که پیش روی او قرار داده اند در حال ارتباط  گیری با افراد پیشنهادی به عنوان وزیر آینده است و دولت  کوچک، مستقل و فن سالار خود را (متشکل از ۱۸ تا ۲۰ وزیر) بزودی به مجلس نمایندگان معرفی خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha