۷ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۵۶
کد خبرنگار: 2169
کد خبر: 83609157
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

غیبت حامیان و رنجش حاضران در مهاباد

۷ دی ۱۳۹۸، ۱۳:۵۶
کد خبر: 83609157
عبدالله رحمانی
غیبت حامیان و رنجش حاضران در مهاباد

مهاباد- ایرنا- پانزدهمین جشنواره عکس، فیلم و فیلمنامه مهاباد به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی و هنری آذربایجان‌غربی در حالی به ایستگاه آخر رسید که مسوولان و متولیان فرهنگی استانی و شهرستانی بزرگترین غایبان این جشنواره بودند و این غیبت باعث رنجش حاضران شد.

پانزدهمین جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس مهاباد از دوم تا چهارم دیماه به همت انجمن سینمای جوانان مهاباد در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد و چهارشنبه شب گذشته با معرفی و تجلیل از صاحبان آثار برتر این جشنواره به کار خود پایان داد.

این جشنواره یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی و هنری سال ۱۳۹۸ در جنوب آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود که در بخش عکس ۲۵۰ قطعه از ۴۲ عکاس، ۴۵ فیلم از ۴۳ فیلمساز و ۱۱ فیلمنامه از هفت فیلمنامه‌نویس به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده‌بود.

در پایان داوری‌ها، ۲۲ قطعه عکس برتر از ۱۳ عکاس انتخاب و در قالب نمایشگاهی در حاشیه جشنواره به نمایش گذاشته شد و همچنین ۳۶ فیلم شامل ۱۷ فیلم اول و ۱۹ فیلم بخش اصلی به اکران درآمد.

آثار هنری (عکس و فیلم) این جشنواره توسط هنرمندانی از شهرستان‌های بوکان، اشنویه، نقده، سردشت، مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی، سقز و بانه از استان کردستان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود و در حاشیه آن چهار نشست نقد و بررسی فیلم و ۲ کارگاه عکس نیز برگزار شد.

به گفته مسوولان برگزارکننده، این جشنواره در راستای ارج‌نهادن به فعالیت هنرمندان عکاس و فیلمسازان جوان، ارزیابی آثار تولیدی و تصویری آنان، ایجاد بستر در عرصه تولید آثار و کشف استعدادهای خلاق در حوزه فیلمسازی هر ۲ سال یک‌بار برگزار می‌شود.

در آیین اختتامیه این جشنواره هیات داوران هر کدام از بخش‌های عکس، فیلم و فیلمنامه بیانیه هیات داوری خود را قرائت و نکات قوت و ضعف آثار ارسال شده را بیان کردند که این اقدام نیز باعث شد شبه‌ها در مورد داوری آثار به حداقل کاهش دهد.

این جشنواره اگر رویداد بی‌نظیری در عرصه فرهنگ و هنر مهاباد نباشد جزو رویدادهای کم‌نظیر این حوزه بود که توانست به مدت سه روز جمعی از فعالان هنری و فرهنگی این شهرستان‌ها را حول برگزاری این جشنواره جمع کند تا تجربه‌ها و دانسته‌های آنان تبادل و سنجیده شود.

این تجربه موفق نشان داد که هنرمندان این شهرستان هم از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و هم از نظر نیروی متخصص و کارآزموده توان برگزاری جشنواره‌هایی از این دست را دارند و مهاباد می‌تواند به قطب مهم تولید فیلم و آثار هنری آذربایجان‌غربی نیز تبدیل شود.

 از نظر کیفیت و تنوع آثار ارایه شده به جشنواره نیز با توجه به تنوع خوب ۳۰۶ اثر شامل عکس، فیلم و  فیلمنامه و صاحب عنوان شدن برخی آثار در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، جشنواره از کارنامه قابل قبولی برخوردار بود و نظر هیات‌های داوری جشنواره نیز گواهی تایید این مطلب است.

اما نکته قابل تامل در طول برگزاری جشنواره و حتی آیین اختتامیه و تقدیر از صاحبان آثار برتر، غیبت مسوولان اجرایی استان و شهرستان و متولیان فرهنگ و هنر آذربایجان‌غربی در این جشنواره بود که تا حدودی باعث رنجش هنرمندان هم شد تا جایی که ۹ نفر از صاحبان آثار برتر برای دریافت تندیس و لوح به جایگاه نرفتند و افراد دیگری به نمایندگی جوایز را دریافت کردند.

این غیبت چشمگیر متولیان فرهنگی استانی در حالی روی داد که قبل از برگزاری جشنواره دعوت‌نامه برای حضور در جشنواره برای آنان ارسال شده بود و حتی یکی از معاونان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در صبح روز برگزاری آیین اختتامیه در مهاباد حضور داشت.

نکته قابل تامل دیگر غیبت دسته‌جمعی مسوولان اجرایی مهاباد در این جشنواره بود به طوری که از میان مسوولان در آیین‌های افتتاحیه و اختتامیه تنها رییس اداره فرهنگ و ارشاد مهاباد حضور داشت و دیگر مسوولان استانی و شهرستان حتی حاضر به ارسال یک پیام و قرائت آن در جشنواره هم نشدند.

غیبت مسوولان اجرایی شهرستان فرهنگی مهاباد که خود متولی سیاست‌گذاری عرصه فرهنگ و هنر هستند و باید پای ثابت برگزاری چنین جشنواره‌هایی باشند تا نکات ضعف و قوت را شناسایی و در صدد رفع این موانع برای جشنواره شانزدهم باشد، نوعی بی‌توجهی به مقوله فرهنگ و هنر این شهرستان بود.

کمبود فضای سالن، حضور کم رمق تماشاگران، تاخیرهای مکرر و مشکل صوتی در زمان اکران فیلم‌ها و آیین اختتامیه از دیگر نقدهای پانزدهمین جشنواره عکس، فیلم و فیلمنامه مهاباد بود که امید است متولیان برگزاری این جشنواره به احترام مخاطبان و علاقه‌مندان خود این مشکلات را به حداقل کاهش دهند.

مهاباد با ۲۳۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha