بیش از پنج‌ هزار تن عسل در کرمانشاه تولید می‌شود

کرمانشاه- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه اعلام کرد که امسال پنج هزار و ۴۵۴ تن عسل در استان تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

«نوربخش حاتمی» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: سال گذشته ۳۱۱ کلنی تولید عسل در استان کرمانشاه فعال بودند که چهار هزار و ۵۰۰ تن عسل تولید و عرضه کردند.

وی با بیان اینکه امسال افزایش کلنی های تولید زنبور عسل در دستور کار قرار گرفت، گفت: تعداد کلنی های تولید عسل کرمانشاه امسال به ۴۴۴ کلنی رسید که پنج هزار و ۴۵۴ تن عسل تولید خواهند کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی توضیح داد: عسل تولید شده در استان کرمانشاه علاوه بر تولید داخلی به دیگر استان های کشور نیز فرستاده می شود.

حاتمی در بخش دیگری از صحبت های خود به افزایش سطح زیرکشت زعفران نیز اشاره کرد و اظهار داشت: زعفران تولیدی در استان کرمانشاه رقمی بسیار مرغوب و باکیفیت جهانی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه میزان کشت زعفران در کرمانشاه افزایش پیدا کرده است، گفت: سال گذشته ۱۸۵ هکتار زعفران در مزارع استان کشت شد که این آمار امسال به ۳۳۵ هکتار رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال نیمی از هزینه تهیه پیاز برای کشت زعفران به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار گرفت، ادامه داد: رکورد تولید زعفران در استان کرمانشاه به ۱۶ کیلوگرم در هر هکتار رسیده است که رقمی قابل توجه در این نوع کشت محسوب می شود.

حاتمی اظهار داشت: پیاز زعفران برای هفت سال توانایی محصول‌دهی دارد؛ در سال اول یک و نیم کیلوگرم در هکتار، در سال دوم سه و نیم کیلوگرم در هکتار و بعد از آن بین پنج تا ۹ کیلوگرم زعفران تولید می‌کند.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

سال گذشته بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها