تعاون روستایی گوجه‌فرنگی کشاورزان را خریداری می‌کند

کرمانشاه- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه، بااشاره به تولید گوجه‌فرنگی مازاد برنیاز استان، گفت: تعاون روستایی برای جلوگیری از متضررشدن کشاورزان گوجه تولیدی آنها را با کیلویی هزار تومان خریداری می‌کند.

«نوربخش‌حاتمی» چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا، اظهارداشت: شرکت ها و کارخانه های تولید رب گوجه فرنگی استان امسال برای خرید پنج هزار و ۵۰۰ هکتار گوجه فرنگی با کشاورزان قرارداد بستند اما کشاورزان استان اقدام به کشت هشت هزار و ۵۰۰ هکتار کردند.  

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود که ۵۵۰ هزار تن گوجه فرنگی از مزارع استان کرمانشاه برداشت شود، گفت: میانگین برداشت گوجه فرنگی از هر هکتار در استان کرمانشاه ۶۵ تن است اما در برخی مزارع این میزان تا ۲۰۰ تن نیز افزایش پیدا می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با بیان اینکه کشت مازاد برنیاز در استان باعث افت قیمت گوجه فرنگی در بازار شده است، گفت: به منظور جلوگیری از متضررشدن کشاورزان تعاون روستایی تاکنون ۵۵ هزار تن گوجه کشاورزان را به قیمت یارانه ای خریداری کرده و کماکان به خرید خود ادامه           میدهد.

حاتمی در رابطه با صادرات گوجه فرنگی نیز گفت: به دلیل تعرفههایی سنگینی که عراق برای واردات گوجه تعیین کرده، صادرات این محصول به حداقل رسیده است.

وی با اشاره به افتتاح کارخانه دوم رب گوجه در استان کرمانشاه اظهارداشت: این کارخانه که ظرفیت تولید ۴۰ هزار تن رب‌گوجه در سال دارد، ماه گذشته در منطقه گراوند سراب نیلوفر کرمانشاه افتتاح شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه یادآور شد: اکنون کارخانه تولید رب گوجه «روژین تاک» نیز با ظرفیت تولید ۲۷۰ هزار تن در سال در محدوده شهرستان کرمانشاه فعالیت می کند.

هم اکنون هر کیلوگرم گوجه فرنگی از کشاورزان استان کرمانشاه ۷۵۰ تا هزار تومان خریداری می شود که به گفته زارعین این میزان هزینه های کشت و برداشت را تامین نمی کند.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود.

۸۰۶۶/۹۶۱۲

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها