۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۱۵
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 83425318
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

صف آرایی تازه رقبای هسته ای جنوب آسیا در کشمیر

۱۴ مرداد ۱۳۹۸، ۹:۱۵
کد خبر: 83425318
صف آرایی تازه رقبای هسته ای جنوب آسیا در کشمیر

اسلام آباد - ایرنا - تشدید تنش های اخیر مرزی میان پاکستان و هند به عنوان دو رقیب سنتی هسته ای در جنوب آسیا و همزمان تشنج اوضاع در منطقه کمشیر باعث شده تا دو کشور بار دیگر در مسیر صف آرایی قدم برداشته و سایه جنگ میان آنها پدیدار شود.

اختلافات بر سر کشمیر را می توان دلیل عمده  تنش در روابط نه چندان گرم پاکستان و هند و شعله ور شدن آتش اختلافات در روزهای اخیر دانست. تعاملات دو کشور ھسته ای در جنوب آسیا از زمان استقلال پاکستان در سال ۱۳۲۶ شمسی رقابتی و به نوعی دارای سوءظن نسبت به یکدیگر بوده است.

مسائل مختلفی در تقسیم دو کشور تاثیر داشته، ولی یکی از مهمترین و حساس ترین آنها پس از استقلال هند و پاکستان، وضعیت منطقه بزرگ کشمیر تحت مناقشه دو کشور عنوان می شود.

رسانه های پاکستانی روز دوشنبه از اعزام هزاران نفر دیگر از نظامیان هند به کشمیر خبر داده و می گویند: دهلی نو برای مقابله با اسلام آباد سامانه های جدید دفاعی و هوایی را در نوار مرزی مشترک نصب کرده است.

با تشدید اوضاع در کشمیر و کشته شدن هفت غیرنظامی دیگر در این منطقه طی درگیری با نیروهای امنیتی هند، دولت اسلام آباد نسبت به تحولات اخیر عمیقا ابراز نگرانی کرد.

نشست کمیته امنیت ملی پاکستان نیز به ریاست «عمران خان» نخست وزیر این کشور و با حضور روسای نیروهای مسلح، نهادهای اطلاعاتی-امنیتی و وزرای مهم کابینه دولت برگزار شد.

اعضای کمیته امنیت ملی پاکستان در بیانیه ای ضمن هبستگی با مردم کشمیر خطاب به هند هشدار دادند که اسلام آباد آماده دفع هرگونه تهاجم خارجی است.

براساس این گزارش، رهبران سیاسی و نظامی پاکستان با تکرار اتهام استفاده از بمب های خوشه ای در نوار مرزی مشترک از جناب هند، گفتند: هدف از این اقدام که مغایر با قوانین بین المللی است، تحریک نیروهای پاکستانی می باشد.

نخست وزیر پاکستان نیز در واکنش به تشدید درگیری های مرزی این کشور با هند و اعزام هزاران نفر از نظامیان هندی به کشمیر هشدار داد: اوضاع فعلی ممکن است تبدیل به یک بحران منطقه ای شود.

همزمان با تشدید تنش مرزی میان پاکستان و هند، کاردار دهلی نو در اسلام آباد چهار بار در طول ده روز گذشته به وزارت امور خارجه پاکستان احضار شد.

در همین حال سازمان ملل و سازمان همکاری های اسلامی نیز با ابراز نگرانی از اوضاع کشمیر، طرفین را به خویشتنداری دعوت کردند.

وزیر امور خارجه پاکستان نیز طی تماس تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری های اسلامی، وی را از مواضع اسلام آباد نسبت به تنش های اخیر مرزی و کشمیر آگاه کرد.

پس از نبردهوایی پاکستان و هند در اسفند سال گذشته، نگرانی جامعه جهانی نسبت به اوضاع در شبه قاره بیشتر شد به طور که بسیاری از کشورهای منطقه ای و جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران با ابراز تاسف از این وضعیت، جهت جلوگیری از افزایش تنشج میان دهلی و اسلام آباد، برای کمک به حل مسالمت آمیز تمامی مسائل میان این دو کشور جنوب آسیا اعلام آمادگی کردند.

از سال 1349 شمسی تاکنون این اولین باری بود که تنش ها میان دو همسایه هسته ای و رقیب سنتی پاکستان و هند تا این حد شدت یافت به طوری که دو کشور در مسیر جنگ تمام عیار قدم برداشتند.

بدون شک جامعه جهانی و منطقه به ویژه منطقه جنوب و غرب آسیا نسبت به تنش های اسلام آباد و دهلی نو نگران است، زیر هر نوع رویارویی نظامی میان پاکستان و هند مستقیما اوضاع کشورهای همسایه و منطقه ای و وضعیت ثبات در منطقه را به طور خطرناکی تحت تاثیر قرار می دهد.

پروندهٔ خبری

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha