۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۳۷
کد خبرنگار: 750
کد خبر: 83398226
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

طرح بهداشتی که بهداشت مردم روستای ابر را تهدید می‌کند

شاهرود – ایرنا- طرح نیمه کاره جمع آوری فاضلاب روستای ابر شاهرود به مشکلی برای مردم تبدیل شده و بهداشت اهالی را تهدید می‌کند.

سال ۱۳۸۲ جمع آوری فاضلاب در ۲ روستای طرود و ابر شاهرود بعنوان طرح نمونه در استان سمنان آغاز شد اما پس از آنکه طرح پیشرفت کمی بخود گرفت بناگاه تعطیل شدند.

رها کردن نیمه کاره این طرح‌ها اکنون مشکلات بهداشتی برای مردم ایجاد کرده و بهداشت مردم را تهدید می‌کند.

پس از آغاز این طرح تانک‌های جمع آوری فاضلاب در منازل روستاییان ساخته شده و شبکه لوله گذاری در خیابان‌ها نیز انجام گردید، اما مهم‌ترین بخش کار که تصفیه خانه آن است درست نشد.

این طرح نیمه کاره اکنون از سوی برخی اهالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ایجاد بوی تعفن در روستا بر اثر ترگیدگی های خطوط لوله در خیابان‌ها، مشکلات زیست محیطی و بیماری‌های ناشی از آن مردم روستای ابر و گردشگران را می‌آزارد.

محمدرضا اسلامی دهیار روستای ابر در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طرح نیمه تمام جمع آوری فاضلاب روستای ابر معضلی شده که بیش از ۹۰ درصد وقت دهیاری به آن اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۸۲ سپتیک تانک جمع آوری فاضلاب در داخل منازل اهالی قرارداده شد و شبکه لوله اصلی در خیابان ایجاد شده اما تصفیه خانه انتهای این خط ساخته نشده است.

دهیار ابر با بیان اینکه پیمانکار آن زمان از مالکین تعهدی مبنی بر اجازه وصل کردن تا اتمام طرح نگرفته، ادامه داد: برخی از اهالی روستا خودسرانه فاضلاب منزل را به این سپتیک تانک‌ها وصل کرده، آب و فاضلاب در شبکه جاری شد که در انتها این خط به علت نبود تصفیه خانه مشکلات زیست محیطی زیادی بوجود آورده است.

اسلامی با اشاره به اینکه لجن انباشته شده در سپتیک تانک‌ها پس از ۲ سال باید تخلیه شوند، اظهار داشت: بعلت استفاده اهالی از این شبکه وعدم شست وشوی خط‌های اصلی آنها در این سال‌ها در برخی موارد این شبکه‌ها مسدود شده و هر چند وقت یکبار لوله‌های اصلی ترکیده و فاضلاب در معابر جاری می‌شود.

دهیار روستای ابر تاکید کرد: مکاتبات زیادی با مسؤولان امر انجام شده اما نتیجه‌ای تاکنون حاصل نشده است.

علی اکبرقربانلو رئیس اداره حفاظت محیط زیست شاهرود هم در این خصوص به ایرنا گفت: از آنجا که محل استقرار روستای ابر سنگی است، امکان حفر چاه برای دفع فاضلاب وجود ندارد.

وی احداث شبکه فاضلاب در این روستا را برای حفظ بهداشت محیط ضروری خواند و گفت: پیگیری این موضوع یکی از اولویت‌های اداره حفاظت محیط زیست شاهرود است.

برخی از اهالی روستای ابر معتقدند در چند روز اخیر بیماری روده‌ای با علائم اسهال و حالت تهوع در روستای ابر شیوع پیدا کرده که ناشی تعفن برخاسته از لوله‌های فاضلاب ویا آلوده شدن آب آشامیدنی است.

سپتیک تانک ساده‌ترین و پر کاربردترین واحد مورد استفاده در تصفیه فاضلاب به ویژه فاضلاب‌های بهداشتی - انسانی است. سپتیک تانک مخزنی است که در آن فاضلاب به کمک فرایندهایی از قبیل ته نشینی، شناور سازی و بیولوژیکی تصفیه می‌گردد. از سپتیک تانک‌ها بطور گسترده‌ای در واحدهای مسکونی و ویلایی، مجتمع‌های مسکونی و اداری، کارگاه‌های عمرانی و ساختمانی، کارخانجات تولیدی و صنعتی، هتل‌ها، رستوران‌ها، و مجتمع‌های تفریحی و ورزشی استفاده می‌شود.

روستای ابر دارای ۵۰۴ خانوار با جمعیت یکهزار و ۴۸۰ تن است که در فصل تابستان به سه هزار تن افزایش پیدا می‌کند.

جنگل ابر شاهرود به عنوان دومین اثر طبیعی کشور در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید که این رخداد زمینه ساز توسعه گردشگری در استان است.

۱۰۲۳/‏۶۱۶۷

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha