۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۱
کد خبر: 82980153
T T
۰ نفر

افزايش اعتبارات شبكه فاضلاب شاهرود ضروري است

۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۴۱
کد خبر: 82980153
افزايش اعتبارات شبكه فاضلاب شاهرود ضروري است

شاهرود - ايرنا - تصفيه آب هاي استفاده شده و بكارگيري دوباره در بخش هاي صنعتي و كشاورزي يك راه اساسي براي غلبه بركم آبي است.

به گزارش ايرنا ، همچنين پاك نگهداشتن محيط زيست از ديگر دلايل مهم راه اندازي شبكه هاي جمع آوري فاضلاب است كه در دهه گذشته درتعدادي از شهرها آغاز شده است.
در شهر شاهرود هم اجراي شبكه فاضلاب از سال 83 آغاز شده اما تا كنون برغم هزينه هاي فراوان حدود 120 كيلومتر از اين شبكه اجرا شده و 10 هزار مشترك دارد.
اكنون يكي از سه ' مدول' تصفيه خانه فاضلاب شاهرود در حال بهره برداري است، كه ظرفيت پذيرش پساب منازل تا 2 برابر تعداد مشتركان كنوني را دارد.
مدير عامل شركت آب و فاضلاب سمنان گفت : براي تكميل خط انتقال و تصفيه خانه فاضلاب شاهرود حدود يك هزارو400 ميليارد ريال ديگر اعتبار مورد نياز است.
محمد طاهري سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: امسال براي توسعه شبكه و تصفيه خانه فاضلاب شاهرود 40 ميليارد ريال اعتبار داده شده است.
وي با بيان اينكه 120 كيلومتر از مجموع 350 كيلومتر خط انتقال فاضلاب شاهرود تاكنون اجرا شده، اضافه كرد: حجم مخزن تصفيه خانه نيز هشت هزار متر مكعب است كه اين ميزان بايد به 35 هزار متر مكعب افزايش يابد.
طاهري با تأكيد بر اينكه انجام كامل كار نياز به مشاركت بخش خصوصي دارد، يادآور شد: با اتمام ،آن مي توان معادل نيمي از آب موجود در شبكه يعني حدود 350 ليتر بر ثانيه پساب به دست آورد.
وي همچنين با اشاره به وجود حدود 250 انشعاب غير مجاز آب در شهرك هاي بهشتي و پرديس شاهرود، تصريح كرد: در كميته بحران آب تصويب شده شهرداري به صورت موقت به اين منازل پروانه ساخت بدهد تا اداره آب و فاضلاب هم بتواند مجوز انشعاب صادر كند.
مدير عامل آبفاي استان سمنان با بيان اينكه اگر سالانه يك درصد از ميزان هدررفت آب در استان كاهش يابد، 600 هزار متر مكعب مصرف آب كم مي شود، افزود: كاهش يك درصدي هدر رفت آب در كل كشور معادل توليد آب يك سال استان سمنان است.
طاهري به شناسايي چاه هاي موجود در حريم چاه هاي آب آشاميدني شاهرود توسط شركت آب منطقه اي اشاره كرد و گفت: برخي سازمان ها و اداره ها نيز چاه هاي خود را در ساعاتي كه به آن ها نياز ندارند براي جبران كمبود آب در اختيار اداره آب و فاضلاب قرار مي دهند و با چنين راهكارهايي بايد كمبود آب را تا زمان تامين منابع آبي بيشتر مديريت كرد.
پارسال براي اجراي شبكه جمع آوري فاضلاب شاهرود 100 ميليارد ريال اعتبار تخصيص يافت .
يكي از دلايل ازدياد هزينه اجراي اين طرح و نيز زمانبر شدن آن عمق خط انتقال است به طوريكه در برخي نقاط شاهرود دستكم 3.5 متر بوده و برخي مناطق هم سنگي است .
45 درصد از مناطق شهري كشور از شبكه فاضلاب شهري برخوردارند كه اين ميزان در استان سمنان حدود 23 درصد است.
شاهرود در ساعت هاي اوج مصرف حدود 180 ليتر بر ثانيه كمبود آب دارد.
اداره آب و فاضلاب شهري شاهرود با 85 هزار و 776 انشعاب آب و 10 هزار و 452 انشعاب فاضلاب علاوه بر اين شهر، بسطام، مجن، كلاته خيج، بيارجمند، روديان و هشت روستا را زير پوشش خود دارد.
32 حلقه چاه و 2 رشته قنات آب مورد نياز اين منطقه را تأمين مي كند.
طول خط انتقال آب شهري شاهرود 155 كيلومتر و طول شبكه توزيع نيز825 كيلومتر است.
7359/6167

سرخط اخبار استان‌ها