۲۵ تیر ۱۳۹۸، ۸:۰۸
کد خبر: 83396811
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیمارستان‌های کرمانشاه آغازگر مبارزه با مصرف «سموم سفید»

کرمانشاه- ایرنا- افزایش مصرف «سموم سفید» (نمک، شکر و روغن) کار را به جایی رسانده که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خود آغازگر مبارزه با این سموم شده و قدم اول را ازمراکز زیرپوشش خود برداشته و ورود شیرینی و آبمیوه های صنعتی به بیمارستان ها را ممنوع کرده است.

سموم سفید؛ با اثرات تخریبی برای بدن و از تهدید کنندگان سلامت انسان، امروز به قدری مصرف آنها در جامعه افزایش یافته که بخش زیادی از تخت بیمارستان‌ها و هزینه‌های بخش سلامت را به خود اختصاص داده است.

سموم سفید (نمک، شکر و روغن) چراغ خاموش روز به روز جان آدم‌ها را می‌گیرند و شایع‌ترین بیماری ناشی از مصرف این سموم دیابت است که آمار ابتلای به آن در کشور هر ساله افزایش می‌یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هفته گذشته از ممنوعیت ورود شیرینی و آب میوه‌های صنعتی به بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: از پانزدهم تیرماه طرحی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اجرا شده که از ورود شیرینی و آب میوه‌های صنعتی به بیمارستان‌ها جلوگیری می‌شود زیرا این مواد خوراکی باعث آسیب رساندن به سلامتی می‌شود.

این خبر بهانه‌ای برای بررسی ابعاد بیشتر این طرح در قالب میزگردی تخصصی با حضور متخصصان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در دفتر خبرگزاری ایرنا بود.

دکتر امید عبدی داروساز، دکتر مصطفی نچواک متخصص تغذیه، دکتر بیگلری متخصص بیماری‌های عفونی و سیدعمار عزیزی کارشناس روابط عمومی در این میزگرد به تشریح جزئیات اجرای این طرح، دلایل عدم مصرف شیرینی و چربی و اثرات مخرب آن بر سلامت و جایگزین‌های آن اظهارنظر کردند.

کاهش مصرف روغن و چربی تأمین کننده سلامت

مشاور و رئیس دفتر رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و متخصص داروسازی با تاکید بر تلاش همگانی و استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در راستای طرح ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، طرح ابتکاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ممنوعیت ورود شیرینی و آبمیوه صنعتی به بیمارستان‌ها را کار ارزشمندی دانست و تاکید کرد که باید در این راستا محصولات و موادغذایی سالم و مفید را ترویج کنیم و مصرف محصولات زیان بار را نیز کاهش دهیم.

دکتر امید عبدی از جمله مواد زیان بار و تهدید کننده سلامت را سموم سفید شامل نمک، شکر و روغن نام برد و افزود: سرانه مصرف این مواد در ایران بیش از سرانه مصرف دنیا است و همه ما باید تلاش کنیم با تشریح آثار زیان بار این مواد به مردم، گرایش به سمت مصرف آنها را کاهش دهیم.

وی به مشکلاتی که در فرآیند تولید روغن‌ها در گذشته وجود داشت نیز اشاره کرد و گفت: در سالهای اخیر با تلاش وزارت بهداشت و وزارت صمت این مشکلات در فرآیند تولید روغن‌ها تا حدودی کاهش یافته اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم.

عبدی وجود اسیدهای چرب ترانس در روغن‌ها را که اثرات مخرب بر سلامت داشت را یکی از مشکلات در کشور دانست و اظهار داشت: با تلاش‌های صورت گرفته در زمینه نظارت بر واحدهای صنعتی این وضعیت بهبود پیدا کرده به طوری که میزان ترانس موجود در روغن‌ها در ۲۰ سال قبل براساس آزمایش ها و مستندات حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بود اما امروز این میزان به حدود یک و صفر رسیده است.

این متخصص داروسازی در ادامه روغن‌های جامد را منبع اسیدهای چرب ترانس دانست و گفت: با فرهنگ سازی های انجام شده گرایش مردم در سال‌های اخیر به سمت مصرف این روغن کمتر شده و مردم روغن‌های مایع را جایگزین کرده‌اند که اسیدهای چرب ترانس این نوع روغن‌ها هم بین یک و دو و در بعضی‌ها صفر است.

او بیماری‌های قلبی و عروقی را یکی از عوارض مصرف روغن‌های دارای اسید ترانس دانست و افزود: هرچه از روغن‌های دارای اسید ترانس کمتر و روغن‌های مایع استفاده کنیم خطر ابتلاء به این بیماری‌های را کاهش می‌دهیم.

دیابت محصول مصرف بالای قند و شکر

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه میزان مصرف شکر، نمک و چربی در کشور بیش از سرانه جهاین آن است، گفت: به عنوان مثال میزان مصرف سالانه نوشابه که قند زیادی دارد، در ایران ۴۲ لیتر است که این رقم در دنیا ۱۰ لیتر می‌باشد.

عبدی مصرف نمک را نیز بسیار بالا دانست و افزود: میزان مصرف سرانه نمک در ایران ۱۲ گرم و در دنیا تنها چهار گرم می‌باشد و ما سه برابر دنیا نمک مصرف می‌کنیم.

او این سموم سفید را برای سلامتی مخرب دانست و گفت: امروز به دلیل مصرف بالای این سموم، میزان ابتلاء به بیماری‌های غیرواگیر مانند قلبی و عروقی و دیابت افزایش یافته و ۶۰ و ۷۰ درصد بودجه‌های وزارت بهداشت برای درمان این بیماری‌ها اختصاص داده می‌شود.

وی کنترل بیماری‌های غیرواگیر را در دست خود انسان دانست و گفت: با تغذیه صحیح و سالم می‌توان جلو این بیماری‌ها را گرفت.

او تغذیه سالم، تحرک و ورزش کافی را در تأمین سلامتی بسیار مؤثر دانست و افزود: میزان مصرف سموم سفید را باید کمک کنیم و در کنار آن تحرک داشته باشیم.

بازگشت به مصرف غذاهای سنتی علاج

استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ذائقه مردم در سال‌های اخیر تغییر کرده و گرایش به سمت غذاهای فست فودی، چرب، شور و پرنمک افزایش یافته است، گفت: یکی از راهکارهای اصلاح این ذائقه بازگشت به غذاهای سنتی است.

عبدی، فرهنگ سازی را در این ارتباط با اهمیت دانست و افزود: اغلب غذاهای فعلی وارداتی و غربی است و باید گرایش به مصرف آنها را کاهش داد و رسانه‌ها در این میان تاثیرگذارند.

وی با بیان اینکه ذائقه‌ها را باید از کودکی اصلاح کرد و گفت: برخی مادران در شیر خشک نوزادان خود شکر می‌ریزند که این اقدام اشتباه است و منجر می‌شود ذائقه نوزاد با شیرینی عجین شود و در بزرگسالی به مصرف شیرینی گرایش پیدا کند.

او رسالت دانشگاه علوم پزشکی و نهادهای اطلاع رسان را در اصلاح و گرایش فرهنگ مردم به سمت غذاهای سالم سوق دادن را خطیر دانست و گفت: همه باید هدفمند از مردم بخواهیم برای حفظ و تامین سلامتی خود مصرف شیرین‌ها را کمتر کنند.

دکتر امید عبدی داروساز و مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

گام اول را دانشگاه برداشت

مشاور و ریاست دفتر رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه این دانشگاه به عنوان الگو گام اول را برای کاهش مصرف شیرینی برداشته است، گفت: دانشگاه با اجرای طرح ممنوع کردن ورود شیرینی به بیمارستان‌ها می کوشد با همکاری رسانه‌ها به ارتقای سواد سلامت مردم کمک کند.

عبدی با بیان اینکه پرسنل بیمارستان‌ها از جمله نگهبانان را در این ارتباط توجیه کرده‌ایم، افزود: تلاش داریم ورود شیرینی و آبمیوه صنعتی را به داخل بیمارستان‌ها کنترل کنیم اگرچه نیاز به فرهنگ سازی و زمان دارد.

وی اظهار داشت: ما در راستای اجرای این طرح میوه و آبمیوه‌های طبیعی را به عنوان جایگزین معرفی کرده‌ایم که امیدواریم مردم با مشارکت کنند.

او مصرف شکر را برای سلامتی مضر دانست و گفت: سرانه مصرف شکر در ایران ۳۰ کیلو و در دنیا پنج کیلو است و این نشان می‌دهد که مردم ما ذائقه شیرین و گرایش فراوانی به مصرف شیرینی داریم که باید این گرایش را تغییر دهیم.

وی تصریح کرد که براساس یافته‌های علمی و تحقیقات انجام شده، مصرف قند و شکر منجر به ابتلای افراد به آلزایمر می‌شود که باید این خطر را به خانواده‌ها گوشزد کنیم.

وی با بیان اینکه مصرف قند و شکر هیچ وقت به صفر نمی‌رسد اما باید به مقداری هم مصرف کرد که مضر نباشد چرا که شکر نه مواد معدنی و نه فیبر دارد بلکه فقط قند دارد که برای سلامتی مضر است.

ادارات مصرف شیرینی را کاهش دهند

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنانش گفت: دنباله طرح دانشگاه در ارتباط با مصرف شیرینی را می‌خواهیم به ادارات تسری دهیم چرا که اکنون بیشتر پذیرایی‌ها در سازمانها به وسیله شیرینی و آبمیوه‌های صنعتی انجام می‌شود.

عبدی تصریح کرد که ما تاکید داریم ادارات به مصرف شیر برای پذیرایی به جای آبمیوه روی بیاورند و آن را به یک فرهنگ تبدیل کنند.

وی همچنین توضیح داد که بیماری که در بیمارستان بستری است بدنش از لحاظ سیستم ایمنی مشکل دارد و ما با بردن شیرینی و آبمیوه صنعتی نه تنها به بهبود روند بیماری او کمکی نمی‌کنیم بلکه قند او را نیز بالا می بریم و بدنش را تهدید می‌کنیم.

مصرف میوه و سبزی افزایش یابد

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش در این میزگرد بر افزایش مصرف میوه و سبزیجات در میان خانواده‌ها تاکید کرد و گفت: مصرف این مواد اکنون در سبد تغذیه‌ای مردم ما کم است به طوری که براساس آمارها سرانه مصرف این مواد در دنیا ۱۲۰ کیلو اما در ایران ۳۰ کیلو است.

عبدی توضیح داد در حالی مصرف میوه لبنیات در ایران پایین است که کشور ما چهارمین کشور دنیا در تولید محصولات باغی و دامی است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مصرف محصولات لبنی در کشور بیشتر از گذشته شده است، گفت: در رستوران‌ها نیز ماست و دوغ به منوی آنها اضافه شده اما در وضعیت مطلوبی نیستیم و باید بیشتر کار کنیم.

او با اشاره به اینکه مصرف سموم سفید هزینه‌های بهداشتی درمانی زیادی به کشور وارد می‌کنند، توضیح داد بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و فشار خون سه عامل اصلی مرگ و میر هستند و این بیماری‌ها زمینه را برای بروز سکته و سرطان فراهم می‌کنند که سموم سفید عامل اصلی محسوب می‌شوند.

برچسب راهنمای تغذیه را جدی بگیریم

او توصیه کرد که باید به سمت سبک تغذیه سالم و ورزش و تحرک برویم و در زمان خریداری محصولات نیز به برچسب راهنمای تغذیه نیز توجه کنیم و محصولاتی که چربی و قند بالایی دارند را مصرف نکنیم.

عبدی افزود: بر روی جلد اغلب محصولات اکنون راهنمای تغذیه درج می‌شود که در آن میزان چربی، نمک، شکر ترانس و کالری آن مشخص شده که باید به علامت های قرمز، سبز و زرد آن توجه کنیم.

او با بیان اینکه میزان قند و چربی مواد با علامت قرمز، سبز و نارنجی مشخص شده است، گفت: این آموزش‌ها را باید از مهد کودک و دبستان به فرزندانمان آموزش دهیم تا نتیجه بگیریم.

وی همچنین با اشاره به اینکه این روشنگری و اطلاع رسانی‌های ما شاید به نفع صنایع نباشد اما گفت: تمام این اظهارات ریشه و مبنای علمی و کارشناسی دارد و ما با کسی دشمن نیستیم بلکه هدف ما سالم نگه داشتن جامعه و جلوگیری از ابتلای مردم به بیماری است.

سم برای بیماران هدیه نبرید

دکتر مصطفی نچواک؛ متخصص تغذیه، استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در ادامه این میزگرد به تشریح چرایی مصرف نکردن شکر و قند و در کل شیرینی‌ها پرداخت و به استناد علم و تحقیقات انجام شده در دنیا گفت: قند و شکر و شیرینی سم است و برای بدن مضر می‌باشد.

او می‌گوید: ترکیبات شکر شربت ذرت مملو از فروکتوز است که در تهیه آبمیوه و نوشابه هم از این ترکیب استفاده می‌شود و برای بدن مضر است.

او با بیان اینکه از قند فروکتوز برای تهیه و تولید آبمیوه، نوشابه و سایر محصولاتی از این دست استفاده می‌شود، گفت: به لحاظ علمی و در متون علمی به فروکتوز «سم کبد» و یا «قاتل شیرین» می‌گویند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: تمام تحقیقات علمی نشان می‌دهد در جوامعی که مصرف شکر بالا برود بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ مردم آن جامعه نیز با همان شیب بالا می‌رود.

چرب شدن کبد در نتیجه مصرف بیش از اندازه شیرینی

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: فروکتوز به لحاظ علمی فقط در کبد تجزیه می‌شود و به راحتی هم به چربی تبدیل می‌شود و کبد فرد را چرب می‌کند که خستگی یکی از علائم کبد چرب است.

نچواک به اجرای طرح ممنوعیت ورود شیرینی و آبمیوه صنعتی به بیمارستان‌های کرمانشاه اشاره کرد و با استقبال از اجرای این طرح افزود: بردن شیرینی برای بیمار و ملاقات او در واقع بردن سم برای اوست.

وی فلسفه بستری شدن بیمار را بهبودی دانست و افزود: شیرینی نه تنها کمکی به بهبودی بیماری نمی‌کند بلکه او را دچار دیابت هم می‌کند.

وی با بیان اینکه بیماری که در بیمارستان بستری است برای بهبودی باید ۲ ارگان او شامل کلیه و کبد خوب کار کند، گفت: مصرف شیرینی کارکرد این ۲ ارگان حیاتی بدن را تهدید می‌کند و از این رو توصیه می‌کنیم مردم برای عیادت بیمار شیرینی نبرند.

وی با توصیه بر اینکه برای ملاقات بیمار باید ماده غذایی سالم برد تا سیستم ایمنی بدنش مقاوم شود، افزود: قند و شکر خیلی عوارض متعددی دارد که نقص در سیستم ایمنی بدن یکی از آنها است و برپایه مستندات علمی هم مصرف بیش از اندازه قند و شکر آلزایمر به دنبال دارد.

دکتر مصطفی نچواک متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

کالری مواد قند منجر به چاقی می‌شود

این متخصص تغذیه در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه مصرف شیرینی سلامت افراد سالم را هم تهدید می‌کند و خطرات وحشتناکی برای بدن دارد، شیرینی، کمپوت و نوشابه جای غذا را برای ما نمی‌گیرند ا ما در عوض وحشتناک کالری دارند که از دید ما مغفول می‌ماند و توجهی به آن نداریم که همین کالری بالا منجر به چاقی و اضافه وزن می‌شود.

نچواک همچنین از پوسیدگی دندان به عنوان ضرر دیگری که مصرف شیرینی به دنبال دارد، نام برد و افزود: خود قند پوسیدگی زاست و ترکیب آن با نشاسته اثر پوسیدگی زایی دندان‌ها را بیشتر می‌کند.

او می‌گوید چون فلور آب آشامیدنی ما کم است به این دلیل به شدت دچار پوسیدگی دندان هستیم.

این متخصص تغذیه در ادامه به بیان مضرات مصرف شیرین پرداخت و گفت: شیرینی ها فقط کالری خالی هستند و فاقد ویتامین، پروتئین و املاح می‌باشند و علم و سال‌ها تحقیقات و پشتوانه علمی ثابت می‌کند که مصرف شیرینی و نوشابه جز ضرر هیچ خاصیت دیگری ندارد و علاوه بر این خوردن شیرینی اعتیاد و وابستگی می‌آورد و فرد باید به صورت مستمر آن را مصرف کند.

همچنین به استفاده از چربی ترانس نیز غذاهای صنعتی نیز اشاره کرد و افزود: این چربی در اکثر صنایع غذایی ممکن است استفاده شود و مصرف این نوع چربی شانس ابتلای انسان به سکته قلبی را ۱۰ برابر می‌کند.

میوه و آبمیوه طبیعی جایگزینی برای شیرینی در ملاقات‌ها

این استاد دانشگاه در حوزه تغذیه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نمی‌شود به طور کامل گفت مصرف شیرینی را کنار گذاشت چرا که افراد براساس ذائقه آن را مصرف می‌کنند، اما تاکید متخصصان تغذیه مصرف کم آن است تا بدن دچار تبعات زیانبار مصرف این مواد نشود.

نچواک با بیان اینکه بردن شیرینی و آبمیوه صنعتی برای ملاقات بیمار به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است، افزود: اغلب بیماران در بیمارستان‌ها از سوپ و دیگر غذاهایی که در بیمارستان پخت می‌شود تغذیه می‌کنند که این غذاها هم براساس نیاز بیمار و با کنترل و نظارت متخصصان تغذیه پخته می‌شود.

وی اظهار داشت: بنابراین بیمار به شیرینی و آبمیوه ای که ما می بریم نیازی ندارد و خوردن آن هم نه تنها به بهبودی بیماریش کمک نمی‌کند بلکه سلامتیش را هم به خطر می‌اندازد و از این رو این شیرینی‌ها را اطرافیان مصرف می‌کنند که برای افراد سالم هم مصرف آن سم است و توصیه نمی‌شود.

او گفت: اگر به ملاقات بیمار می‌رویم و اصرار داریم که با دست خالی نرویم توصیه می‌کنیم میوه، آبمیوه طبیعی، سوپ، عدسی، لوبیا، شیر و لبنیات و غذاهای سالم را جایگزین کنیم.

او تصریح کرد که ما توصیه می‌کنیم ابتدا برای ملاقات به بیمارستان نرویم اما در صورت رفتن می‌توان کارت هدیه به بیمار داد و او را از لحاظ مالی برای جبران هزینه‌های بیماری حمایت کرد.

وعده‌های غذایی سر وقت صرف شود

این متخصص تغذیه در ادامه با بیان اینکه الگوهای غذایی ما غلط است، گفت: وعده های غذایی را پس و پیش می اندازیم و این بی نظمی منجر به بروز چاقی می شود.

او توصیه کرد که باید حتماً صبحانه را هر روز میل کرد و نهار را نیز سر وعده خورد. او همچنین به دولت پیشنهاد داد به کارمندانش هر روز یک وعده نهار مفید حاوی مواد غذایی سالم و مفید بدهد و نتیجه آن را در افزایش بهره وری کارکنان خواهد دید و به چشم هزینه به این موضوع نگاه نکند بلکه آن را سرمایه گذاری برای ارتقای سطح بهره وری سازمان هایش بداند.

وی با بیان اینکه اغلب کارکنان دولت ساعت سه عصر به منزل می روند، گفت: در حقیقت این ساعت زمان صرف نهار نیست و فرد مجبور است گرسنگی طول روز خود را جبران کند و لقمه های اضافی میل کند و این نحوه غذا خوردن منجر به چاقی می شود.

امنیت غذایی بیماران را باید تامین کرد

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمانشاه نیز از منظر دیگری به اجرای طرح ممنوع کردن ورود شیرینی و آبمیوه صنعتی به بیمارستان ها پرداخت و گفت: ما در این دبیرخانه به دنبال اجرای روش هایی برای ارتقای سطح امنیت غذایی و سلامت مردم هستیم و در این میان بیماران در اولویت قرار دارند.

دکتر حسین بیگلری افزود: شیرینی به دلیل اینکه فاقد املاح، پروتئین، ویتامین و مواد مفید برای بدن است از نظر ما مضر محسوب می شود و امنیت غذایی بیماران را به خطر می اندازد و از این رو ممنوعیت آن به داخل بیمارستان ها اقدامی به جاست.

او با بیان اینکه امروز دیابت به عنوان قاتل خاموش سلامت همه افراد جامعه را تهدید می کند، گفت: شیرینی و آبمیوه های صنعتی حاوی قند فراوانی است و باید مصرف آنها را کاهش دهیم.

او همچنین مردم به خصوص کودکان را از خوردن تنقلات صنعتی نیز برحذر داشت و افزود: غیر از وجود قند در این محصولات به آنها رنگ‌های غیرمجاز و مجاز نیز اضافه می شود که برای سلامتی مضر است.

ملاقات روند درمان را تحت شعاع قرار می‌دهد

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود گفت: ما در مرحله اول به نرفتن به عیادت بیمار در بیمارستان تاکید داریم و معتقدیم بیمار بستری در بیمارستان نیاز به عیادت و ملاقات ندارد اما اگر کسانی هم مصر هستند دسته جمعی نروند و از هر خانواده یک نفر کافی است و یا می‌توانند با تماس تلفنی جویای احوال بیمار شوند.

بیگلری، ترافیک در عیادت بیماران را منجر به ایجاد مزاحمت‌های فراوانی برای کادر درمانی بیمارستان ها دانست و افزود: ازدحام ملاقات کنندگان روند درمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و روند بهبودی بیمار را به تاخیر می اندازد.

او بر فرهنگسازی از سوی افراد دارای تریبون و رسانه‌ها در این ارتباط تاکید کرد و گفت: محیط بیمارستان ها برای تردد افراد مناسب نیست به خصوص نباید کودکان در این محیط وارد شوند و مردم باید این موضوع را مد نظر قرار دهند.

باورهای غلط باید اصلاح شود

این پزشک مسئول در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه سخنانش نسبت به عوارض مصرف شیرینی که یکی از آنها دیابت است، هشدار داد و گفت: دیابت روز به روز قربانی می‌گیرد و یکی از دلایلش مصرف شیرینی و مواد قندی است.

بیگلری با بیان اینکه دیابت به یکی از دغدغه‌های مهم وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تبدیل شده است، افزود: تنها راهکار کنترل دیابت کاهش مصرف مواد قندی است.

او خوراندن آب قند به افرادی که دچار افت فشار می‌شوند را از اساس غلط دانست و گفت: آب قند هیچ تاثیری در افزایش فشار افراد ندارد و تنها قند خون آنها را بالا می برد و تنها نوشیدن اب خالی برای افزایش فشار کافی است و این باور غلط در جامعه باید اصلاح شود.

وی اظهار داشت: برخی از افراد به دنبال فشارهای زندگی دچار استرس می‌شوند و به جای اینکه استراحت کنند و غذای مناسب بخورند به دنبال آب قند می‌روند که این روش و باور غلطی است.

او اصلاح این باورهای غلط را نیاز به فرهنگسازی تدریجی دانست و گفت: نیازمند همکاری رسانه‌ها برای اصلاح این باورها هستیم.

دنبال تبدیل بیمارستان ها به دوستدار سلامت هستیم

بیگلری در ادامه سخنانش گفت: نگرش ما به سلامت در بیمارستان‌ها این است که این مراکز درمانی به عنوان دوستدار سلامت مطرح شود و برای این اقدام ورود شیرینی را به این مراکز ممنوع کرده ایم و می خواهیم به صورت عملیاتی به این سمت حرکت نماییم.

وی افزود: اگر بتوانیم با همکاری مجموعه بیمارستان ها، مصرف شیرینی را در این مراکز کم کنیم و فرهنگ ملاقات را اصلاح نماییم گام اول را محکم برداشته ایم و می توانیم به سهولت وارد مراحل بعدی شویم.

او مردم را به مشارکت و همکاری در اجرای این طرح دعوت کرد و گفت: مردم باید خود به فکر سلامتشان باشند و به جای مصرف غذاهای فست فودی و چرب به مصرف غذاهای سنتی روی بیاورند.

او بر مصرف حبوبات در وعده های غذایی به خصوص در صبحانه تاکید کرد و گفت: عدسی، لوبیا و نان پنیر و سبزی بدون مواد حاوی قند است و برای بدن هم مفید می باشد.

دکتر حسین بیگلری رئیس کارگروه دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی استان کرمانشاه

فرهنگسازی تدریجی و هدفمند باید انجام شود

دکتر بیگلری در بخش پایانی سخنانش بر فرهنگسازی تدریجی و هدفمند در مقوله سلامت تاکید کرد و گفت: باید منسجم و یکپارچه عمل کرد تا به هدف رسید و جزیره ای عمل کردن ما را به هدف نمی رساند و خوشبختانه امروز نگاه یکپارچه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه وجود دارد که موفقیت طرح های حوزه سلامت را تضمین می کند.

وی اظهار داشت: برنامه یکپارچه ارتقای سواد سلامت که توسط دانشگاه علوم پزشکی استارت خورده فقط مربوط به بیمارستان‌های دانشگاه نیست بلکه سایر بیمارستان‌ها هم باید به این طرح بپیوندند و در این راستا همکاری و مشارکت داشته باشند.

او ارتقای سواد سلامت را در کاهش ابتلا به بیماری ها موثر دانست و افزود: از همه ظرفیت ها برای آگاه کردن مردم باید استفاده کنیم و بار بیماری ها را کاهش دهیم.

وی یادآوری کرد که آموزش های ما زمانی به نتیجه می‌رسد که باعث تغییر نگرش و عملکرد در فرد شود و انتظار داریم اطلاع رسانی و آموزش ها را به صورت پیوسته و مستمر تا رسیدن به نتیجه ادامه دهند.

بر روی رسانه‌ها حساب جداگانه ای باز کرده ایم

سیدعمار عزیزی، کارشناس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه که اجرای طرح ممنوعیت ورود شیرینی به بیمارستان ها را نیز بر عهده دارد در این ارتباط گفت: تمام مجموعه دانشگاه علوم پزشکی برای حفظ و ارتقای سلامت مردم استان تلاش می‌کنند و می خواهیم این تلاش‌ها در قالب طرح‌ها و برنامه‌های هدفمند انجام شود.

وی از مزایای پیگیری این امور را هدفمندی و آسیب شناسی آن ذکر کرد و افزود: ما می توانیم طرح‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم و نقاط ضعف و قوت آن را بسنجیم.

وی اظهار داشت: همچنین در قالب این طرح‌ها سایر بخش‌های مرتبط با حوزه سلامت را نیز با خود همراه می‌کنیم و از ظرفیت های آنها نیز استفاده خواهیم کرد.

سیدعمار عزیزی کارشناس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

وی در ادامه از ممنوعیت ورود شیرینی و آب میوه‌های صنعتی به بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: از پانزدهم تیرماه طرحی در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اجرا شده که از ورود شیرینی و آب میوه‌های صنعتی به بیمارستان ها جلوگیری می شود زیرا این مواد خوراکی باعث آسیب رساندن به سلامتی می شود.

عزیزی با بیان اینکه ملاقات کنندگان بایستی از آوردن شیرینی و آب میوه‌های صنعتی اجتناب کنند، توصیه کرد: در صورت تمایل حتماً از میوه‌های تازه و آب میوه طبیعی تازه استفاده شود.

وی با بیان اینکه از همه ظرفیت‌ها برای اجرای این طرح استفاده کرده ایم، گفت: قبل از آغاز این طرح نگهبانان بیمارستان ها را آموزش دادیم که از ورود شیرینی به بیمارستان ها جلوگیری کنند.

او یادآوری کرد که از ظرفیت گروه‌های مرجع دینی، فرهنگی، هنری و ورزشی در راستای فرهنگسازی این اقدام بهره می بریم و از رسانه‌ها هم می‌خواهیم ورود جدی به این موضوع داشته باشند.

او رسانه‌ها را برگ برنده اجرای این طرح دانست و افزود: مانور رسانه‌ها به صورت مستمر بر روی این موضوع می‌تواند ما را در رسیدن به هدف یاری کند.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه در مجموع ۱۷ بیمارستان دولتی دارد که از این تعداد هفت بیمارستان در کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه و مابقی در شهرستان‌ها واقع شده است.

۳۰۳۳/‏۸۰۶۶

گفت و گو از فرزاد نویدی

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها