۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۴۸
کد خبرنگار: 1469
کد خبر: 83358844
T T
۰ نفر
فضای مدارس با رویکرد خشونت زدایی طراحی شود

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: فضاهای آموزشی باید با رویکرد خشونت‌زدایی و دوری از استرس و نشاط در فضا طراحی شوند.

به گزارش روز سه شنبه آموزش و پرورش، «رضوان حکیم‌زاده» در گردهمایی مشترک مدیران کل و معاونین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است، با تأکید بر اهمیت فضای کالبدی و نقش مدارس در تربیت کودکان اظهار کرد: در معاونت ابتدایی سعی شده تا رویکرد دوری از استرس و خشونت مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: طراحان و سازندگان مدارس باید در طراحی‌ها به اهمیت این دو موضوع توجه ویژه داشته و رویکردهای مذکور را در فضاسازی‌ها لحاظ کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در دنیای امروز، کودکان درگیر فضای مجازی شده‌اند، ادامه داد: فعالیت‌های فیزیکی و بازی از کودکان دور شده است اما اخیراً کشورهای اسکاندیناوی در مدارس، رویکرد بازی و استفاده از فضای فیزیکی را مورد توجه قرار داده‌اند و بخشی از کلاس درس در فضای باز تشکیل می‌شود.

حکیم زاده با اشاره به چهاربعدی بودن فضای مدرسه تصریح کرد: بر اساس نظر متخصصان علم تعلیم و تربیت، فضای مدرسه شامل فضای فیزیکی، تعاملی، اجتماعی و علمی آکادمیک است و تعاملات در این فضاها اهمیت بسزایی دارد.

وی با تأکید بر نگاه جامع و چهارجانبه در ساخت فضای آموزشی گفت: سازندگان مدارس باید به صورت هم‌زمان چهار فضا را باهم ببینند به گونه‌ای که معلمان فضای تبادل نظر و استراحت و دانش آموزان فرصت یادگیری داشته باشند.

معاون آموزش ابتدایی با انتقاد از فضای مدیریتی به صورت سلسله مراتبی یادآورشد: امروزه فضای سلسله مراتبی و اشرافی گری جای خود را به مدیریت تعاملی داده است و شکستن این فضا از اهمیت بسزایی برخوردار است.

گردهمایی مشترک معاونان وزیر آموزش و پرورش و مدیران حوزه ستادی و ادارات کل تابعه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور که از ۲۶ خردادماه در اردوگاه شهید باهنر تهران آغاز شده است امروز - ۲۸ خرداد - به کار خود پایان می دهد./‏

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha