۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۴۷
کد خبر: 83331439
T T
۰ نفر

یار مهربانی که برای دوستدارانش خانه می خواهد

۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۴۷
کد خبر: 83331439
یار مهربانی که برای دوستدارانش خانه می خواهد

خمین - ایرنا - کمبود فضای فیزیکی مشکل بزرگ کتابخانه های خمین است و با وجود ذخیره خوب مخزن کتاب ، این یار مهربان برای میزبانی از دوستدارانش به دنبال خانه و فضایی مطلوب است.

به گزارش ایرنا، توجه به کتاب و کتابخوانی از مؤلفه‌های اصلی در توسعه فرهنگی هر جامعه است و برای دستیابی به گفتمان سازنده و اثربخش و رشد در ابعاد مختلف باید حوزه کتابخانه ها بیش از گذشته مدنظر تصمیم سازان و مسئولان باشد.



براساس یافته های موجود کشورمان با داشتن ۱۴ هزار پروانه انتشارات، بیست برابر انگلستان، انتشارات دارد و انتشار آمار توسط مرکز آمار ایران مبنی بر مطالعه ۷ ساعت و ۴۱ دقیقه‌ای در ماه حاکی از عدد و ارقام مختلف مرتبط با حوزه کتاب‌خوانی است.



استاندارد سرانه فیزیکی کتابخانه ها در کشور هشت مترمربع تعیین شده در حالی که سرانه استان مرکزی، سه و نیم متر مربع است.



سرانه فیزیکی کتابخانه در شهرستان خمین کمتر از میانگین استان مرکزی است و این شهرستان ظرفیت بیش از ۲ کتابخانه عمومی را دارد که نیازمند توجه بیشتر مسئولان حوزه فرهنگی است.



کارشناسان مسائل فرهنگی بر این عقیده اند که کتاب به عنوان ابزار انتقال فرهنگ و تمدن از نسلی به نسل دیگر است و سهیم شدن در تجارب و ایده‌های دیگران است که زمینه‌های رشد را مهیا می‌کند و از این بعد توجه به توسعه فضای کتابخانه ها و تقویت روش‌های جلب طیف‌های جمعیتی به کتابخوانی اهمیت ویژه ای دارد.

به گفته این کارشناسان کتابخانه می‌تواند بالندگی و شکوفایی استعدادها به‬ خصوص در گروه‬ مولد‬ جامعه‬ را‬ ایجاد کند و به تولید اندیشه دانش و رشد فرهنگ مطالعاتی جامعه منجر شود.



نویسنده کتاب «کتابخانه‌های عمومی و توسعه فرهنگ» معتقد است: تبلور فرهنگ را می‌توان در کتابخانه‌های عمومی مشاهده کرد زیرا تاریخ کتابخانه در هر سرزمین، بخشی از تاریخ تمدن مردم آن سامان است و گویای تفکرات اجتماعی در دوره‌های گوناگون است.



«منصور قادری» در این کتاب توضیح می‌دهد: هر جا شکوفایی فرهنگ است در آن‌جا بازنمایی طراوات کتابخانه‌ها دیده می‌شود.



رئیس کتابخانه های عمومی خمین گفت: استان مرکزی ۸۳ باب کتابخانه در استان مرکزی فعال دارد که ۷۳ باب نهادی و ۱۰ باب مشارکتی است و سهم زادگاه امام راحل از آ ن ۶ باب کتابخانه فعال است که سه باب در شهرهای خمین و قورچی باشی و سه باب در روستاهای رباط مراد، شهابیه و دهنو ارائه خدمت دارد.



«مجتبی حیدری» با اشاره به اینکه ۱۰۹ هزار جلد کتاب در کتابخانه های خمین برای استفاده مراجعه کنندگان موجود است، افزود: به طور میانگین در هر سال ۳۲ هزار جلد کتاب این شهرستان به علاقه مندان به کتابخوانی امانت داده می‌شود.



وی ادامه داد: بیشترین کتاب‌های امانت داده شده کتابخانه های این شهرستان در موضوعات رمان، کمک درسی، دینی و روانشناسی بوده است.

رئیس کتابخانه های عمومی خمین با اشاره به عضویت چهار هزار نفر در کتابخانه های شهرستان اظهار داشت: پنج هزار کتاب مرجع برای استفاده مراجعه کنندگان در کتابخانه ها موجود است.

حیدری، کمبود فضای فیزیکی و بلا تکلیفی کتابخانه مرکزی را مهمترین مشکلات کتابخانه های عمومی شهرستان دانست.



وی عنوان کرد: نهاد کتابخانه های عمومی نمی‌تواند به طور مستقیم ساخت و ساز انجام دهد و ساخت فضای فیزیکی کتابخانه بر عهده راه و شهرسازی است و نهاد کتابخانه های عمومی تجهیز و تعمیر کتابخانه ها را برعهده دارد.



این مسئول با بیان اینکه کتابخانه سرداران شهید شهرستان جانمایی شده است ادامه داد: فضای در نظر گرفته شده از سوی شورای شهر و شهرداری برای احداث کتابخانه انتظارات را برنمی تابد و پیگیری برای جانمایی جدید باید اعمال شود.



حیدری گفت: ساخت کتابخانه مرکزی به عنوان یکی از زیرساخت‌های فرهنگی خمین از طرح‌های مصوب سفرهای استانی دولت در سال ۸۹ است که نقشه اولیه آن با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال انجام شده اما ه ردیف اعتباری برای عملیاتی شدن ندارند.



وی عنوان کرد: ساخت و تجهیز این کتابخانه بیش از ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و با گذشت زمان اعتبار مورد نیاز افزایش می‌یابد.



رئیس کتابخانه های عمومی خمین خاطرنشان کرد: طرح اجرایی این کتابخانه در زمینی به وسعت سه هزار مترمربع با زیربنای ۲ هزار و ۵۴۸ متر دیده شده است که برای آن سالن مطالعه مردان و زنان، بخش اداری، آمفی تئاتر، بخش کودک، نشریات، مرجع، بوفه و بخش فرهنگی پیش بینی شده است.

حیدری گفت: با توجه به افزایش آمار دانشجویان و مقاطع تحصیلی در مراکز آموزش عالی شهرستان خمین، ساخت کتابخانه مرکزی برای مطالعه و انجام طرح‌های تحقیقات دانشجویی ضروری است..

فرماندار خمین نیز با اشاره به افزایش ۶ برابری کتابخانه ها و عرصه‌های کتابخوانی در این شهرستان گفت: قبل از انقلاب اسلامی ایران تنها یک باب کتابخانه در خمین فعال بود اما به برکت انقلاب اسلامی و توجهی که اسلام به علم آموزی و مطالعه دارد شمار این عرصه‌های فرهنگی اکنون به ۶ باب رسیده است.

«احمد طهرانی» افزود: برخلاف رواج استفاده از کتابخانه های دیجیتال و فضای مجازی در جامعه، مطالعه کتاب منسوخ نشده است و مشتاقان کتابخوانی در این اماکن حضور یافته و فعالیت فرهنگی دارند.

فرماندار خمین اظهار داشت: استفاده از منابع و فضای کتابخانه با توجه به جمعیت شهری و روستایی کم است.

وی بهترین راهکار برای افزایش مراجعه کنندگان به کتابخانه های عمومی خمین را استفاده از ظرفیت دانش آموزان دانست و تاکید کرد: برای تحقق آن باید منابع و فضای فیزیکی کتابخانه ها تقویت شود.

فرماندار خمین فضای فیزیکی نامناسب کتابخانه عمومی سرداران شهید این شهرستان را یکی از مهمترین مشکلات کتابخانه عمومی شهرستان بیان کرد.



طهرانی گفت: سازه‌های این مکان به دلیل اینکه برای فضای کتابخانه ای طراحی نشده کاربری مناسب فرهنگی ندارد.

وی افزود: تکلیف واگذاری زمین برای ساخت این کتابخانه باید هرچه سریع‌تر مشخص شود تا از اعتبارات امسال شهرستان برای ساخت آن استفاده شود.

شهردار خمین درباره ساخت کتابخانه عمومی سرداران شهید در این شهرستان گفت: جانمایی برای ساخت این کتابخانه توسط شورای اسلامی شهر در حال پیگیری است.



«ابوالفضل مرتضییان» افزود: مکانی در نظر گرفته شده برای ساخت این کتابخانه در یکی از پارک‌های شهرستان بود که شورای شهر فعلی آن را نپذیرفت.



وی تاکید کرد: شورای شهر در حال شناسایی مکان مناسب برای ساخت این کتابخانه است و بعد از یافتن آن، واگذاری زمین به اداره کتابخانه های عمومی شهرستان انجام می‌شود.



کتابخانه به عنوان یکی از زیرساخت‌های فرهنگی و شاخصهای توسعه شهرستان است و افزایش فضای فیزیکی این اماکن علمی و فرهنگی در افزایش آگاهی جامعه تأثیرگذار است.



خمین زادگاه امام راحل است که در حاشیه جنوبی استان مرکزی قرار دارد.



/ ‏۶۰۱۳/‏۹۹۳۰


سرخط اخبار استان‌ها