۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۱
کد خبر: 83296031
T T
۰ نفر
نام بانوان چهارمحال و بختياري در تالار افتخارات ورزش ايران

شهركرد- ايرنا- كسب مدال در ميادين ورزشي براي نخستين بار يا شكستن ركوردها ، نام ورزشكار را به حافظه تاريخي ورزش يك كشور مي سپارد.

به گزارش ايرنا، براي مثال نام علي دايي به دليل كسب بيشترين تعداد گل زده در رقابت هاي بين المللي فوتبال براي هميشه در حافظه تاريخي اين رشته ورزشي باقي مي ماند.
يا در رشته دووميداني نام فردي مانند' يوسِين بولت ' جامائيكايي در دوهاي سرعت جهان براي هميشه در اذهان باقي خواهد ماند.
اين مساله در رشته هاي ديگر مانند بسكتبال، واليبال، شنا، كشتي و ورزش هاي المپيكي نيز با صدها اسم وجود دارد كه در جهان ورزش اين اسم ها ،نبوغ ورزش هستند.
در ورزش بانوان نيز اسم هاي زيادي در ايران وجود دارد چه اينكه در همين اواخر نام خواهر منصوريان در رشته ووشو بر سرزبان ها افتاده و رسانه هاي مختلف بارها روي اين اسامي متمركز شدند.
اما در بين ورزشكاران زن ايران ، نام هايي وجود دارد كه به دليل تمركز كمتر رسانه اي يا از يادها رفته اند يا مانند ديگران به آنها پرداخته نشده است.
در اين بين 5 ورزشكاران زن چهارمحال و بختياري براي نخستين بار نام خود را در تالار افتخارات ورزش ايران ثبت كرده اند اما كمتر از اين افراد نام برده مي شود.
در اردي بهشت ماه امسال ، با كسب مدال در رشته دوچرخه سواري استقامت در بين بانوان چهارمحال و بختياري، نام اين استان در ورزش بانوان براي پنجمين بار در تالار افتخارات ورزش ثبت شده است.
كسب مدال بانوان چهارمحال و بختياري در رشته هاي ورزشي مختلف حاوي يك پيام مهم براي تصميم گيران عرصه سياست كلان ورزش است ، كه با فراهم ساختن زيرساخت ها و زمينه سازي براي استعداديابي قهرمانان در اين استان، مي توان اين منطقه را به قطب اصلي قهرمانان ورزشي ايران در آينده تبديل كرد.
اين ويژگي و قدرت بالا زنان مختص مناطق زاگرس نشين است چه اينكه خواهران منصوريان نيز در سميرم در فاصله 60 كيلومتري بروجن چهارمحال و بختياري استعدادشان كشف شد يا دختران كبدي اصفهان نيز در اين منطقه زيست داشته اند.
حالا نام چهارمحال و بختياري در بين استان هاي زاگرس نشين حتي بيش از ديگران بر سرزبان ها افتاده است و برخي از مدال ها براي نخستين بار از سوي بانوان اين استان در كشور صيد شده است.

*** افسانه شيخي تكواندوكار از ياد رفته
افسانه شيخي از ورزشكاران هفشجاني چهارمحال و بختياري بود كه دومين مدال بازي هاي آسيايي را براي ايران به ارمغان آورد.
اين بانوي ورزشكار در رشته تكواندو توانست براي ايران يك مدال با ارزش كسب كند در حالي كه در صبح مسابقات تكواندو بانوان تنها مهروز ساعي موفق به كسب مدال شده بود.
با كسب مدال افسانه شيخي وضعيت ايران در جدول بازي هاي اسيايي 2006 ارتقا يافت در حالي كه پس از يكي دو دهه ديگر نامي از او به ميان نيامد.
در بازي هاي آسيايي دوحه بود كه افسانه شيخي تكواندوكار وزن هشتم ايران براي دومين بار به مدال برنز بازي هاي دست يافت.
اين تكواندو كار چهارمحال و بختياري در مرحله نيمه نهايي مقابل اوگنيا كاريموا از ازبكستان شكست خورد و به كسب نشان برنز قناعت كرد.
شيخي در وقت قانوني به تساوي صفر بر صفر رسيده بود و در راند طلايي با حساب يك بر صفر مسابقه را واگذار كرد و به مدال برنز دست يافت.
شيخي براي صعود به مرحله نيمه نهايي تنها يك ديدار انجام داده بود و در آن توانسته بود 2 بر 1 حريف تايلندي را شكست دهد اما، نكته جالب‌تر اين كه حريف ازبكستاني شيخي بدون انجام هيچ مسابقه‌اي به اين مرحله رسيده بود.

*** سيده مريم حسيني با مدال ورزش هاي رزمي در كشتي
از ديگر بانوان مدال آور چهارمحال و بختياري مي توان به نام سيده مريم حسيني اشاره كرد كه او نيز اصالتي هفشجاني دارد و در مسابقات ووشو موفق به كسب مدال براي ايران شد.
اين بانوي ورزشكار چهارمحال و بختياري كه ابتدا در رشته ووشو فعاليت داشت ،برنز مسابقات آسيايي ماكائو 2008 را كسب كرد.
حسيني پس از سالها فعاليت در رشته ووشو به سمت مربيگري رفت و در نهايت مربي تيم ملي كشتي گراپلينگ‎ و كشتي كلاسيك رفت و به عنوان مربي تيم ملي ايران انتخاب شد.
اين ورزشكار چهارمحال و بختياري در كنار آنا واسيلنكو اوكرايني هدايت تيم ملي بانوان كشتي كلاسيك ايران را عهده دار شد تا شاگرد او نخستين مدال بانوان ايران در اين رشته را تصاحب كند.

*** زهرا كياني پر افتخارترين بانوي مدال آور
زهرا كياني نخستين مدال آور ايران در رشته ووشو در بازي هاي آسيايي است كه بيشتر زمان دوران فعاليت ورزشي خود را در چهارمحال و بختياري گذارند.
اين بانوي ورزشكار جوان از همان ابتدا در هيات ورزش ووشو چهارمحال و بختياري زير نظر مربياني چون تيمور بني طالبي، استعداد خود را نشان داد تا روزي نام او در تالار افتخارات ايران به ثبت برسد.
زهرا كياني دختر تالوكار نوجوان ايران ابتدا در مسابقات جهاني ووشو نوجوانان چهارمين مدال طلاي كاروان ووشو كشور را در شهر آنتالياي تركيه بدست آورد.
او در دومين روز پنجمين دوره مسابقات ووشو قهرماني جوانان جهان كه با شركت نمايندگان 48 كشور در شهر آنتالياي تركيه برگزار مي شود، موفق به كسب مدال طلا شد.
وي در فرم ˈجي ان شوˈ رده سني نوجوانان با امتياز 93/8 به مدال طلا دست يافت و نمايندگان مالزي با 77/8 و هنگ كنگ با
76/8 امتياز دوم و سوم شدند و اين نشان مي داد درخشش ستاره اي ورزش ووشو ايران آغاز شده است.
پس از آن كياني موفق به كسب سومين مدال طلاي تيم ملي ووشو جوانان ايران در رقابتهاي آسيايي شانگهاي چين برسد.
زهرا كياني در بخش تالو و در فرم جين شو رده سني 9 تا 12 سال سومين مدال طلاي تيم ملي ووشو جوانان ايران را به ارمغان آورد.
زهرا كياني در اين فرم با امتياز72/8 به مدال طلا دست يافت و در اين فرم نماينده ويتنام با امتياز 52/8 دوم شد و تالوكار سنگاپور با امتياز 32/8 به مدال برنز رسيد.
اما مهمترين مدال ورزشكار چهارمحال و بختياري در بازي هاي آسيايي 2018 بود كه نام اين ورزشكار را بر سرزبان ها انداخت.
زهرا كياني ووشوكار چهارمحال و بختياري كه حالا در اصفهاني سكونت دارد در بازي هاي آسيايي 2018 جاكارتا اندونزي با كسب مدال نقره به نخستين بانوي تالوكار ايران تبديل شد كه در اين رويداد مهم به مدال دست مي يابد.
اين ورزشكار در مجموع دو فرم 'جين شو' و 'چيانگ شو' با امتياز 19.41 در رده دوم قرار گرفت و مدال نقره ارزشمند هجدهمين دوره بازي هاي آسيايي را براي ورزش كشورمان به ارمغان آورد.
در اين بخش، نماينده چين در مجموع با امتياز 19.49 به مدال طلا رسيد و تالوكار ويتنامي با امتياز 19.40 بر سكوي سوم ايستاد.
دختر شايسته ووشوي ايران همچنين پيش از مرحله نهايي و در جريان مسابقات روز يكشنبه در فرم «جين شو» با امتياز 9،70 در رتبه دوم ايستاده بود.
با كسب اين افتخار، كياني نام خود را در تاريخ ووشوي ايران ثبت كرد.
از ديگر افتخارات زهرا كياني و سوابق قهرماني كسب يك مدال طلا و يك مدال نقره در مسابقات جوانان آسيا شانگهاي چين 2011،
نقره سومين دوره رقابتهاي نوجوانان و جوانان جهان سنگاپور 2010
، كسب يك مدال نقره و يك برنز در هفتمين دوره رقابتهاي آسيايي جوانان فيليپين 2013 و كسب دو مدال طلا و يك برنز در پنجمين دوره مسابقات جوانان جهان 2014 آنتاليا تركيه است.
او در كارنامه موفق خود كسب دو مدال طلا و يك نقره در مسابقات جوانان آسيا 2015 چين، نقره مسابقات قهرماني جهان اندونزي 2015، كسب دو مدال طلا و يك نقره در ششمين دوره مسابقات جهاني جوانان بلغارستان 2016 ، كسب يك مدال نقره و يك مدال برنز در مسابقات جام جهاني تالو چين 2016، يك مدال طلا و يك مدال برنز مسابقات آسيايي جوانان كره جنوبي 2017 ، طلا دوئلين مسابقات جوانان كره جنوبي 2017، برنز مسابقات قهرماني جهان روسيه و در نهايت نقره بازيهاي آسيايي جاكارتا 2018 را دارد.

*** فاطمه نيكبخت نخستين مدال آور كشتي كلاسيك بانوان
فاطمه نيكبخت از جمله بانوان ورزشكار زن چهارمحال و بختياري است كه توانست در رشته كشتي كلاسيك كه دو سه سالي است در ايران فعاليت خود را آغاز كرده است، صاحب مدال شود.
او به همراه تيم ملي كشتي كلاسيك بانوان ايران در نخستين تورنمنت بين المللي اين رشته در كشور لبنان با كسب 2 مدال طلا و 2 مدال برنز به عنوان قهرماني رسيد.
فاطمه نيكبخت در تورنمنت بين المللي كشتي كلاسيك بانوان كه سال 97 با حضور كشتي گيراني از 10 كشور ايران، ارمنستان، سوريه، گرجستان، مصر، عراق، قرقيزستان، لبنان، اوكراين و ايتاليا در سالن اميل لحود شهر بيروت پايتخت لبنان برگزار شده بود ، موفق به كسب نخستين طلاي تاريخ اين رشته شد.
فاطمه نيكبخت و معصومه خانلر در اوزان 60 و 75 كيلوگرم و 2 مدال برنز فاطمه محمدي و زهرا يزداني در اوزان 50 و 55 كيلوگرم، با عنوان قهرماني به كار خود پايان داد.
از اين ورزشكار با نام پديده كشتي كلاسيك ايران ياد شد چرا كه
فاطمه نيكبخت در وزن 60 كيلوگرم با ارائه نمايشي زيبا موفق شد با نتيجه 11 بر 4 نانسي ماتراجي از سوريه را شكست دهد.
او در دور دوم نيز 4 بر يك تيونا جانداگاشويلي از گرجستان را از پيش رو برداشت.
ملي پوش ايران در مبارزه پاياني نيز اولا عبدالله از عراق را شكست داد تا مدال طلاي اين وزن را از آن خود كند.

*** نازنين بازدار ستاره آينده دار ورزش ووشو
در بين ورزشكاران زن چهارمحال و بختياري نوجوانان آينده داري وجود دارد كه با فراهم كردن زمينه قهرماني براي آنها مي توان از اين افراد به عنوان آينده ورزش زنان ايران نام برد.
نازنين بازدار يكي از اين ستارگان است كه در سنين نوجواني موفق به كسب مدال براي ورزش ايران شده است.
او در كارنامه ورزشي خود كسب مدال نقره در مسابقاتَ جوانان آسيا چين 2015، كسب دو مدال نقره در ششمين دوره مسابقات جهاني جوانان بلغارستان 2016، كسب يك مدال نقره و يك مدال برنز مسابقات جهاني جوانان برزيل 2018 را دارد و شايد يكي از ورزشكاران نخبه زن ايران در آينده نزديك شود.

*** سميه يزداني نخستين مدال آور دوچرخه سواري
در رشته هاي ديگر نيز بانوان چهارمحال و بختياري از توانايي بالايي برخوردارند به گونه اي كه سميه يزداني در رشته دوچرخه سواري موفق به كسب مدال براي ايران شد.
سميه يزداني، بانوي ركابزن چهارمحال وبختياري نخستين مدال دوچرخه سواري بانوان ايران در مسابقات قهرماني آسيا را به نام خود ثبت كرد.
در سي و نهمين دوره مسابقات دوچرخه سواري قهرماني جاده آسيا در رده سني بزرگسالان، بيست و ششمين دوره رقابت ها در بخش جوانان و هشتمين دوره در بخش پارا سايكلينگ در تاشكند ازبكستان برگزار شد و اين بانوي ركاب زن در ماده استقامت جاده به مسافت 115 كيلومتر توانست با زمان سه ساعت و 10 دقيقه و 40 ثانيه مدال برنز را بدست آورد.

*** نيلوفر مختارپور نوجواني با دو مدال
در رشته ورزشي ووشو برخي از دانش آموزان موفق به كسب مدال به همراه تيم ملي شدند كه نيلوفر مختار پور از اين جمله است.
او كه در خانواده ورزشي رشته ووشو را ادامه داده است تاكنون يك مدال نقره و يك مدال برنز مسابقات آسيايي جوانان كره جنوبي 2017 را كسب كرده است.

*** مدال هاي تيمي در دست بانوان چهارمحال و بختياري
علاوه بر اين مدال ها در رشته هاي تيمي نيز ورزشكاران چهارمحال و بختياري صاحب عنوان هستند و 4 مدال در كارنامه ورزش ايران با حضور اين بانوان به ثبت رسيده است.
در رشته واليبال نشسته ' طيبه جعفري ' و ' نسرين فرهادي ' دو ملي پوش ايران سه در دوره بازي هاي پاراالميپك و پاراآسيايي حضور داشتند و موفق به كسب نايب قهرماني در دوره هاي مختلف شدند.
اين دو ورزشكار تاكنون چهار مدال نقره را در بالاترين سطح مسابقات بين المللي براي ايران به ارمغان آورده اند.
غزاله بني طالبي نيز در رشته فوتبال يكي از مهره هاي اثرگذار تيم ملي است كه اكنون به عنوان يك ستاره فوتبال در تيم هاي خارج از استان توپ مي زند و عضو ثابت تيم ملي فوتبال است.
اين گزارش تنها نامي از بانوان ورزشكار چهارمحال و بختياري بود كه موفقيت آنها در تالار ورزش كشور ثبت شده است چه اينكه تعدادي از بانوان استان در رشته دووميداني ، تيراندازي با كمان، تيراندازي با تفنگ بادي، اتومبيلراني ، جودو ساير رشته ها نيز موفقيت هاي مطلوبي را كسب كردند.
سميه حيدري سورشجاني در رشته كوراش داخل سالن بازي هاي آسيايي كره جنوبي نايب قهرمان شد و زهرا نادري بني در مسابقات قهرماني كوراش آسيا موفق به كسب مدال نقره اين دوره از مسابقات شد.
به گزارش ايرنا، چهارمحال و بختياري بيش از 40 هزار ورزشكار سازمان يافته دارد كه بخشي از آن را بانوان تشكيل مي دهند.
بانوان ورزشكار اين استان در سال گذشته 600 مدال در رقابت هاي مختلف را كسب كردند.
2097

سرخط اخبار استان‌ها