۲۴ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 83169807
T T
۰ نفر

چالش قاچاق از معدن طلاي «اندريان»

۲۴ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 83169807
چالش قاچاق از معدن طلاي «اندريان»

تبريز - ايرنا - برداشت غيرمجاز خاك طلا از معدن «اندريان» شهرستان ورزقان در آذربايجان شرقي در ماه هاي اخير بازتاب گسترده اي در افكار عمومي داشته است به گونه اي كه رسانه ها از آن با عنوان «تاراج» ياد مي كنند.

به گزارش ايرنا، برداشت غيرمجاز سنگ و خاك طلا از معدن طلاي «اندريان» در ماه هاي گذشته، علاوه بر ضرر مادي، تبعات جاني نيز داشته است و 2 نفر در حين انجام اين كار جان خود را از دست دادند و يك نفر نيز مصدوم شد.
گفته مي شود برخي از ساكنان روستاي «اندريان»، مركز معدن طلايي به همين نام در 70 كيلومتري شمال شرق تبريز، از معدن، خاك طلا برداشت مي‌كنند و هر يك كيلوگرم از آن را 400 هزار تومان مي‌فروشند.
در تاييد اين ادعا مي توان به خبري مبني بر كشف 6 تن سنگ و خاك طلاي قاچاق به ارزش 28 ميليارد ريال در بيستم مهر ماه امسال و 500 كيلوگرم سنگ طلا در شهرستان ورزقان در هفته قبل توسط نيروي انتظامي اشاره كرد.
مجموع اين اتفاقات، از وجود پديده قاچاق سنگ و خاك طلا از معدن طلاي «اندريان» حكايت دارد و بر لزوم اتخاذ تدابيري جدي و عملي براي متوقف كردن آن تاكيد مي كند.

** آذربايجان شرقي، رنگين كمان معادن
آذربايجان‌شرقي از مناطق غني معدني در كشور به‌شمار مي‌رود، به طوري كه به گفته كارشناسان حوزه معدن، اين استان در چهارراه متالورژي دنيا قرار گرفته و كمربند آلپ- هيماليا و آسياي صغير از آن عبور مي‌كند.
تاكنون از ۶۸ نوع مواد معدني موجود در كشور، وجود ۵۲ نوع ماده معدني در آذربايجان شرقي شناسايي شده است.
براساس آمارها، بيش از ۶۵۰ واحد معدن در آذربايجان شرقي وجود دارد كه ۴۱۱ مورد آن فعال است؛ همچنين حداقل ۱۰ نوع ماده معدني اين استان در سطح ملي مطرح است كه كاني‌هاي فلزي بسيار گران‌بهايي چون موليبدن، طلا، مس و نفلين سينيت از آن جمله اند.
آذربايجان‌شرقي را از نظر تنوع معادن فلزي، رنگين‌كماني از معادن توصيف كرده‌اند، زيرا اين استان با ۸ ميليارد تن ذخيره معدني، رتبه نخست كشور را داراست.

** ورزقان، شهرستان طلايي آذربايجان شرقي
ورزقان يكي از شهرهاي مهم معدني آذربايجان شرقي است و آن را بايد شهرستان طلايي استان ناميد؛ شهرستان ورزقان داراي چندين معدن مهم طلاست كه فعاليت هاي اكتشافي و بهره برداري در 2 معدن طلاي «اندريان» و «مزرعه شادي» هم اكنون در حال انجام است. معدن طلاي اندريان 120 هكتار وسعت و 30 ميليون تن ذخيره طلا با عيار پنج درصد دارد.
فعاليت هاي اكتشافي در محدوده معدن طلاي «اندريان» از سال 1372 توسط شركت منطقه اي معادن آذربايجان شروع شده است و هم اكنون نيز شركت معدني «زرين داغ آستاركان» با همكاري و سرمايه گذاري «شركت پروژه زمين شناسي معدني» از كشور گرجستان با هدف استخراج ساليانه 1400 هزار تن كانسنگ طلا و توليد طلا به روش هيپ ليچ در اين معدن فعاليت مي كند.
اما آنچه در ماه هاي اخير، روند استخراج طلا از معدن 'اندريان' را با چالش مواجه كرده و مشكلاتي را به وجود آورده است، برداشت قاچاق از آن است كه مجموعه تشكيلات قضايي و نيروي انتظامي را درگير كرده است.

** مشكل برداشت غيرمجاز از معدن طلاي «اندريان»
فرماندار شهرستان ورزقان با تاييد خبر برداشت غيرمجاز از معدن طلاي «اندريان» به ايرنا گفت: تعدادي از افراد برخلاف قانون و به‌صورت مخفيانه به اين معدن ورود كرده و خاك و سنگ طلا از آن برداشت مي‌كنند.
حسن يحيوي با اشاره به اينكه سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي و شركت پيمانكار اين معدن به استناد ماده 19 قانون معادن و تبصره‌هاي ذيل آن شكايات خود را اعلام كرده‌اند، اضافه كرد: نيروي انتظامي شهرستان ورزقان اقدام به دستگيري چند نفر از اين افراد كرده و آنها را به مراجع قضايي شهرستان تحويل داده است.
معاون امور معادن و صنايع معدني سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربايجان شرقي نيز در اين باره گفت: به‌غير از متوليان معادن كه اجازه برداشت براي آنها صادر شد‌ه، هر برداشت ديگري غير‌مجاز بوده و جرم است.
مهر انگيز رحماني در ارتباط با اقدامات انجام شده براي جلو‌گيري از رويه برداشت غيرمجاز از معدن طلاي «اندريان» گفت: طبق تبصره 2 ماده19 قانون معادن، نيروي انتظامي ملزم به همكاري با معادن است و بايد مانع ايجاد مزاحمت به اين معادن شود اما به‌رغم نامه‌نگاري‌ها هنوز نتيجه خوبي حاصل نشده است.


** برداشت غيرمجاز از معدن تبعات اقتصادي و اجتماعي دارد
رئيس خانه معدن ايران كه رياست هيات مدير شركت سرمايه‌گذار در معدن طلاي «اندريان» را نيز بر عهده دارد، با تائيد برداشت‌هاي غيرمجاز از اين معدن گفت: نزديك به ۸ ماه است كه سرمايه‌گذاران اين پروژه متوجه برداشت‌هاي غيرمجاز در حوزه فعاليت خود شده‌اند و اين اقدامات به مجموعه‌هاي مرتبط از جمله فرمانداري منطقه، نيروي انتظامي، دادگستري و سازمان صنعت، معدن و تجارت گزارش شد و همكاري تنگاتنگ با مراجعه ياد شده براي كنترل موضوع صورت گرفته است.
محمدرضا بهرامن با تاكيد بر اينكه مجموعه‌هاي مرتبط براي كنترل و جلوگيري از برداشت‌هاي غيرمجاز اقدامات لازم را انجام داده‌اند، اظهار داشت: متاسفانه وسوسه‌هايي كه براي ايجاد درآمد در افراد ايجاد شده، زمينه برداشت‌هاي غيرمجاز را فراهم و گسترش داده كه در اين ميان به‌نظر مي‌رسد سرشاخه‌ها و خريداران اصلي اينگونه برداشت‌ها بايد شناسايي و دستگير شوند.
بهرامن با اشاره به اينكه برداشت‌ها از حوزه اكتشافي معدن خرد و با گوني صورت مي‌گيرد، اضافه كرد: آماري از حجم برداشت‌ها وجود ندارد، اما در ۲ كيلومتري محدوده معدن در روستاي «اندريان»، تونل‌هايي براي رسيدن به رگه‌هاي طلا و برداشت از آنها، شناسايي شده كه علاوه بر نيروي انتظامي، حراست معدن نيز جهت جلوگيري از وقوع نه تنها برداشت‌هاي غيرمجاز، بلكه وقوع اتفاقات و سوانح تلخ كنترل و نظارت را بيشتر كرده است.
اين فعال حوزه معدن كشور با اذعان به تبعات اينگونه اقدامات با توجه به وجود سرمايه‌گذار خارجي در پروژه تشريح كرد: برداشت‌هاي غيرمجاز هموطنان نه تنها اقتصاد كشور و منطقه را خدشه‌دار مي‌كند، بلكه اتفاقات ناگواري را نيز براي افرادي كه اقدام به برداشت‌هاي غيرمجاز مي‌كنند، در پي دارد.
وي با تائيد خبر كشته شدن ۲ نفر از افرادي كه اقدام به برداشت غيرمجاز از معدن طلاي «اندريان» داشته‌اند، افزود: متاسفانه ۲ نفر كه اقدام به حفر تونل براي رسيدن به رگه‌هاي طلا در معدن كرده بودند، به دليل غيراصولي بودن اقدام شان و با ريزش تونل در زير خاك مدفون شده و فوت كردند.
بهرامن، انجام اقدامات فرهنگي را ضروري‌تر از ساير اقدامات دانست و عنوان كرد: تمام هم و غم سرمايه‌گذاران و مسئولان مرتبط رسيدن به اهداف قانوني با انجام امور فرهنگي مي‌باشد تا بار رواني بوجود آمده در منطقه را كنترل و خنثي كنند.
رئيس خانه معدن ايران با تشريح وضعيت كلي معدن طلاي خاروانا يادآوري كرد: در حال حاضر ۲۸۰ نفر در اين معدن مشغول به كار هستند كه ۹۰ درصد آن‌ها بومي منطقه هستند، پس اثرات هر نوع پيشرفت و افزايش توليد و يا حتي هر نوع كمبود، ضعف و آسيب به ماهيت كار در اين معدن به خود اهالي اين منطقه بازخورد خواهد يافت.
وي ضمن اشاره به سهم ۳۰ درصدي بخش خصوصي ايران و ۷۰ درصدي سرمايه‌گذار خارجي در معدن طلاي «اندريان» گفت: در آينده نزديك اين رقم به صورت مساوي و به صورت ۵۰ درصد بين دو بخش تقسيم خواهد شد.
518

سرخط اخبار استان‌ها