سد سهند هشترود سرریز شد

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۷:۴۳
کد خبر: 85477415
سد سهند هشترود سرریز شد

مراغه- ایرنا- فرماندار هشترود گفت: در پی بارندگی‌های اخیر، حدود ۸۵ درصد از ظرفیت مخزن سد سهند پر شد و این سد به مرحله سرریز رسید.

«فرید قشلاقی» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در مرحله نخست، پنج میلیون مترمکعب آب از سد سهند آزادسازی شده و آب این سد در حد ۸۰ درصد از ظرفیت مخزن آن ثابت نگه داشته می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت اسمی سد سهند ۱۴۰ میلیون مترمعکب است، اضافه کرد: در زمان حاضر ۲۶ میلیون مترمکعب آب از مخزن سد سهند برای مصارف کشاورزی این شهرستان برداشت می‌شود و برداشت ۳۰ میلیون لیتر دیگر طی ۲ مرحله امکان اخذ مجوز دارد.

فرماندار هشترود این را هم بیان کرد که بخشی از آب سد سهند حق حیات رودخانه و بخش دیگری نیز سهم شهرستان‌های پایین‌دست رودخانه قرنقوچای است؛ ضمن توجه به اینکه سد «کلقان» نیز زودتر به مرحله سرریز رسیده است.

اکنون چه میزان از پایاب سد سهند زیر کشت قرار دارد؟

فرماندار هشترود بیان کرد: تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از پایاب سد سهند زیر کشت قرار گرفته اما ظرفیت سد و هدفگذاری برای پایاب آن هفت هزار و ۵۰۰ هکتار است.

سد سهند هشترود سرریز شد
فرماندار هشترود: از سرمایه‌گذاران در پایاب سد سهند حمایت می‌شود

«قشلاقی» افزود: در دولت سیزدهم برای تحت پوشش قرار دادن ۲ هزار هکتار از اراضی پایاب سد سهند در هر سال برنامه‌ریزی شده که مستلزم دریافت مجوزهای لازم در سطوح ملی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

به گفته وی در صورتی که سهم ۵۶ میلیون مترمکعبی هشترود از مخزن سد سهند محقق شود، کل اراضی پایاب سد سهند به میزان ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار تحت پوشش کشت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: اکنون فازهای اول، سوم و چهارم پایاب سد سهند در حال کشت بوده و در فاز دوم به دلیل وسعت بالا هنوز سرمایه‌گذاری نشده است.

فرماندار هشترود با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی می‌توانند در این محدوده وارد عرصه تولید شوند، اظهار کرد: تا پایان سال جاری چهار هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند تحت پوشش قرار می‌گیرد.

«قشلاقی» ابراز امیدواری کرد که در سال بعد نیز سرمایه‌گذاری در پایاب سد سهند ادامه داشته باشد و الگوی کشت نیز با اولویت محصولات کم‌آب‌بر همواره مورد توجه قرار گیرد.

وی این را هم بیان کرد که زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در پایاب سد سهند مهیاست و مردم نیز می‌توانند به صورت جمعی وارد سرمایه‌گذاری در این عرصه شوند.

به گزارش ایرنا سد سهند در ۲۶ کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان هشترود و بر روی رودخانه «قرنقوچای» از سرشاخه‌های رودخانه «قزل‌اوزن» در حوضه آبریز دریای خزر قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha