بهره‌گیری از «تله فرمونی» برای مبارزه با آفت‌ها در باغات مراغه

مراغه- ایرنا- سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی مراغه گفت: تله‌های فرمونی در ایستگاه‌های پیش‌آگاهی باغات شهرستان نصب شد تا وضعیت و جمعیت آفت‌ها پایش شده و زمان دقیق مبارزه با آنها به صورت دقیق تعیین شود.

«هادی خرسندی» روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این تله‌های فرمونی در ۳۰ نقطه و برای آفت‌های کرم سیب، کرم آلو، خوشه‌خوار انگور، کرم خراط، مگس گیلاس و آفت قرنطینه‌ای مگس مدیترانه‌ای نصب شد.

بهره‌گیری از «تله فرمونی» برای مبارزه با آفت‌ها در باغات مراغه
خرسندی: ۱۵ تله فرمونی در باغات سیب مراغه نصب شد

وی اضافه کرد: به منظور ردیابی آفت کرم سیب تعداد ۱۵ عدد تله فرمونی جهت پوشش پیش آگاهی حدود ۱۴ هزار هکتار باغات سیب شهرستان نصب شد که به طور مستمر مورد بازدید کارشناسان واحد حفظ نباتات این شهرستان قرار می‌گیرد.

به گفته وی آمار استخراج شده از شمارش تعداد حشرات شکار شده توسط تله‌های فرمونی برای تعیین پیک جمعیتی این آفت‌ها و اعلام زمانبندی مبارزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لزوم مبارزه با زنگ زرد گندم با توجه به وضعیت بارندگی

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه از کشاورزان خواست با توجه به بارندگی‌های اخیر و پیش‌بینی بارش باران در منطقه، مبارزه با زنگ زرد را جدی بگیرند.

«خرسندی» افزود: شرایط برای ایجاد و توسعه بیماری‌های برگی به ویژه بیماری زنگ زرد در مزارع گندم و جو مهیاست و بر همین اساس به محض مساعد شدن شرایط آب و هوایی و با مشورت کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی باید نسبت به سمپاشی مزارع با سموم قارچ‌کش اقدام شود.

به گفته وی علائم زنگ زرد گندم با نشانه‌های بیماری بر روی برگ‌ها به ویژه برگ پرچم (نزدیک‌ترین برگ به سنبله) به صورت جوش‌های ریز زرد تا نارنجی رنگ است که به حالت خطوط نقطه‌چین در هر دو سطح برگ و به موازات رگبرگ‌ها نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: گسترش این خطوط نقطه‌چین روی برگ‌ها حالت نواری شکل به موقعیت جوش‌ها می‌دهد و به همین دلیل به زنگ زرد مشهور است؛ البته زنگ‌نواری هم به آن گفته می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه سه برگ انتهایی گندم بیش از ۷۰ درصد مواد لازم برای پر شدن دانه‌های موجود در خوشه گندم را تامین می‌کند بنابراین حفاظت از این سه برگ به خصوص برگ پرچم نقش بسیار مهمی در عملکرد محصول دارد.

وی این را هم بیان کرد که تضمین تولید محصول قابل قبول در گندم، در گرو سمپاشی به موقع علیه بیماری زنگ زرد خواهد بود.
«خرسندی» با تاکید بر مبارزه به موقع و اصولی با بیماری قبل از همه‌گیر شدن و شدت بیماری در مزارع نیز گفت: به شرط فراهم بودن شرایط جوی و سایر عوامل محیطی برای ظهور و گسترش بیماری در مزارع، انجام سم‌پاشی در زمانی که یک تا دو نوار کوچک از زنگ روی برگ پرچم دیده شود و اغلب یک تا دو بوته آلوده به زنگ زرد در هر مترمربع در نقاط مختلف مزرعه مشاهده شود، الزامی است.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مراغه، کارشناسان در مراکز جهاد کشاورزی در خدمت کشاورزان شهرستان هستند و سم مورد نیاز نیز در تمامی فروشگاه‌های مجاز عرضه سموم کشاورزی به اندازه کافی مهیاست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha