نگاه دانش‌بنیان، سکوی جهش تولید در جنوب خراسان رضوی

گناباد- ایرنا- شرکت‌های نوآفرین‌ و دانش‌بنیان با توجه به ظرفیت‌های خود و ارائه ایده‌های فناورانه، نقشی مهم در حل چالش‌ها دارند و می‌توانند بستر توسعه و پیشرفت را در ابعاد مختلف، از جمله در حوزه‌های اقتصادی، صنعتی و معدنی هموار کنند.

به گزارش ایرنا، شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در توسعه، رونق اقتصادی، اشتغال و کارآفرینی دارند و قادرند با پر کردن خلاءهای موجود در عرصه تولید، مبتنی بر نگاه فناورانه علاوه بر رونق کارآفرینی، بسترساز جهش تولید باشند.

راهکارهای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم که به عنوان شعار سال توسط رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است، بدون توجه به ظرفیت‌ شرکت‌های دانش بنیان محقق نمی شود.

گناباد، واقع در جنوب استان خراسان رضوی، در کنار ظرفیت های مهم اقتصادی که در بخش های صنعتی و معدنی و کشاورزی به خصوص با ۱۸۸ واحد صنعتی و معدنی دارد، از قابلیت زیادی در بخش دانشگاهی و تحقیقاتی برخوردار است که از جمله آنها می توان به وجود ۱۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی با ۱۲ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل اشاره کرد.

از ظرفیت های مهم علمی و تحقیقاتی این شهرستان می توان به فعالیت مرکز رشد فناوری گناباد به عنوان یکی از ۱۲ مرکز زیرمجموعه پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی اشاره کرد.

شرکت های تحقیقاتی و دانش بنیان در زمینه های صنایع غذایی و کشاورزی، مواد و شیمی معدن و فرآوری مواد، برق و الکترونیک، مکانیک، نانوتکنولوژی، مهندسی پزشکی، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و ارتباطات زیرمجموعه مرکز رشد فناوری گناباد فعالیت دارند.

۲۹.۴ درصد اشتغال شهرستان گناباد در بخش کشاورزی، ۲۱.۵ درصد در بخش صنعت و معدن و ۴۹.۱ درصد در بخش خدمات است که یقینا با نگاه فناورانه و دانش بنیان، می توان بستر جهش تولید را در این شهرستان فراهم کرد.

بیشتر بخوانیم:

امام جمعه گناباد: جلب مشارکت مردم در جهش تولید نیازمند اعتماد آفرینی است

تحقق جهش تولید در گناباد نیازمند هم‌افزایی

نگاه دانش‌بنیان، سکوی جهش تولید در گناباد

جهش تولید در گناباد، نیازمند نگاه فناورانه

پایین بودن خلاقیت، نوآوری و ضعف فناوری در بنگاه های اقتصادی موجب افزایش وابستگی صنعت و اقتصاد کشور به فناوری های خارجی می شود و این برای کشور ما که از منابع سرشار اقتصادی برخوردار است یک ضعف مهم به شمار می رود.

رییس مرکز رشد فناوری گناباد، نگاه فناورانه و دانش بنیان را زیربنای جهش تولید دانست و گفت: کالاهایی که با رویکرد پژوهش‌گرانه تولید شده باشند از کیفیت به مراتب بهتری نسبت به کالاهای مشابه برخوردار هستند.

حسین تقوی گفت: شرکتهای دانش بنیان و دانش محور با قابلیت های خاص خود می توانند دغدغه عمومی جامعه را برای کاهش وابستگی های اقتصادی و ضرورت افزایش بهره‌وری تولید پاسخ داده و راه هایی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بیابند.

وی گفت: تحقیقات کاربردی و بهره گیری از توان مراکز دانشگاهی، متناسب با نیازهای روز منطقه در بخش های صنعتی، معدنی و کشاورزی، ضرورت افزایش ارتباط بین صنعت و دانشگاه به شمار می رود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان "کویر سبز یگانه شرق" گناباد، توسعه و تحول در عرصه های مختلف اقتصادی و جهش تولید را نیازمند توجه به ظرفیت شرکت های دانش بنیان دانست.

فرشید وزین، وجود نیروی کار ماهر و تحصیل‌کرده را بسترساز فعالیت شرکت های دانش بنیان در رشته های مختلف علمی برشمرد و تصریح کرد: این شرکت ها با ظرفیت های علمی و فناورانه خود قابلیت مهمی برای رونق اقتصادی و اشتغال و کارآفرینی پایدار در عرصه های تولیدی صنعتی و معدنی و کشاورزی دارند و این خود نوید بخش جهش تولید است.

رییس اداره صنعت و معدن و تجارت گناباد گفت: ارکان شرکت های دانش بنیان همسو با اهداف تحقق اقتصاد مقاومتی است و به هر اندازه به این شرکت ها بیشتر توجه شود در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبری گام های موثرتری برداشته شده است.

هادی ایزدی گفت: تحقیق و پژوهش، ضرورت و رکن مهم کارآفرینی و اشتغالزایی است و توسعه بدون توجه به آن امکانپذیر نیست و بسیاری از شرکت های تولیدی موفق در مجموعه خود واحد تحقیق و توسعه را راه اندازی کرده اند و از این طریق در بهبود کیفیت، کاهش هزینه ها و رقابت پذیری محصولات خود توفیق یافته اند.

وی اظهار کرد: استفاده از ایده های نخبگان و پژوهشگران، تجاری سازی فناوری و دستیابی دست کم ۲۰ درصد این ایده ها به تولید آزمایشی و در نهایت تولید صنعتی شرکت های دانش بنیان، ضرورت توسعه هدفمند و پایدار است.

ایزدی افزود: جهت دهی این ایده ها در مسیر تولید و ویژندسازی و ورود به بازارهای داخلی و خارجی، کمک بزرگی به ایجاد فضای امید و نشاط متصدیان و مدیران شرکت های دانش بنیان می کند.

وی حلقه مفقوده شرکتهای دانش بنیان و واحدهای تولیدی و صنعتی را فعال تر شدن پارک های علم و فناوری و مراکز تابعه آن دکر و بیان کرد: در سایه تعمیق ارتباط مراکز رشد فناوری با واحدهای تولیدی، بستری برای نقش آفرینی بهتر این شرکتها در مسیر تولید و رونق اقتصادی فراهم می شود.

بیشتر بخوانیم:

چالش تغییرات اقلیمی گناباد در میزگرد ایرنا بررسی شد

دستگاه آمارگیری کشتار طیور در گناباد تولید شد

امام جمعه گناباد: ارتباط دانشگاهها با تولید حلقه مفقوده در ایجاد کارآفرینی است

نگاه دانش‌بنیان، سکوی جهش تولید در گناباد

جهش تولید دانش بنیان در بخش کشاورزی

گناباد با تولید سالانه ۲ هزار و ۲۰۶ تن تخم مرغ رتبه نخست خراسان رضوی، ۶۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر رتبه دوم، ۲ هزار و ۱۵۹ تن گوشت قرمز رتبه سوم و ۱۳ هزار و ۲۱۶ تن گوشت مرغ، رتبه چهاردهم را در بین ۳۴ شهرستان این استان دارد.

۱۴ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی گناباد با کشت و زرع بر روی ۲۰ هزار هکتار کشتزار آبی، هزار و ۷۰۰ هکتار دیمزار و پرورش ۵۰۰ هزار راس دام، سالانه ۸۷ هزار تن محصول زراعی، باغی و دامی تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

یک کارشناس بخش کشاورزی گناباد به خبرنگار ایرنا گفت: نگاه فناورانه و تولید دانش بنیان و بهره برداری مناسب از منابع آبی، موجب تحول اساسی در بخش کشاورزی این شهرستان خواهد شد.

رمضانعلی قاسمی ادامه داد: این مسأله علاوه بر اشتغال آفرینی، بستر بهره وری بیشتر از منابع آبی موجود و رونق اقتصادی و توسعه کمی و کیفی این بخش را هموار می کند.

اسماعیل قربانی، مدیر جهاد کشاورزی گناباد هم گفت: لازمه موفقیت سرمایه گذاری در بخش های مختلف از جمله کشاورزی در شهری مثل گناباد که در حاشیه کویر قرار داشته و با مشکل کم آبی مواجه است، شناخت و یا بازشناسی ظرفیتها، معرفی آنها به متقاضیان سرمایه گذاری و سوق دادن این قابلیت ها به سمت تولید است.

فرماندار گناباد هم گفت: توسعه فعالیت‌های دانش بنیان و ارتباط بخش کشاورزی، حلقه های مفقوده رونق کشاورزی این شهرستان به شمار می رود.

رضا نصیری، خام‌فروشی و غفلت از ویژندسازی محصولات تولیدی را از مشکلات مهم این شهرستان ذکر کرد و گفت: با وجود ظرفیت های بسیار این شهرستان در زمینه های معدنی و کشاورزی، بخش زیادی از تولیدات منطقه به صورت خام به دیگر نقاط کشور ارسال و بعد از بسته بندی به نام آن مناطق در بازار عرضه می شود.

وی ادامه داد: با وجود استعدادهای فراوان گناباد در تولید محصولات کشاورزی مانند پسته، زعفران و غیره، به دلیل غفلت از ویژندسازی، کالای تولیدی این شهرستان در دیگر نقاط کشور شناخته شده نیست.

وی تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در بخش های مختلف تولید و به خصوص بسته بندی و فرآوری های جدید مبتنی بر نیاز بازار هدف، معضل خام فروشی را کاسته و جایگاه تولید این شهرستان را در سطوح داخلی و خارجی ارتقا بخشید.

نگاه دانش‌بنیان، سکوی جهش تولید در گناباد

توسعه کسب و کارهای محلی نیازمند نگاه دانش بنیان

تولیدات محلی نقش مهمی در اشتغال و کارآفرینی مناطق شهری و روستایی دارند، کسب ‌و کارهای خانگی و کوچک بر خلاف تولیدات مدرن و صنعتی، به صورت سنتی متکی بر ظرفیت‌های بومی و محلی هر منطقه است و با برنامه ریزی و حمایت لازم و سرمایه گذاری اندک، می‌توانند به اشتغال پایدار کمک کنند.

بهناز افضلیان مند، استاد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گناباد و مدیر یک شرکت دانش بنیان با اشاره به موفقیت کشورهایی مانند چین در عرصه اقتصاد بین الملل به خاطر توجه به بنگاه های خرد خانگی و کوچک زودبازده، گفت:‌ هر اندازه این فعالیت ها بر نگاه فناورانه و دانش و خلاقیت استوار باشد تولیدات نهایی آن از جایگاه خاصی در بازار هدف و بین مصرف کنندگان برخوردار خواهد بود.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی و صاحبنظر مسائل اقتصادی گناباد نیز گفت: شرکت های دانش بنیان با توجه به ظرفیت خود و آمیختگی و انتقال دانش و پژوهش به کسب و کارهای محلی و تولیدی، باعث ارتقا و عمومی کردن دانش فنی در جامعه می شوند.

ابوالقاسم شفیعی ادامه داد: این مساله موجب حفظ و توسعه شرکت های دانش بنیان شده است و در نتیجه بستر اشتغال و رونق اقتصادی و صرفه اقتصادی تولید را فراهم می سازد.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در نامگذاری امسال به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم بر افزایش توجه به نگاه علمی و تحقیقاتی و ظرفیت های تولید داخلی تاکید کردند و آن را از عوامل مهم رونق تولید و اشتغال پایدار دانستند.

شفیعی افزود: مجموع این مسائل وقتی با فناوری و دانش تخصصی متخصصان و دانشگاهیان آمیخته شود، نتایج خوبی در توسعه و رونق اقتصادی و فرصت های شغلی دانش مدارانه دارد و موجب پویایی و اشتغال پایدار می شود.

بیشتر بخوانیم:

فقدان قوانین متناسب چالش فعالیتهای دانش‌بنیان در گناباد است

تعامل ضعیف بخش تولید و دانشگاه مانع توسعه پژوهش در گناباد است

نگاه دانش‌بنیان، سکوی جهش تولید در گناباد

جهش تولید نیازمند توجه به پژوهش‌های بومی

یکی از ارکان مهم جهش و رونق اقتصادی تولید، توجه به نیازهای روز جامعه و بازارهای هدف است و پژوهش های بومی مبتنی بر شناخت ظرفیت های منطقه ای، بستر این مهم را هموار می کند.

رییس مرکز رشد و فناوری گناباد گفت: تحقق جهش تولید در این شهرستان نیازمند توجه خاص به توسعه پژوهش های بومی، متناسب با نیاز روز است.

تقوی افزود: برای توسعه و رونق اقتصادی شهرستان باید ضمن تعامل مراکز فناوری و تولیدی، فعالیت های پژوهشی با شناخت و درک صحیح حوزه های بومی و راهکارهای مقابله با تحریم ها تهیه شود.

وی ادامه داد: پژوهش و فعالیت های پژوهشی باید در خدمت جهش تولید باشد و از قالب انباشت دانش در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی خارج شده و به خروجی ملموس برای رفع نیازها و مشکلات جامعه تبدیل شوند.

رییس مرکز رشد فناوری گناباد گفت: تولید ثروت بر مبنای مسائل علمی و تحقیقاتی نتایج مثبتی را رقم می زند و محصولات با کیفیت تولید می شود که ظرفیت مهم تحقق آن شرکت های دانش بنیان صنعتی است که با کمک علم دانشگاهی به روزرسانی می شوند تا تمام ظرفیتشان به کار گرفته شود.

وی ادامه داد: برای تحقق جهش و رونق تولید بهتر در شهرستان گناباد باید با استفاده از نیروی متخصص دانشگاهی و استفاده از برخی فضاهای بدون استفاده دانشگاه ها و بهره گیری از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی، برنامه منسجمی ارائه کرد.

رییس مرکز رشد فناوری گناباد گفت: اگر چالش های بخش صنعت به عنوان موضوعات پایان نامه و تحقیقات دانشگاهی ارائه شود و پایان نامه ها متناسب با نیاز جامعه تهیه شوند، اثرگذاری بهتری در فرآیند جهش تولید خواهند داشت.

تقوی افزود: مرکز رشد و فناوری گناباد با پرداخت کمک هزینه بلاعوض به محققان برای نمونه سازی ایده‌های نو، آموزش و مشاوره و ارائه گزارش های تحلیلی در حوزه های بازار مالی، حقوقی و مدیریتی به این مساله توجه دارد.

وی اضافه کرد: در چند سال اخیر حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی برای تجاری سازی موضوعات پایان نامه دانشگاهی در اولویت اقدامات این مرکز قرار گرفته است.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha