۱ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۵۸
کد خبر: 83143528
T T
۰ نفر
كینواكاران خراسان شمالی برای فروش محصول عجله نكنند

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: كینواكاران در فروش محصول خود عجله نكنند هم اكنون دانه های روغنی را در انبار ها در شرایط مناسب نگهداری كنند.

محمدنقی كاظمیان روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تلاش خواهیم كرد تا جایگاه فروش اقتصادی خوبی برای كشاورزان كینوا كار در استان ایجاد كنیم.
وی با بیان اینكه دانه روغنی كینوا بعد از فراوری وارد كشور می شود افزود: واردات این محصول با قیمت بالایی در سال های گذشته انجام می شد كه هم اكنون كشت این محصول در برخی از استان ها انجام شده است.
وی اظهار داشت: این محصول هم اكنون از كشاورزان هر كیلوگرم بین 50 تا 80 هزار ریال خریداری می شود و بعد از فراوری كه تنها پوست گیری می شود بین 350 تا 450 هزار ریال به فروش می رسد.
كاظمیان اظهار داشت: هم اكنون تلاش خواهیم كرد تا منافع كشاورز بیشتر فراهم شود و برای فروش این امر بازار یابی خواهیم كرد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: فروش این محصول به صورت تضمینی نیست بلكه توافقی است كه كشاورزان باید با شركت های مختلف خرید دانه روغنی كینوا به توافقی برسند.
وی با بیان اینكه اختلاف قیمت محصول توسط كشاورز و واسطه ها باید كم شود اظهار داشت: هم اكنون با وزارتخانه برنامه هایی در این راستا داریم تا گروه هدف سود بیشتری داشته باشد.
كاظمیان با بیان اینكه برداشت نخستین محصول دانه روغنی كینوا از كشتزارهای این استان آغاز شده است گفت: دانه روغنی كینوا به عنوان مادر غلات و از خانواده گیاهان دارویی است كه امسال در سطح 19 هكتار از كشتزارهای این استان در شهرستان های مانه و سملقان، بجنورد و اسفراین كشت شده است.
وی میانگین برداشت دانه كینوا در استان را 2 تا 2.5 تن در هكتار عنوان كرد و افزود: سهمیه كشت این گیاه در استان برای سال جاری 20 هكتار تعیین شده بود كه امید است با آموزش كشاورزان این رقم در سال زراعی آینده به 100 هكتار برسد.
وی افزود: این محصول پارسال به صورت آزمایشی در سطح یك هكتار در اسفراین و 2 هكتار در مانه و سملقان كشت شده بود كه میانگین برداشت آن 2.5 تن در هكتار بود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: گیاه كینوا به عنوان یك محصول كم آب طلب است كه شرایط آب و هوایی چهار تا 40 درجه سانتیگراد را تحمل می كند و بهترین زمان كشت آن در استان ما 15 مردادماه و برداشت آن اواسط آبان ماه است.
كاظمیان اظهار داشت: با توجه به اینكه این محصول بعد از برداشت گندم و جو كشت می شود و در مدت زمان كوتاهی به بار می نشیند برای كشاورزان صرفه اقتصادی خواهد داشت.
گیاه كینوا گیاهی از خانواده تاج خروس است كه به عنوان گیاه دارویی و دانه روغنی استفاده می شود، این گیاه قدمتی پنج هزار ساله دارد، كینوا منبع غنی پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب2 و آهن است، این گیاه از سال 1388 وارد ایران شده و تاكنون در شهرستان های ایرانشهر، اهواز، گرگان، آمل، و به تازگی در خراسان شمالی كشت شده است و در شرایط كم آبی مقاوم و با كشت برنج رقابت می كند.
خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد كه از این سطح 300 هزار هكتار كشتزاز است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش كشاورزی در این حوزه فعالیت می كنند، این استان بیشترین شاغل در بخش كشاورزی را دارد.
3007/ 6042

سرخط اخبار استان‌ها