۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۰۴
کد خبر: 82351197
T T
۰ نفر

جشنواره سفره ايراني در كرمان برگزار مي شود

۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۰۴
کد خبر: 82351197
جشنواره سفره ايراني در كرمان برگزار مي شود

كرمان - ايرنا - مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان گفت: جشنواره سفره ايراني در سطح ملي و به صورت منطقه اي با حضور استان هاي يزد و سيستان و بلوچستان در كرمان برگزار مي شود.

به گزارش ايرنا محمود وفايي روز يكشنبه در نشست خبري افزود: جشنواره سفره ايراني اول تا سوم دي در كرمان برگزار مي شود و پيش از اين قرار بود استان يزد ميزباني را برعهده بگيرد كه با توجه به سابقه تاريخي و فرهنگي استان كرمان و معين بودن آن در منطقه جنوبشرق، به عنوان ميزبان معرفي شد.
وي گفت: بايد از برگزاري جشنواره سفره ايراني در جهت معرفي قابليت ها، پتانسيل ها، جاذبه ها و ويژگي هاي تاريخي و فرهنگي استان بهره بگيريم.
وي تصريح كرد: امروز بسياري از اقشار جامعه، بويژه جوانان به غذاهايي گرايش پيدا كرده اند كه سنخيتي با فرهنگ ما ندارد و يكي از اهداف جشنواره سفره ايراني مقابله موثر با فست فودها و غذاهايي است كه ارزش و كيفيت غذايي ندارند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كرمان افزود: اميدواريم اين جشنواره به استفاده از فرهنگ غذاهاي سنتي منجر شود و بتوانيم فرهنگ مربوط به غذاهاي سنتي را به ميهمانان، بازديدكنندگان و شركت كنندگان معرفي كنيم.
وي گفت: يكي از مهمترين عناصر تاثيرگذار در ذهن گردشگران غذاست و ما به دنبال اين هستيم كه از اين فرصت در جهت معرفي مولفه هاي مردم شناسي استان استفاده كنيم.
وفايي با بيان اينكه به دنبال ثبت غذاهاي استان كرمان هستيم افزود: ثبت ملي آبگوشت امام حسيني و شيريني هاي پنج گانه استان در دستور كار قرار دارد.
معاون گردشگري اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان نيز گفت: اين جشنواره با برپايي 80 غرفه از استان هاي كرمان، سيستان و بلوچستان و يزد در كنار مجموعه فرهنگي يخدان مويدي كرمان برگزار مي شود.
محمد جهانشاهي افزود: برگزاري كارگاه هاي آموزشي، بخش مسابقه آشپزي، برپايي چادر عشايري و تجليل از آشپزان برتر از برنامه هاي جنبي جشنواره سفره ايراني است.
وي بيان كرد: خوشبختانه در بخش دولتي و هم بخش خصوصي حاميان مالي خوبي در جشنواره داريم و 70 درصد از هزينه هاي برگزاري نمايشگاه توسط بخش غير دولتي تامين مي شود.
خبرنگار: داود رجبي بهجت ** انتشار دهنده: رسول محمدحسني
7437/3028