۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۱۴
کد خبر: 82340610
T T
۰ نفر
اهدای سلولهای بنیادین، فرصت زندگی دوباره برای بیماران

همدان - ایرنا - مدیركل انتقال خون استان همدان گفت: پذیره نویسی سلولهای بنیادی خونساز با هدف هدیه زندگی دوباره به بیماران نیازمند از دی ماه سالجاری روزهای شنبه و یكشنبه در این اداره كل انجام می شود.

دكتر افشین محمدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: یكی از روشهای درمان بیماریها و بدخیمی های خون، پیوند سلولهای بنیادی خونساز به بیمار است.
وی اضافه كرد: همچنین سایر روشها در این رابطه عبارتند از پیوند مغز استخوان یا استفاده از خون بند ناف (Cord Blood Bank) است.
وی افزود: سلولهای بنیادی خونساز در بدن هر شخص مسئول ساختن اجزای خون هستند و شرط نخست برای پیوند سلولهای بنیادی خونساز به بیمار سازگاری ژنتیكی (آنتی ژن سازگاری بافتی) سلولهای بیمار و اهداكننده است.
مدیركل انتقال خون استان همدان اظهار كرد: با توجه به اینكه احتمال یافتن اهداكننده مناسب در بین افراد خانواده و بستگان بیمار محدود است هدف مركز پذیرش اهداكنندگان سلولهای بنیادی خونساز كمك به بیماران برای یافتن اهداكننده مناسب از میان افراد غیر خویشاوند است.
محمدی شرایط عضویت در مركز پذیرش اهداكنندگان سلولهای بنیادی خونساز را سن 18 تا 50 سال، انگیزه بالای اهداكننده برای كمك به بیماران در تمام مراحل اهدای سلولهای بنیادی، سلامت اهداكننده و بررسی شرایط عضویت توسط پزشك مركز عنوان كرد.
وی درباره فرایند عضویت و اهدای سلول بنیادی خونساز گفت: افراد داوطلب پس از معاینه و مشاوره پزشكی در صورت داشتن شرایط لازم به عنوان اهداكننده سلول بنیادی خونساز ثبت نام می شوند.
وی افزود: نتایج آزمایش ویژگیهای ژنتیكی (آنتی ژن سازگار بافتی HLA) خون داوطلبان در پرونده آنها ثبت شده از طرف دیگر مراكز پیوند ویژگیهای ژنتیكی بیماران را برای مركز پذیرش اهداكنندگان سلولهای بنیادی خونساز ارسال می كنند تا از نظر وجود اهداكننده سازگار بررسی شود.
مدیركل انتقال خون استان همدان اضافه كرد: در صورت سازگاری اهدا كننده با بیمار، اهداكننده به مركز پیوند برای انجام آزمایشات تكمیلی و اهدای سلولهای بنیادی خونساز معرفی می شود.
محمدی در ارتباط با جمع آوری سلولهای بنیادی خونساز توضیح داد: در این مرحله ابتدا با تزریق زیر پوستی داروی
G-CSF به اهداكننده داوطلب موجب تحریك مغز استخوان برای آزاد كردن سلولهای بنیادی خونساز به درون خون محیطی صورت می گیرد سپس با روش آفرزیس سلولهای بنیادی خونساز را از خون محیطی جدا می كنند .
وی تاكید كرد: سلولهای بنیادی خونساز در 2 تا سه هفته در بدن اهداكننده جایگزین می شود و داروی G- CSF عارضه خاصی ندارد.
مدیر كل انتقال خون استان همدان با ذكر اینكه اهدای سلولهای بنیادی هزینه ای برای اهداكننده ندارد توصیه كرد: تنها افرادی كه انگیزه مناسب و فرصت كافی برای همكاری در تمام مراحل آن را دارند به عنوان اهداكننده ثبت نام نمایند.
تاكنون در كشور ایران هفت هزار نمونه جمع آوری شده است و اگر این عدد به 100 هزار نمونه برسد پاسخگوی 50 درصد بیماران نیازمند خواهد بود.
7526/6993
خبرنگار: علیرضا جهانگیری**انتشار دهنده: اكبر بهاروند

سرخط اخبار استان‌ها