10 محصول جاليزي و باغي فارس در فهرست محصولات پايش سم قرار گرفت

شيراز- ايرنا- مدير امور نظارت بر مواد غذايي دانشگاه علوم پزشكي شيراز بيان داشت :10 محصول جاليزي توليدي در كشتزارهاي استان فارس در فهرست محصولات پايش سم قرار گرفته و در آزمايشگاه هاي مجهز ميزان سموم باقيمانده از مزارع كشاورزي در اين محصولات پايش مي شود.

دكترمحمدمهدي رزمجو روز پنجشنبه به خبرنگار ايرنا گفت : اين محصولات شامل خيار سبز ، سيب درختي ، گوجه فرنگي ، برنج ، سيب زميني ، پياز ، كاهو و برخي از محصولات ديگر است كه ميزان نيترات و سموم باقيمانده از مزارع كشاورزي در آن پايش مي شود .
وي اظهار داشت : آزمايشگاه هاي دانشگاه علوم پزشكي شيراز كه به مجهزترين دستگاههاي سنجش آلودگي مجهز است 79 سم را شناسايي كرده و درسال آتي اين تعداد را به 115 سم ارتقا خواهد داد .
دكتر رزمجو با بيان اينكه كنترل سموم در اين محصولات بسيار هزينه بر است گفت : در عين حال چون موضوع سلامت مردم در ميان است دانشگاه با حساسيت دوچندان اين مسئله را بررسي مي كند .
وي با بيان اينكه استفاده از روغن پالم در محصولات غذايي با رعايت معيارها و اندازه ها مجاز است گفت : هيچكس نگفته كه پالم در محصولات غذايي اصلا استفاده نشود، اكنون كشور ما در رده چهاردهم دنيا در استفاده از پالم است ، استفاده از پالم معيارهايي دارد كه صنايع غذايي و لبني بايد آن معيارها را رعايت كنند .
مدير امور نظارت بر مواد غذايي دانشگاه علوم پزشكي شيراز افزود: روغن پالم در مقايسه با چربي حيواني بهاي كمتري دارد و اين ارزان بودن بها چه بسا كارخانه هايي را وسوسه كند كه در محصولات خود از پالم بيشتري استفاده كنند، اين موضوع بشدت مورد پايش قرار مي گيرد ، به عنوان مثال استفاده از پالم به چاي چربي حيواني در خامه مجاز نيست و با متخلفان برخورد مي شود.
6113 / 1876

سرخط اخبار استان‌ها