سموم ۴۰ محصول کشاورزی در قزوین پایش می‌شود

قزوین - ایرنا - معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: طرح مطالعه و پایش سموم ۴۰ محصول کشاورزی با همکاری جهاد کشاورزی در استان آغاز شده است.

پیمان قجربیگی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق برنامه ای که از سال ۹۳ آغاز شد معاونت غذا و دارو دانشگاه و جهاد کشاورزی استان مکلف شدند میزان سموم و آفات را در برخی از محصولات پایش و مطالعه کنند.
وی اضافه کرد: پیش از این ۱۰ استان در این زمینه فعالیت می‌کردند که امسال قزوین نیز به آنها افزوده شد.
قجربیگی ادامه داد: در این برنامه ۲۵ قلم محصول کشاورزی از قبیل سیب، خیار، گوجه‌ فرنگی، برنج، سبزی‌های برگی، پرتقال، کاهو، انگور، خرما، هندوانه، خربزه، نارنگی، گندم، گیلاس و توت فرنگی از لحاظ مقدار باقی مانده سموم و ۱۵ محصول از جمله پیاز، سیب زمینی، کاهو، سبزی‌های برگی، هویج، هندوانه، خربزه، گندم، برنج و گوجه فرنگی از نظر میزان نیترات و فلزهای سنگین مورد بررسی و آزمون قرار می‌گیرند.
وی گفت: در این طرح استفاده‌ از سموم نامناسب و نامرتبط برای محصول یا استفاده بیش از حد مجاز آفت‌کش‌ها یا کودهای شیمیایی در محصولات، مورد پایش قرار گرفته و نتایج حاصل به منظور بهره‌برداری به نهادهای مربوط ارسال می‌شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ۱۱ معاونت غذا و دارو در کشور برای انجام آزمایش این محصولات از تیرماه تا پایان سال جاری تعیین شده‌اند و ۱۱ هزار و ۹۹ نمونه محصول را برای کنترل باقی مانده‌های کودهای شیمیایی در راستای اجرای قانون بررسی می‌کنند.
قجربیگی افزود: معاونت غذا و دارو قزوین به عنوان مجری دانشگاه‌های قطب شش کشوری همگام با دیگر معاونت‌ها از تیرماه اقدام به نمونه‌برداری محصولات و ارسال آن به آزمایشگاه‌های همکار برای انجام آزمایش‌های لازم کرده است.
وی تاکید کرد: این معاونت باید تا پایان سال یک هزار و ۹ بار نمونه‌برداری برای بررسی باقی مانده آفت‌کش‌ها و ۶۷۲ بار نمونه‌برداری برای بررسی میزان نیترات و فلزهای سنگین انجام دهد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: نگاهی به آمار سرطان‌ها نشان می‌دهد گرچه ایران از لحاظ شیوع بیماری نسبت به آمار جهانی بالاتر نیست اما به هرحال سرطان‌های شایع روده و معده با نوع تغذیه پیوند زیادی دارند از این رو پایش و مطالعه محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha