۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۵۲
کد خبر: 81780144
T T
۰ نفر

علائم كرونا و راهكارهاي پيشگيري از آن

۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۵۲
کد خبر: 81780144
علائم كرونا و راهكارهاي پيشگيري از آن

كرمان - ايرنا - معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمان گفت: حجاج در صورت داشتن علائمي مانند تب بالاي 38 درجه، سرفه و تنگي نفس و در برخي موارد اسهال بايد به بيمارستان مراجعه كنند.

به گزارش ايرنا دكتر نوذر نخعي روز چهارشنبه در نشست خبري با اشاره به فاجعه منا و مراجعه حجاج به بيمارستان هاي عربستان افزود: ويروس كرونا مي تواند از انساني به انسان ديگر نيز انتقال پيدا كند.
وي شتر را يكي از عوامل انتقال كرونا ويروس يا مرس به انسان عنوان كرد و گفت: تاكنون براي مقابله با بيماري مرس يا كرونا واكسن و درمان موثري پيدا نشده است.
وي راه جلوگيري از ابتلا به بيماري كرونا را انجام اقدامات پيشگيرانه عنوان كرد و افزود: شستن درست دست ها يكي از اين راه هاي پيشگيري از ابتلاست.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمان با يادآوري ابتلاي پنج نفر در سال گذشته به ويروس كرونا در كرمان گفت: اين بيماري با تلاش كادر پزشكي و بهداشتي در استان متوقف شد.
وي خاطرنشان كرد: دو مورد از پنج فرد مبتلا به كرونا در كرمان طي سال گذشته فوت شدند.
وي دوره كمون يا نهفتگي بيماري كرونا را دو تا 14 روز اعلام كرد و گفت: مردم نبايد علايم سرماخوردگي را با علايم بيماري كرونا اشتباه بگيرند.
نخعي اظهار كرد: فرد زماني مشكوك ابتلا به بيماري كروناست كه طبق نظر پزشك در بيمارستان بستري شود.
وي گفت: ويروس كرونا علائمي مانند تب بالاي 38 درجه، مشكلات تنفسي، عفونت دستگاه تنفسي و اسهال را براي فرد مبتلا ايجاد كند.
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان كرمان به مردم توصيه كرد از بوسيدن و در آغوش گرفتن افرادي كه داراي مشكلات تنفسي و علائمي مانند كرونا هستند خودداري كنند.
وي گفت: ذبح غير بهداشتي و تماس با خون شتر و مصرف فرآورده هاي خام دامي از قبيل شير شتر مي تواند منجر به ابتلاي فرد به ويروس كرونا شود.
نخعي از مردم خواست هنگام عطسه از دستمال كاغذي يك بار مصرف استفاده كنند و در صورت در دسترس نبودن دستمال مي توانند هنگام عطسه از قسمت گودي دست و آرنج و آستين و حتي يقه لباس به منظور جلوگيري از انتشار ويروس كمك بگيرند.
وي افزود: شست و شوي مكرر دست ها با آب و صابون به طور صحيح مي تواند يكي از راه هاي موثر در جلوگيري از ابتلا به ويروس كرونا باشد.
وي مالش 20 ثانيه كف صابون به دست ها را الزامي دانست و گفت: بعد از شستن دست ها آنها را با دستمال خشك كرده و با همان دستمال شير آب را ببنديد.
نخعي اظهار كرد: ويروس كرونا مي تواند 48 ساعت در بيرون بدن انسان زندگي كند و در محيط با الكل 70 درصد از بين مي رود.
وي گفت: حجاج، خانواده حجاج، افراد در تماس با بيمار مبتلا به مرس و پرسنل بيمارستان ها از جمله افراد در معرض خطر در زمينه ابتلا به ويروس كرونا هستند.
مدير گروه مبارزه با بيماري هاي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمان نيز با اشاره به فاجعه منا و بستري شدن تعدادي از حجاج كشورمان در بيمارستان هاي عربستان گفت: احتمال ابتلاي حجاج به ويروس كرونا وجود دارد.
دكتر مهدي شفيعي اظهار كرد: كميته مشترك معاون درمان، اورژانس 115 و معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمان طي هفته گذشته تشكيل شد.
وي گفت: دستور العمل هاي مقابله با ويروس كرونا در اين كميته مشخص و به بيمارستان ها ارسال شده است.
وي تصريح كرد: سال گذشته حجم بيماران احتمالي مبتلا به اين ويروس به سمت بيمارستان افضلي پور كرمان افزايش يافت.
شفيعي افزود: بيمارستان هاي كرمان در سال جاري سطح بندي شده اند و دو آمبولانس ويژه نيز كار انتقال بيماران احتمالي را انجام خواهند داد.
وي گفت: پرسنل بهداشتي و درماني بيمارستان هاي كرمان آموزش هاي لازم به منظور جلوگيري از انتشار ويروس كرونا را فرا گرفته اند.
وي به حجاج توصيه كرد براي پيشگيري از اين بيماري در 14 روز نخست بازگشت از سفر حج كمتر با اطرافيان تماس بگيرند.
شفيعي گفت: دانشگاه علوم پزشكي با ارسال پيامك به گوشي حجاج آنها را در زمينه مقابله با ويروس كرونا آگاه مي كند.
وي با اشاره به استقرار پايگاه مراقبت مرزي در فرودگاه كرمان افزود: اين پايگاه در زمان ورود حجاج به استان كرمان بيش از ساير مواقع فعاليت خواهد كرد.
وي گفت: دو پزشك و يك كارشناس در پايگاه مراقبت مرزي فرودگاه كرمان مستقر خواهند بود.
شفيعي ادامه داد: پزشكان مستقر در اين پايگاه ها حجاجي را كه علايم سرما خوردگي و مشكلات تنفسي دارند مورد معاينه قرار مي دهند.
وي از مردم خواست نكات بهداشتي را براي جلوگيري از ابتلا به كرونا رعايت كنند.
نخستين گروه از حجاج كرماني دوازدهم مهرماه وارد كرمان مي شوند.
3029/3028

سرخط اخبار استان‌ها